ANNONS
Annons

Att fota korp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Palle-p

Aktiv medlem
Jag är en stor beundrare av korparna. det är en dröm att få fota korpen. men jag vet inte hur jag ska gå till väga? hur gör jag? nån som har något bra tips.
jag är inte så duktig på det där med fågelfoto.

//Palle

Teleobjektiv! - som kort svar.

Ett lite längre alternativt svar är ju att lägga ut lite mat till dem och låta dem vänja sig vid din närvaro om du inte kan fixa rejält tele, korpar är ju inte sådär jätteskygga. Tänk också på att du antagligen måste överexponera lite för att få teckning i den svarta fjäderdräkten, annars blir det bara becksvarta siluetter.

För att komma nära rekommenderas traktor och slåttermaskin, de brukar vara runt mig varje gång ;)
De är väldigt vaksamma, försök med en åtel och ett gömsle...

Hej

Själv tycker jag att korpar brukar vara skygga och sticker iväg snabbt, men som sydskåning så har jag inte så ofta fått chans att fota dem.

Men om man satsar på korp kan det nog vara bra att lägga ut lite åtel framför ett gömsle. De som fotar örn brukar först få kråkfåglar vid åteln som tex korp och har man sedan tur så kommer någon örn.

Själv är jag mer en sådan som bara fotar det jag råkar få syn på när man är ute.

Tex när jag vandrade i Norge så dök denna Korp upp

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/44974971

Lycka till

Omar Brännström

Okej.
tack för era svar! men det har dykt upp lite följdfrågor.
Jag bor utanför växjö.
Okej, jag börjar förstå. men liksom vart är lämplig plats? mellan vilka tider? vad ska man ha som åtel? var får man tag i det?

//Palle

Glömde tillägga att det är noga reglerat vad man får lägga på en åtel, bäst att kolla med länsstyrelsen om man vill vara på den säkra sidan.
Efter älgjakten lär det finnas en del "naturliga" åtlar i form av slaktavfall lite här och där i skogen, fråga ditt lokala jaktlag. Chansen är väl inte så jättestor att det dyker upp korp men ändå...
Annrs vette katten var man hittar korp, runt bebyggelse skulle jag tro, och korpen är allätare så vad som helst går nog att lägga på åteln (om det är lagligt dvs). När ungarna nyss har lämnat föräldrarna borde det kunna vara lätt att få ungarna på bild, de är inte lika skygga då.
Du får väl håll korpgluggarn öppna (F'låt, kunde inte låta bli ;)

Jag är också mycket fascinerad av korp. Det är nog det enda djur jag egentligen skulle vilja fotografera, men det har aldrig blivit av att jag tagit mig tid att lägga mig i gömsle.

Vill du hitta oskygga korpar kan du åka till Lanzarote. Där kommer man lätt någon meter från dem uppe på bergen :)

Bilagor

• corvus.jpg
    corvus.jpg
    39.5 KB · Visningar: 834
Omar skrev:
Hej

Själv tycker jag att korpar brukar vara skygga och sticker iväg snabbt, men som sydskåning så har jag inte så ofta fått chans att fota dem.

Finns det inte korpar i Lundagård? Har för mig att det var dom som snodde maten från de stackars fulla studenterna när de försökte ha picknick ;)

Men å andra sidan så är väl inte miljön den allra trevligaste...

Soptippar och kring lämpliga boplatser med branta klippor är de platser jag skulle rikta in mig på. Jag har själv planer på att fota korp nu under hösten och tänker börja med den lokala soptippen, som brukar hysa kring 100 korpar och övrigt smått och gott.
/Nicke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar