Annons

Autofokus D2H

Produkter
(logga in för att koppla)

Veso

Avslutat medlemskap
Hjälp, Nikonvänner! Hur gör man med autofokus och rörliga motiv? Kameran fokuserar på motivet, säg, 20 meter bort, motivet rör sig mot kameran, hur gör man för att få att autofokus följer och "uppdaterar"skärpan hela tiden tills man tar bilden? Eller, om man kör i "C" läge och tar serieblider, hur gör man för att få dem alla skarpa? Ja, kameran är D2H..

Jag kör min på C på reglaget bredvid objektivet. Och på CL på motordrive.
Sen har jag i menyn a1, ställt in Autofocus på AF-C mode priority (Focus).
Då funkar det för mig med motivföljande focus.
Jag har uppgraderat programvaran til 2,00, så det kan se lite annorlunda ut i inställningarna jag skrev om, ifall du har den äldre versionen.

Tack, men.. Har samma mjukvara, samma inställningar. Det är inte det som är frågan, utan hur gör man? När trycker man halvvägs på slutaren för att fokusera, ja, då fokuserar man, men när trycker man på AF knappen? Måste jag hålla AF knappen nere hela tiden medan bildtagning pågår..? Det pratas något om "tracking autofocus", det är det jag vill gärna förstå..

Lugn lugn

Antingen använder du det vanliga avtrycket ELLER AF-knappen & avtrycket.

Använder du avtryckaren så håller du den nere till hälften och trycker ner helt när bilderna skall börja tas.

För att använda AF-knappen fullt ut så ställer du först in kameran så att avtrycket bara påverkar slutaren.

Tryck in AF-knappen när du vill att AF skall börja jobba och när motivet är i rätt ögonblick så trycker du ner avtrycket helt.

Så är det tänkt med F5an i alla fall.

/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar