Annons

Aufofokus defekt på Nikon D1

Produkter
(logga in för att koppla)

Olsen

Ny medlem
Hej!
Kanske här var ett bättre ställe och lägga ut min fråga....

Jag har en Nikon D1 som jag är väldig nöjd med. Men nu har min autofokus slutat fungera.... motorn går inte als... :eek:(

Finns det någon bland Er som känner till detta problem?
Är det et "vanligt" problem?
Kan jag göra något åt det själv eller skall jag lämna in det på rep.?

MVH
Anders

Olsen skrev:
Hej!
Kanske här var ett bättre ställe och lägga ut min fråga....

Jag har en Nikon D1 som jag är väldig nöjd med. Men nu har min autofokus slutat fungera.... motorn går inte als... :eek:(

Finns det någon bland Er som känner till detta problem?
Är det et "vanligt" problem?
Kan jag göra något åt det själv eller skall jag lämna in det på rep.?

MVH
Anders

Du menar väl objektivet???
Mig veterligen sitter inte af:en i kamerahuset, utan i gluggarna!
Rep e de nog som gäller!
Ilkka

Båda har rätt!!!
Det sitter en motor i huset på alla Nikon AF kameror. Har du en AF-S glugg inaktiveras motorn i huset och gluggens SW-motor används i stället.

Jag antar att du kollat AF/MF så kameran inte står i MF-läge.

/AnWi

AnWi skrev:
Båda har rätt!!!
Det sitter en motor i huset på alla Nikon AF kameror. Har du en AF-S glugg inaktiveras motorn i huset och gluggens SW-motor används i stället.

Jag antar att du kollat AF/MF så kameran inte står i MF-läge.

/AnWi

Hahaha..
Du har så rätt Anders. AF-S gluggarna fanns liksom inte ens i min sinnevärld. De är för tunga och klumpiga.. =)
Men givetvis är det så!!

Och bra felsökningsschema med AF/MF.. =) Kan hända den bäste..

Kanske en dum fråga, men har du provat med olika objektiv? Om du bara har testat med ett objektiv, isf vilket?

Om objektivet är ett AF-S drivs AF:en av en motor i objektivet, om det inte är AF-S drivs AF:en av kamerahusets motor.

Lycka till!

Häls Martin

Oups...ser nu att mitt inlägg var näst intill en kopia av Anders inlägg. Antar att jag måste bli snabbare på tangenterna helt enkelt, sorry.;)

/Martin

Re: Hmmm!

Finland skrev:
Jaha, alltid lär man sig någe nytt!

=)

Visst är fotosidan fantastisk.

Kolla på kamerabajonetten. Där ser du något som ser ut som spetsen på en liten skruvmejsel. Det är drivlinan från AF-motorn. Sedan hakar mejseln i motsvarande skåra på objektivet.. =)

OJ!! Vilken fin service och härlig backup det finns här!!! Tacker tacker :eek:))

Det första jag kollade var MF/AF (och på Single/Contious)....inte här!
Sen har jag provat flera olika objektiv (mitt vanliga Cosina...sen Nikon, Nikor, Tamron)...det var inget bättre :eek:(

Det får nästan vara i kamerahuset då....
Jag har nu kollat den lilla "skruv"...den hopper fint ut när jag går på AF.... i objektivet glider den också fint och lätt....
När jag försöker med AF på är det som kamera:n tickar två-tre gånger innan den ger upp...som den provar stilla skarpt, men inget händer :eek:(

Visst går det och använda bara på manuel fokus, men det är nu skönt när också AF fungerar..

Tack för nu...och hej,
Anders

Sök på Gula Sidorna efter Lasses Kameraservice. De ligger i Björknäs saltsjö Boo.

Som jag redan skrivit, ring och prata med dem...så hjälper de dig säkert!

Lite uppföljning...jag lämnade in kameran för kostnadsförslag hos Intervision i Malmö (något närmare min hemadress än Saltsjö-Boo)....och nu kom det äntligen svar på undersökningen...

Kostnadsförslaget säger 3500:- (utbyte af focusmotor) .....så nu ska jag visst fundera lite över om jag vill det eller fortsätta med manuel focus.....

TACK för all hjälp!!!!

MVH och trevlig helg till alla,
Anders

Det finns flera auktoriserade nikon-verkstäder.

Då du redan vet vad som behöver åtgäradas räcker det med att du frågar vad dem ska ha i arvode.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar