Annons

Att vända objektivet bak å fram!

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy´s_Studio

Aktiv medlem
Jag har hört att det ska finnas någon speciell ring som man skruvar fast fram på objektivet vilket gör att när man sedan fäster objektivet på kameran så gör man det bak å fram. Detta ska va ett grymt bra sätt att få till Marco. Någon som vet något om detta och var man kan köpa dessa ringar.

Ha d gött / Andy

Bra att veta är att med reverseringsringar blir det högre förstoringsgrad med kortare brännvidder. 35 mm ger större förstoringsgrad än 50 mm. Objektiv med manuell bländarring rekommenderas. Med objektiv utan manuell bländarring kan i de flesta fall bara minsta bländaröppning användas och då blir mörkt i sökaren.

Bra att veta är att med reverseringsringar blir det högre förstoringsgrad med kortare brännvidder. 35 mm ger större förstoringsgrad än 50 mm. Objektiv med manuell bländarring rekommenderas. Med objektiv utan manuell bländarring kan i de flesta fall bara minsta bländaröppning användas och då blir mörkt i sökaren.

Jäklar du verkar kunna dina grejer. Vilken bra information. Tack

Är det inte tvärtom? Att om man inte har manuell bländarring så kan man bara använda största bländaröppning?

Med reverseringsring sätter man bländaren med en adekvat kamera innan man växlar till m, efter det finns inga problem värda att diskutera.

Är det inte tvärtom? Att om man inte har manuell bländarring så kan man bara använda största bländaröppning?

Nej, inte när man vänder på objektivet och använder reverseringsring. Det kanske finns något undantag, men jag har inte stött på när det gäller Nikon- och Canonobjektiv.

Med reverseringsring sätter man bländaren med en adekvat kamera innan man växlar till m, efter det finns inga problem värda att diskutera.

Vilken tråkig attityd du har. Tråden handlar inte om problem utan om möjligheter. Som med de flesta andra fotograferingsområden kan man använda olika metoder. Oavsett om man har en "adekvat" kamera eller ej.

Vilken tråkig attityd du har. Tråden handlar inte om problem utan om möjligheter. Som med de flesta andra fotograferingsområden kan man använda olika metoder. Oavsett om man har en "adekvat" kamera eller ej.

Asch!

Han menar bara att:

Med en Canon står bländaren normal helöppen (inte helstängd).
Canon har elektromagnetisk styrnign av bländaren.
Om man först låter objektivet sitta på kameran som vanligt. Väljer bländare och bländar ner med nedbländningsknappen, och samtidigt tar av objektivet, så stannar bländdaren kvar i valt läge.

Hur det funkar på Nikon elelr andra sorters kameror vet jag inte

Petter ...

Asch!

Han menar bara att:

Om man först låter objektivet sitta på kameran som vanligt. Väljer bländare och bländar ner med nedbländningsknappen, och samtidigt tar av objektivet, så stannar bländdaren kvar i valt läge.

Petter ...

Ok, tack för den informationen. Och tydligen är det tvärtom i det här fallet när det gäller Nikon och Canon.
Plus till Canon, det är ju jättebra med den funktionen när man använder reverseringsringar.

Tack, då är jag med på tåget igen. Använder Canon och där är bländaren som sagt normalt helt öppen. Men det kanske ska poängteras att när man sätter på ett objektiv bakochfram så är man inte låst till samma fabrikat som kamerahuset, det går utmärkt att att montera att canonobjektiv på ett nikonhus och tvärtom.

Använder man ett Nikonobjektiv så går det att styra bländaren med fingret med den lilla "spaken" som sticker ut ur fattningen, eftersom Nikon har mekanisk styrning av bländare mellan objektiv och hus :). Jag brukar ha bländaren fullt öppen när jag "söker" efter motivet och fokuserar (vilket jag gör genom att flytta hela kameran), sedan släpper jag lite på spaken så att bländaren minskas när jag tar bilden, för att bättra skärpa osv.

Har man ett objektiv med bländarring så är det ju väldigt praktiskt dock!

Använder man ett Nikonobjektiv så går det att styra bländaren med fingret med den lilla "spaken" som sticker ut ur fattningen, eftersom Nikon har mekanisk styrning av bländare mellan objektiv och hus :). Jag brukar ha bländaren fullt öppen när jag "söker" efter motivet och fokuserar (vilket jag gör genom att flytta hela kameran), sedan släpper jag lite på spaken så att bländaren minskas när jag tar bilden, för att bättra skärpa osv.

Har man ett objektiv med bländarring så är det ju väldigt praktiskt dock!

Det låter intressant. Vad jag inte kan förstå är hur du lyckas med detta med bakvänt objektiv (och reverseringsring)?

MVH
Ingemar

Det låter intressant. Vad jag inte kan förstå är hur du lyckas med detta med bakvänt objektiv (och reverseringsring)?

MVH
Ingemar

Det är struntenkelt att peta på den lilla spaken, så just det är inget problem. Däremot vet man ju inte vilken bländare det blir om man inte har ett objektiv med mekanisk bländarring som stoppar bländaren vid inställt läge.

Därför kan det vara enklare för den som exempelvis har en Canon, att inte använda det vanliga kitobjektivet omvänt, om man till exempel hittar ett äldre objektiv som har manuell bländare, eftersom det är lika enkelt att montera det på en omvändningsring och det inte spelar någon roll vilket fabrikat det är.

Men vill man ta den krångligare vägen, så kan man som sagt välja bländare och se till att kameran ställer in den (Canon) och ta av objektivet och vända det. Det är dock lättare att hitta skärpan om man kan justera kamerans och motivets läge med bländaren helt öppen och sedan bara blända ner för att ta bilden.

Och med Nikon kan man som nämnt använda den lilla spaken för att blända ner så mycket som man tror kan vara lagom. Det finns ett knep. Man kan klippa till en bit papp eller plast, som bländar ner precis lagom, och sticka in den intill spaken för att få en bländaröppning som man har bestämt i förväg. Det blir inte lättare att hitta skärpa, men man kan åtminstone få lagom stor bländaröppning tillförlitligt. Det blir bättre skärpa med bländare 8-11 än med bländare 22.

A I Nikolis och Cocuyo: Det är mycket hjärnsläpp i dag, jag satt och pillade på spaken på kamerahuset, och inte spaken på objektivet…Men nu trillade myntet ner. Tack för tipset!

MVH
Ingemar

Asch!

Han menar bara att:

Petter ...

Petter till räddningen. Igen.

Har flera gånger svängt objektivet för att få makrobild. Tycker det är obekvämt och en nödlösning. Tömde spargrisen och köpte ett 60 mm f/2,8 makro och motljusskydd. Nu fungerar allt. Fin sökare med full öppning och automatisk nedbländning i fotograferingsögonblicket. Ett skarpt och nödvändigt objektiv för makro och övrigt, som 60 mm är lämpligt för. Fjärilar fotas med telet 250 mm, de skräms inte bort så lätt med telet på dryga meterns avstånd.

Har flera gånger svängt objektivet för att få makrobild. Tycker det är obekvämt och en nödlösning. Tömde spargrisen och köpte ett 60 mm f/2,8 makro och motljusskydd. Nu fungerar allt. Fin sökare med full öppning och automatisk nedbländning i fotograferingsögonblicket. Ett skarpt och nödvändigt objektiv för makro och övrigt, som 60 mm är lämpligt för. Fjärilar fotas med telet 250 mm, de skräms inte bort så lätt med telet på dryga meterns avstånd.

Håller med om att det är bekvämare och enklare med makroobjektiv, använder själv Tamron 90 och Sigma 150 som är utmärkta. Men har blivit intresserad av möjligheter med billigare lösningar för förstoringsgrader från 2:1 och högre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar