Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Auto ISO Canon EOS 40d

Produkter
(logga in för att koppla)

Seb68

Aktiv medlem
Någon mer som upplever att Auto ISO i princip innebär ISO 400 i dagsljus oavsett hur ljust det är. Känns lite onödigt att fota i ISO 400 (som kameran väljer) om det är så ljust att man får slutartider på 1/4000 sekund

Är det så ljust så är det väl dumt att använda auto iso?

/Stefan R. Nilsson

Det är det i och för sig men om man, som jag försökte i helgen, försöker ta lite kort på barnkalas med massor av barn och man är både inomhus och utomhus är det ju ganska praktiskt (om det hade fungerat) eftersom det är lätt att glömma ändra.

Tyvärr lämnar auto-iso på 40D ganska mycket att önska. Under 400 tror jag inte att den kan gå, av någon märklig anledning.

Är det samma sak på 50d och dess efterföljare? tycker det borde fungera bättre. Fungerar mycket bättre på min kompaktkamera S95

Kan bara hålla med om att den är idiotisk. Jag använde aldrig autoiso på min 40d just av den anledningen...

Jag har också funderat på det idiotiska system som 40D använder så jag tittade i bruksanvisningen.
autoprogramen:
porträtt: alltid 100
sport: 400-800
övriga autolägen: 100-800

P/Av/A-Dep: 400-800 men ifall 400 ger överexponering så sänks det ner till 100, jag gick till bl. 32 och 3s förrän det var ner på 100 :)

Tv: normalt 400 men kan vara 100-800 för att uppnå standardexponering

M: Alltid 400

med blixt: 400 för alla lägen, inklusive porträtt. Om starkt utomhusljus resulterar i överex. så kan det gå ned till 100.

Är det samma sak på 50d och dess efterföljare? tycker det borde fungera bättre. Fungerar mycket bättre på min kompaktkamera S95

50D kan gå från ISO 100 upp till ISO 1600. Jag har för mig att beroende på vilken brännvidd det är så kan ISO värder bli olika! Men det kanske beror på att ljusmätningen blir annorlunda?

M läge + auto ISO fungerar rätt så bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar