Annons

Att lära sig kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

marsbarn

Aktiv medlem
Har hyfsat nyligen inhandlat sveriges så gott som sista nikon d80. Har fotat en hel del i lite olika sammanhang och känner att kameran nu funnit sin plats i mina händer.

Men jag vill gå vidare! Lära mig alla inställningar, fota manuellt etc. Verkligen kunna utnyttja kameran till max.

Hur ska jag gå vidare? Jag menar inte att jag ska lära mig allt på en dag, det tar tid att lära sig och det fattar jag. Men just nu känns det som att jag har fastnat lite...

TIPS PÅ HUR MAN LÄR KÄNNA SIN KAMERA helt enkelt.. jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter. Annars får jag anstränga mig ännu mer för att förklara.
 
Börja med att läsa guiderna här på fotosidan lite.
Sen läs igenom instruktionsboken den har en del vettigt att lära.

TESTA ! det kostar inget att gå ut & testa 500 olika inställningar och sen se vad skillnaden är.


Det där är mina råd, alla lär vi oss på olika sätt, jag har tex svårt för att lära mig genom att bara läsa jag har därför läst lite och övat praktiskt massor.
 
Har hyfsat nyligen inhandlat sveriges så gott som sista nikon d80. Har fotat en hel del i lite olika sammanhang och känner att kameran nu funnit sin plats i mina händer.

Men jag vill gå vidare! Lära mig alla inställningar, fota manuellt etc. Verkligen kunna utnyttja kameran till max.

Hur ska jag gå vidare? Jag menar inte att jag ska lära mig allt på en dag, det tar tid att lära sig och det fattar jag. Men just nu känns det som att jag har fastnat lite...

TIPS PÅ HUR MAN LÄR KÄNNA SIN KAMERA helt enkelt.. jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter. Annars får jag anstränga mig ännu mer för att förklara.

Börja med manualen. När du lärt dig vad alla inställningar gör så gå vidare med fotoböcker. Prova med ditt lokala bibliotek och se vad de har.
Köp böcker av t.ex Bryan Peterson, Scott Kelby som ger praktiska råd hur du fotogreferar i olika situationer.
Gå med i en fotoklubb och lär av andra.
Och framförallt, prova dig fram och få en aha-upplevelse när du ser vad olika inställningar gör med slutresultatet.

Lycka till på färden ...
 
RTFM, minst en gg.

Sedan gör det inget om man återanvänder 2 eller 4 saker om och om igen som du vet ger det resultat som du vill ha.
 
Prova den här om du vill. Kontroversiell kille berättar sina inställningar och varför.

Det är ju hans inställningar och när du tycker att 20% är BS har du kommit en bra bit på vägen.

Man får dock kunskaper på köpet genom att läsa OM de olika inställningarna.

Grunderna, exponering, bländare, slutare, iso etc bör du ha innan.

http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/users-guide/index.htm
 
Har hyfsat nyligen inhandlat sveriges så gott som sista nikon d80. Har fotat en hel del i lite olika sammanhang och känner att kameran nu funnit sin plats i mina händer.

Men jag vill gå vidare! Lära mig alla inställningar, fota manuellt etc. Verkligen kunna utnyttja kameran till max.

Hur ska jag gå vidare? Jag menar inte att jag ska lära mig allt på en dag, det tar tid att lära sig och det fattar jag. Men just nu känns det som att jag har fastnat lite...

TIPS PÅ HUR MAN LÄR KÄNNA SIN KAMERA helt enkelt.. jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter. Annars får jag anstränga mig ännu mer för att förklara.

När du ser en bild du gillar och inte riktigt förstår hur den är tagen/gjord så ta reda på det. EXIF är en liten start. Och fråga fotografen, en del gillar att berätta. Ibland är det manualen som gäller, ibland kanske photoshop.

Så tror jag man utvecklar fotosinnet, kameran lär man känna automatiskt i processen :)
 
Börja med manualen. När du lärt dig vad alla inställningar gör så gå vidare med fotoböcker. Prova med ditt lokala bibliotek och se vad de har.
Köp böcker av t.ex Bryan Peterson, Scott Kelby som ger praktiska råd hur du fotogreferar i olika situationer.
Gå med i en fotoklubb och lär av andra.
Och framförallt, prova dig fram och få en aha-upplevelse när du ser vad olika inställningar gör med slutresultatet.

Lycka till på färden ...

Invändningsfritt i princip. Men manualerna är ofta rysliga. Gammal visdom för dataprylar: om du har kört fast och absolut ingenting annat hjälper, försök med manualen :)

Hur som helst, den strida strömmen av kommentarer i denna tråd vittnar (tycker jag) om att vi alla brottats med frågeställarens problem.
 
Hur ska jag gå vidare? Jag menar inte att jag ska lära mig allt på en dag, det tar tid att lära sig och det fattar jag. Men just nu känns det som att jag har fastnat lite...

Hör, hör! Du är ett trevligt avbrott bland alla andra som vill att vi ska lära ut det som behövs på ett inlägg eller två!

Mitt bidrag blir att gå iväg till bibblan och låna de böcker om fototeknik du hittar. Det måste inte stå "digital" i titeln, 80-90% av all kunskap är samma nu som då.

Lycka till!

Per.
 
Något som fungerar för mig är att tänka ut något jag vill fota, t ex husdjur eller någon sport.

Sedan söker jag lite i forum och allmänna fototips. T ex för husdjur så kanske man måste ha snabb slutartid (eftersom de inte sitter stilla), spot-mätning om de inte är gråa. Man måste förmodligen dra upp iso:n och är man inomhus blir vitbalansen eller blixt-hanteringen viktig.

Lyckas jag inte få till bilder jag blir nöjd med så försöker jag läsa ännu mer om speciella inställningar för det jag försöker fota.
 
manualen har jag betat av någorlunda med tanke på att större delar är skrivna på obegripliska för en nybörjare som mig.

Jag har ett ganska bra hum om vad iso, bländare, exponering, slutare etc är. Problemet som jag fatsnat aningen på är att jag inte vet HUR det påverkar en bra bild. Jag fattar liksom inte när jag bör höja värdet på något och sänka på något annat. Jag kan det teoretiska men inte det praktiska....
 
Då är i alla fall digitalt bra, för det är en baggis att prova att både höja och sänka, och kvickt se resultatet.

Jag har fotograferat sen 1972, men har fortfarande upplevelser i stilen "jaså, blev det så, då får jag nog försöka med något annat" när jag tar bilder. Man lär sig hela tiden.
 
Bara öva, används kameran Massor! De va så jag lärde mig min D80 iaf, kom ifrån en hyffsat avancerad superzoom(FZ-7), så D80:n var ändå ett rätt stort steg upp. Själv läste jag inte nått i manualen, och hellr inte mkt i böcker, utan lärde mig de allra bäst praktiskt genom att bara experementera. Hade inga större krav på mig eller kameran, utan lekte mest runde me den. Med tiden märker man hur saker och ting påverkar varandra, och man blir bara än mer sporrad när man märker att det finns ett samband mellan de olika rattarna o inställningarn man ändrar på.

Bara experementera:) saknar nästan de lite, sketakul o krabba me saker^^ tur att man ändå ständigt upptäcker nya sätt man kan använda den på :) nog de bästa me fotografering, hittar ständigt nya saker och lösningar, de tar aldrig slut.
 
Senast ändrad:
Jag som är ständig nybörjare tycket faktiskt det är lite trist att läsa om bländare och slutartider i alla böcker. Jag vill börja plåta på momangen. Jag hatar teknikbabbel och tycker att en modern digital kamera borde klara det mesta utan att man skall behöva vara civilingenjör på kameror.

När jag mixtrade med min kamera, (Jag kör oftast på gröna läget fortfarande eller möjligen på p) så var EV+- den första knappen jag rattade med. Sen hittade jag histogramvisningen. Sen blinkvarningen. Sen manuell skärpa (min kamera är inte så bra på autofokus, inte så bra som alla nya nikon och canon i alla fall). Sen A-läget. Jag har egentligen aldrig tyckt att M-läget är så värst manuellt ialla fall. Kameran visar ju automatiskt vad det skall vara för nått inne i sökaren i alla fall, fast man själv får ratta till det blir grönt i sökaren. Så här i efterhand är det nog P-läget som gett mest resultat, dvs frekvensen av lyckade bilder är högre i P-läget.

Det som avgjort fått mina bilder att bli bättre är att klura ut min kameras svagheter och styrkor och andra märkliga egenheter. Tex blir inte mitt 70-300 zoom särkillt skarpt på 300 mm och största bländaröppningen. Det kan man bara lista ut genom att pröva sig fram. Och det är bra att komma ihåg vad de olika lägena gör, inte bara pragmatiskt. Och jag som har dåligt minne, mixtrar bara med en funktion i taget på min kamera. När jag flyttade över till tex A-läget så plåtade jag allt på A-läget tills jag fick fingertopskänsla för hur A-läget beteer sig. Sen bytte jag till nått annat läge. Rätt ballt att upptäcka hur skärpedjupet varierar med blänaren, eller hur vattendrag ser olika ut med olika tider. Så retade jag mig på att jag missade mycket bilder för att jag fick för långa slutartider. När jag ställde om min kamera till att automatiskt växla upp ISO vid behov fick jag mycket mer lyckade bilder. Ville jag inte byta ISO var det enklare att växla till fast läge manuellt.

Förhållandet mellan antal mm objektiv och vilken exponeringstid jag klara att hålla kameran stadigt är en värdefull erfarenhet jag tycker vara kan testas fram.

På tal om lägen, jag har en bokstav B på min kamera som jag inte fattade vad det var. Hur jag än rattade, så blir resultatet helt slumpmässigt. Gissa vad det var? Öppen bländare så länge jag höll ner knappen. Och jag som tröck och släppte lite hur som helst. Dvs, slumpmässiga tider var gång. Ridå.

Jag har köpt lite veteranobjektiv billigt på tradera och då finns ingen automatik. Efter ett tag lär jag mig utantill att mitt 400 fasta helmanuella objektiv behöver ungefär 0,5 steg EV-justering för varje bländarsteg från största bländaröppning om jag kör på A-läge. Det står inte i manualen.

Nästa grej, är att komma ihåg att ratta tillbaka allt till nån sorts standardinställningar när man lägger kameran i väskan. Det är retligt att fota hela dagen i webbformat för att man glömde att man fotade prylar för mina traderaauktioner hela dagen i går.

Det är ju gratis att plåta digitalt. Då är det bara att prova på, som redan påpekats i tråden.

Jag envisas också med att det är bildens innehåll som är viktigt, inte rattarna på kameran.
 
Jag som är ständig nybörjare tycket faktiskt det är lite trist att läsa om bländare och slutartider i alla böcker. Jag vill börja plåta på momangen. Jag hatar teknikbabbel och tycker att en modern digital kamera borde klara det mesta utan att man skall behöva vara civilingenjör på kameror.

<...>

Jag envisas också med att det är bildens innehåll som är viktigt, inte rattarna på kameran.

En ärlig själs bekännelse :)

I och för sig är jag imponerad av hur du söker dig fram. Men utan solida tekniska kunskaper om kamera och teknik sätts hela tiden en övre gräns för vad du kan åstadkomma -- i alla fall enligt min erfarenhet. Det är som med datorn (som jag förmodar att du använder för efterbehandling). Faster Agda kan visserligen överraska med vad hon kan åstadkomma i Picasa. Och hon är troligen lika förvånad som lycklig över det. Men hon kör lätt fast och behöver sitt barnbarn ibland för att ratta datorn rätt åt henne. :)
 
På tal om lägen, jag har en bokstav B på min kamera som jag inte fattade vad det var. Hur jag än rattade, så blir resultatet helt slumpmässigt. Gissa vad det var? Öppen bländare så länge jag höll ner knappen. Och jag som tröck och släppte lite hur som helst. Dvs, slumpmässiga tider var gång. Ridå.

Hej!

"B" brukar betyda Bulb, och det läget öppnar slutaren så länge avtryckaren är nedtryckt och inte bländaren, bara som en liten rättelse. Bländaren den kan du ställa hur du vill, om du har "manuellt" läge.

Och jag håller med om att är man hyfsat tekniskt lagd så kan man komma långt med att bara experimentera med sin kamera, absolut! Men just fotografi känns för mig som en aktivitet där man missar väldigt mycket och har svårt att förstå "varför" när något blir "fel" med en bild! Speciellt om man dessutom inte har läst in grundkunskaperna vad gäller förhållandet mellan bländare och slutartider, ihop med ISO. Lägg till även kunskapen om "varför oskarp bild?" där förhållandet mellan slutartider och objektiv, med handhållen kamera eller ev. stativ är helt avgörande för att få en vettigt skarp bild! Det här är kunskaper som går oerhört mycket fortare att läsa sig till samtidigt som man experimenterar med kameran, än att bara experimentera utan att förstå "ljus/film/ISO-lagarna" som gäller!

Tänk så mycket tid det tar att experimentera sig fram till all den kunskapen, istället för att först läsa om det, och sedan gå ut och börja experimentera!

Det finns inga genvägar, om man nu inte bara vill gå ut och "knäppa kort".. Lyssna mer på de erfarna i det här forumet, dom har rätt! (Jag räknar mig inte till dom..) Läs och lär, och experimentera! Jag blir jätteförvånad över hur många som verkar tro att man kan ta bra bilder utan någon som helst kunskap..! Att bli fotograf (en "riktig"..) kräver väl en utbildning på flera år, till att börja med.. och sedan massor av hårt arbete, det räcker inte med en fin kamera även om det är en bra början!

Mvh!
 
En riktig gammal skitkamera är nog en bättre början. Annars håller jag med..

..förutom det faktum att jag är erfaren. ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.