Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att mäta ljuset innan utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shabo

Ny medlem
Jag brukar skriva ut mina bilder på MediaMarkt. Tycker att det går relativt snabbt och oftast är det A3 bilder jag skriver ut.

Efter några utskrifter har jag lärt mig att "med ögat" bedömma om bilden är tillräckligt ljus även för utskrift. Oftast är de på tok för ljusa på min bildskärm innan jag kan skicka in de för att de sedan ska få normal ljusmättnad på pappret.

Men jag undrar om det finns ngn metod för att mäta ljuset innan man skickar in bilden för utskrift. Finns det tillexempel ngn "mall" på skrivarna som säger: Så här ljus bör din bild vara för att den ska se bra ut på papper? Vilka värden är normala för att utskriften ska bli bra? Vilka värden ska man ens titta på överhuvudtaget??

Det måste väl finnas någon som har skrivit om detta fenomen tidigare?? Några tips?

Tacksam för hjälp

/Adis
 
Alla skrivare ger olika resultat och de olika skrivarna ger olika resultat på olika papper. Detta är en hel vetenskap och det finns hur mycket som helst att läsa.

Sådan här saker går att lösa på egen skrivare men jag tycker att har du hittat en bra bedömningsmodell så att du vet att det blir bra på MediaMarkt så kör du med den.

Hur fungerar det rent praktiskt med utskrifter på MM?

/FW
 
De flesta plattskärmar är alldeles för ljusa från fabrik för att kunna motsvara det resultat du får vid utskrift. Ett rimligt spektra är 80-120 cd/m2 där det kan vara svårt att få ner nya bakbelysta skärmar ens till 120 cd/m2. Använd "brightness"-kontrollen för att dra ner bakbelysningens styrka. För att få din skärmvisning att korrespondera mot utskrifter så bra som möjligt är skärmkalibrering att rekommendera. Med en kalibrator ser du också skärmens ljusstyrka. Annars är ett tips att hålla koll på histogrammet när du jobbar i Photoshop så får du ju en "verklig" bild av fördelningen av mörka och ljusa delar i bilden.
 
Hur fungerar det rent praktiskt med utskrifter på MM?

/FW

Tack för svaret!

Jag gillar MM eftersom det, för det mesta, går att få sina bilder utskrivna redan samma dag. Är det mindre bilder så får man de oftast inom en kvart/tjugo minuter då inte kön vid skrivaren är alldeles för lång. De stora bilderna, A3 och större, går också att få på samma dag och man går dit på förmiddagen och hämtar ut de på eftermiddagen tex. Men allt är så beroende på hur mycket folk som redan väntar där. Hittils har mina stora bilder som längst tagit 3 arbetsdagar på Lund Nova!

Man tar bara med sig minneskortet, eller CD-n med bilderna och lägger över de i deras "dator" i butiken. Personalen hjälper en med resten. Så gör jag i alla fall. Rätt smidigt faktiskt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.