Annons

Att fokusera manuellt

Produkter
(logga in för att koppla)

gulehe

Aktiv medlem
Såhär är läget. Har fotat en del med manuella objektiv på sistone (monterade på canon 60d), Grejen är att det är i princip alltid är svårt att få fokus att hamna rätt, speciellt med ljusstarka objektiv. Jag har en adapter som gör att jag kan få bekräftat när fokus är rätt, men så är inte fallet, den är för snäll helt enkelt. går det att krångla sig förbi detta på något sätt? det bästa sättet att få rätt fokus är att använda sig av live viwe men det är tidsödande..
Kan tillägga att det inte är något fel på kameran då alla mina nyare objektiv med autofokus med varierande kvalité sätter fokus precist!

Så, vad är era tips eller knep för att fokusera "rätt" manuellt?

Jag fokuserar manuellt med min D3s och tycker det blir bra. Har dock inte ljusstarkare än bl 2,0. Katzeye gör annars mattskivor med snittbild. Nackdelen dock är ju att man går miste om möjligheten att fokusera med hjälp av de yttre fokuspunkterna. Men i ditt fall kanske du måste strunta i det och köpa en snittbildsskiva.

Nackdelen dock är ju att man går miste om möjligheten att fokusera med hjälp av de yttre fokuspunkterna.
Icke! Autofokusen har ingenting med mattskivan att göra och det går naturligtvis att fokusera manuellt även utanför mitten. Dessutom blir det mycket lättare än med originalskivan eftersom utbytesskivorna i regel är mycket mattare.

Däremot brukar spotljusmätning inte funka bra med snittbild, och man kan behöva justera ljusmätningen överlag då skivan släpper igenom mindre ljus. Kameran kommer också troligen välja olika exponering beroende på vilket bländarvärde man använder på grund av mattskivans egenskaper.

Jag har en sådan här till min 7D
http://www.focusingscreen.com/produ...d=937&osCsid=9de125377bfa57fdc53f83f0584e317c

Tyvärr verkar den inte finnas till 60D, men någon annan leverantör kanske har något liknande.

Skivan är utan snittbilder och annat kollojox. Den är jämnt matt över hela ytan, vilket gör att man kan ställa fokus på samma sätt på vilken del av motivet man än önskar.

För mig funkar det riktigt bra med 200/2,8 vid porträttavstånd där man väldigt tydligt ser hur skärpeplanet flyttas med millimeterprecision.
Sämre funkar det med 70/2,8 på samma avstånd, då skillnad mellan skarpt och oskarpt inte framgår lika tydligt. Har även provat med 50/1,7. Men det är inte heller lätt.

Petter ...

Mattskiva med snittbild tycker jag är överlägsen när det gäller att ställa in skärpan manuellt snabbt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar