Nej, storleken på kamerans sensor har inte så mycket att göra med hur "svår" kameran är att använda, om det nu är det du oroar dig för som "amatör".
Däremot kan det säkert vara så att en ovan fotograf inte riktigt kan utnyttja en mer avancerad kamera till fullo. Det har dock inte heller så mycket med sensorstorleken att göra. Det finns mycket avancerade kameror med små sensorer, och hyfsat enkla med stora sensorer.
Jag anar att du tänker satsa på fotografi antingen som yrke eller som angelägen hobby, så jag tror att det vore mycket lämpligt att skaffa en kamera att växa i. Gissningsvis är det ekonomin som är den begränsande faktorn, men om man inte har bråttom samt är noga med urvalet så går det att hitta bra begagnade grejer till bra priser.
Andra i tråden har gett dig tips om lämpliga kameramodeller att titta på. Med tanke på att du inte har så många Nikonobjektiv så kan det också vara idé att titta på andra märken. Besök några fotoaffärer och känn på kamerorna. Det är mycket viktigt att kameran känns bra att använda. Om man inte trivs med kameran så hjälper det inte hur bra den är rent tekniskt.
(Jag har själv nyligen skaffat en Nikonkamera efter att ha använt Canon i en herrans massa år, så jag är väl ett exempel på att man inte ska låsa sig fast vid ett visst märke.