Annons

Att sälja sina foton på Internet

Produkter
(logga in för att koppla)
Ops!
Det var nog ingen bra ide att skicka ut reklam för konkurrerande sidor via iStocks interna meddelande system. Jag kan inte hitta dig på iSock längre, Olof?
 
Löjligt. Jag trodde CN-systemet va till för att ge varandra tips. Tydligen kontrollerar de all intern sitemailtrafik och ogillar att man nämner andra communities på deras territorium. Jävla gestapofasoner. Avstängd tills vidare. Har förlorat all respekt för iStock, om ni säljer era bilder, välj hellre shutterstock.
 
För att istället vara lite konstruktiv istället för att klanka på 25-cents royaltyfria bryråer..

Är det någon som har något tips att ge alla de hobby-amatörer som inte kan/vill bli så proffesionella att sas. "finare" bildbyråer kan acceptera dem?

Något mellanting borde ju finnas.
 
Tror det har nämnts förut i forumen häromkring, men det finns ju bildbyråer som t.ex Qlick.se

"Qlick är en plats där köpare och säljare av bilder kan mötas. Tanken är att köpare ska ha ett stort urval av bilder till bra priser och enkelt köpförfarande. Säljare ska enkelt kunna erbjuda sina bilder oavsett om man är avancerad eller bara vardagsfotograf. Qlick är ingen inneslutning av några få exklusiva fotografers kollektioner, utan här är det möjligt för alla att marknadsföra enstaka bilder man tycker blivit bra."
 
Orkade inte läsa igenom alla inlägg men vill ändå ge en liten fundering. Kanske är det ett par delatagre här som är hantverkare yrkesmässigt. Så...''

Tänk om alla som gillar att snickra skulle få åka hem till folk och sätta upp nya väggar, lägga golv och kakla. Därefter skulle familjen i huset ropa "bra, va snyggt!" och skicka med 100 spänn som ersättning för allt arbete INKLUSIVE material och maskinkostnader. Det är roligt med uppskattning, men känns det verkligen rimligt med en sån här lösning? Samtidigt står yrkesmannen med en familj att försörja med en röresle där marginalerna minskar.

Jag älskar att se mina egna bilder i tryck, jag gillar att se mina bilder på bekantas väggar och jag går i spinn när folk ringer och vill att jag kommer och gör jobb. Men då ser jag också till att ta betalt. Även till mina bekanta. Antingen helt gratis för att jag vill hjälpa dom - eller så tar jag betalt fullt ut.

Jag har mycket dyr utrustning, jag har tränat i år, ibland blir mina bilder minst lika bra som proffsens - så varför ska jag då inte få en rimlig ersättning?

Det är min fundering!
mvh
Peter
 
pl2se skrev:
Tänk om alla som gillar att snickra skulle få åka hem till folk och sätta upp nya väggar, lägga golv och kakla. Därefter skulle familjen i huset ropa "bra, va snyggt!" och skicka med 100 spänn som ersättning för allt arbete INKLUSIVE material och maskinkostnader. Det är roligt med uppskattning, men känns det verkligen rimligt med en sån här lösning? Samtidigt står yrkesmannen med en familj att försörja med en röresle där marginalerna minskar.
Din fundering är så klart helt relevant, Peter!

Men som jag antydde ovan, så medför ju Internet och stockfoto åtminstone *möjligheten* att du (med viss tur och skicklighet) kan få småsumman betalt till dig 500 gånger till. Utan att du så mycket som behöver lyfta ett finger, utöver den initiella arbetsinsatsen. Skillnaden mellan de två sätten är att man i ett fall har osäkerheten att alls hitta en kund som vill betala 3000:- direkt för ett foto, och att man i andra fallet har osäkerheten att så många kunder betalar 6:- så att break-even kan uppnås. Det första fallet ses av många nybörjare som ett oerhört brant hinder...

Och, som jag nämnde i mitt tidigare inlägg, varför inte "både och"? Varför inte lägga en del av sina bra foton som stockfoton, om de ändå bara samlar damm på hårddisken? Arbetsinsatsen för dessa är vad ekonomerna kallar "a sunk cost", dvs något som du en gång för alla redan utfört/betalt. *Varje* kronas intäkt på "a sunk cost" reducerar förlusten/ökar vinsten!

Att gräma sig över att man sedan inte får "500 * 3000kr" för sina 500 försäljningar av det där stockfotot, det är ju som att varje lördag gräma sig över att man inte vann på Lotto. Kunderna som köper ditt stockfoto hade du ju *aldrig* kommit åt på annat sätt. Och för den delen är många som betalar 3000:- för ett foto inte så pigga på att fler kunder skall köpa det -- särskilt inte 500st...
 
pl2se skrev:
Orkade inte läsa igenom alla inlägg men vill ändå ge en liten fundering.
Nu orkade jag inte läsa igenom hela ditt inlägg men jag svarar ändå.

Tror du verkligen att någon av dina kunder går över till t.ex. iStockPhoto istället?
Som jag har skrivit tidigare i tråden så tror jag inte att någon som vill ha en unik bild och är beredd att betala 3000:- för den, helt plötsligt går över till iStock.
 
o-lindh:

Det var inte kul det där...
Själv säljer jag också via iStock och försöker nå exklusive nivå på deras site.
Jag säljer även video klippar där jag är redan exklusive.
 
Senast ändrad:
Verkar som tråden inte är aktiv längre, - men vill i alla fall ge nån synpunkt. Som flera andra varit inne på, - så är det självklart inte samma kunder man vänder sig till om man säljer för $0,25 eller Kr3.000. Om jag skulle leta efter en speciell bild till ett specifikt ändamål så vill jag ha rätten bilden, och inte råka hitta den lite varsomhelst. Därmed tror jag att man konkurerar ytterst lite.

Kan det inte vara så att det kan öka intresset för att köpa bilder? Bara en tanke.

Men jag skulle gärna se nånting "både och". Där bilder kan laddas ner till ett hyfsat pris, - men rätten också är till salu. Finns något sånt? Och att man ska ge upp rätten till bilden helt och fullt känns inte alltid rätt.

Jag är himla kluven. Är nyfiken på att testa sälja, och rädd om mina bilder. Olof kom med ett bra argument, - det finns mycket att lära sig av att se vilka bilder som faktiskt går att sälja.
 
Peter Lundberg (pl2se)

Tänk om alla som gillar att snickra skulle få åka hem till folk och sätta upp nya väggar, lägga golv och kakla. Därefter skulle familjen i huset ropa "bra, va snyggt!" och skicka med 100 spänn som ersättning för allt arbete INKLUSIVE material och maskinkostnader. Det är roligt med uppskattning, men känns det verkligen rimligt med en sån här lösning? Samtidigt står yrkesmannen med en familj att försörja med en röresle där marginalerna minskar.


Men är det inte fortfarande så, som jag lärde mig när jag gick i skolan, att marknaden styrs av utbud och efterfrågan??
 
Stina!
Din liknelse saknar helt relevans.

Det är ju inte så att fotografer erbjuder personliga bröllopsbilder för 10:-/st. De som vill ha professionella bröllopsbilder får fortfarande hyra in ett proffs och betala vad det kostar. Den professionella fotografen förlorar inte ett öre på att någon annan säljer billiga bilder på nätet.
 
Liknelsen är en "quote" av Peter Lundberg. Jag bara ville påpeka att marknaden styrs av utbud och efterfrågan. Om någon vill sälja sin bild för $0,25 och någon annan vill betala det så blir där en affär. Samtidigt som om någon vill sälja sin bild för 3000 kr och någon annan är beredda att betala det så blir där oxå en affär.
 
Så enormt löjligt att tycka att man "förstör" för yrkesfotografer. Jag har fan aldrig hört på maken till trams. Om yrkesfotograferna ska kunna ta sina 3000:- per bild så får de väl vara jävligt bra? Så bra bilder säljer nog ingen för 0,25 dollar. Eller gör de det? Då får yrkesfotografen ta ännu bättre bilder. Enklare kan det inte bli. Eller byt jobb.
Om jag gillar att snickra gratis så får yrkessnickaren visa att han är bättre än jag, eller sänka priset. Det går inte att hindra folk från att ta "för lite" betalt.

Jag undrar om jag inte ska prova det där på kul. Ett par kronor här och där är ju enormt mycket bättre än ingenting.
 
Jag väcker lite liv i den här tråden så jag slipper starta en ny. Det brukar ju vara föga uppskattat..
Jag har velat testa att sälja någon blid då och då och har förstått att stock photo sidor är rätt olönsamma och att det egentligen är företaget som tjänar pengar på dina bilder + aspekten att det KAN vara ett hot mot nyetablerade fotografer.

Finns det någon gyllene medelväg för att sälja sina bilder - om man inte vill sälja dem på stock photo sidor?
Hur kan man som amatör få sålt bilder - finns det vissa "riktiga" byråer eller ska man försöka sälja direkt till tidningar?

MVH
Viktor
 
Makten skrev:
Så enormt löjligt att tycka att man "förstör" för yrkesfotografer. Jag har fan aldrig hört på maken till trams. Om yrkesfotograferna ska kunna ta sina 3000:- per bild så får de väl vara jävligt bra? Så bra bilder säljer nog ingen för 0,25 dollar. Eller gör de det? Då får yrkesfotografen ta ännu bättre bilder. Enklare kan det inte bli. Eller byt jobb.
Om jag gillar att snickra gratis så får yrkessnickaren visa att han är bättre än jag, eller sänka priset. Det går inte att hindra folk från att ta "för lite" betalt.

Jag undrar om jag inte ska prova det där på kul. Ett par kronor här och där är ju enormt mycket bättre än ingenting.

Jag tror faktiskt att det på sikt delvis "förstör" för yrkesfotografen och minskar möjligheterna att leva på hantverket därför att det finns mer och mer rätt bra bilder att köpa för småpengar.

Dom som behöver bilder behövde tidigare gå till en yrkesfotograf eller bildbyrå, nu finns mer och mer möjligheter att hitta bilder på nätet, tagna av duktiga hobbyister med professionell utrustning.

Naturligvis finns fortfarande behovet av unika bilder men jag tror säkert alla yrkesfotografer sett trenden att bildanvändarna oftare nöjer sig med en sämre bild om den är billigare.

Det är förstås bara att gilla läget, yrkesfotograferna får anpassa sig, hitta nya nischer eller vara så mycket bättre än genomsnittet att dom ändå kan tjäna pengar.
 
Anpassa sig, det är den rätta ordet.
Jag har en kompis som är fotograf och han kör även microstock utöver den vanliga foto jobb.
 
Vad kul med många inlägg och svar på mina rader om yrkesfotografer och billiga bilder för nerladdning.

Trenden är tydlig och vi kommer aldrig ifrån den. Var och en måste natuligtvis själv ta ställning till om man själv vill sälja sina bilder för ett par kronor styck.

Jag skulle aldrig göra det. Lyckligtvis har jag råd att stå över dom pengarna. Jag har utrustning för många tusen kronor. Att låta någon som har en web-sida håva in de stora pengarna medans jag inte får själigt betalt går jag inte med på.

Jag fotograferar för att det skänker mig stor glädje. Ska jag sälja mina bilder tar jag ordentligt betalt. Personligen ser jag ingen anledning att ge bort mina bilder. Om en bild är så bra att den laddas ner och säljs 500 ggr så tror jag att den bilden är bra nog att sälja för ett större belopp ett färre antal gånger.

Men det är min åsikt....

mvh
Peter
 
Har precis samma åsikt som du Peter. Jag har nog hellre bilderna osålda än hjälper dom här firmorna tjäna storkovan.

Jag har i sak inget emot royalty-fria bilder, har funderat länge på att försöka lite med det själv, men hade jag bra bilder av "stock foto"-typ så skulle jag nog försöka leta mig till en bildbyrå med anständigare priser. Förmodligen ställs höga krav men då får man se det som en morot att förbättra sina foton istället för att sälja dom för ingenting.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.