Annons

Astroscope 9350; Har någon provat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobiasl

Aktiv medlem
Jag hittade denna sida för ett tag sedan:
http://www.electrophysics.com/Browse/Brw_ProductLineCategory.asp?CategoryId=27&Area=NV

och blev lite nyfiken på om någon provat denna eller något liknande. Man ser ju ibland bilder på nattaktiva djur tagna med bildförstärkare (eller vad den nu heter på svenska) men det är sällan kvalitén är bra.

Går det överhuvud taget att ta bra nattbilder med dagens teknik?
Jag misstänker att upplösningen på sensorerna samt brus sätter stop men jag kan ha fel.

jag tror inte du skall vänta dig några underverk av den :)
Hittade att den hadde 450 linjer, så uplösningen är väll ca 550-600 x 450 pixel.
Men den kan nog vara rätt kull, men inte blir det några underverk av den

//tobbe

Det kan de förstås göra, och mer därtill. Beror förstås på vilka prestanda man vill ha.
Din fråga är densamma som - Kostar ett objektiv som en bättre bil eller?
Det kan det som bekant också göra.

Bäst att säga att jag enbart har en smula allmänbildning inom detta område, dvs har inte undersökt ifall det finns någon mörkerutrustning som kan utgöra en lagom kompromiss mellan bra prestanda och överkomligt pris.

Skulle säga att det är mycket billigare och ger mycket högre bildkvalitet att skaffa en Sony A7S i stället, ifall man är intresserad av mörkerfotografering. Eller en videokamera med "NightVision".

Det är helt enkelt en bildförstärkare som man sätter mellan kamerahus och objektiv.
En bra bildförstärkare kan motsvara några megapixels, men det är riktigt att man inte kommer upp i moderna kamerors pixelupplösning. Hur brusig bilden upplevs beror, inte helt otippat, på hur mörkt det är.

Notera på den länkade sidan "US export restrictions apply to this product". Det betyder att det inte kommer vara enkelt att köpa den som privatperson. Men som redan påpekats, prissättningen är ändå inte för den normale glade amatören. (Inte för att jag vet om det skulle hindra just TS förstås.)

Det finns andra tillverkare som gör likartade produkter. Var jag seriöst ute efter något sådant skulle jag leta efter en europeisk tillverkare (har inte kollat noga om det finns) som kan sätta i ett europeiskt förstärkarrör utan exportrestriktioner. Förmodligen kommer man inte få elektrisk kommunikation mellan objektiv och kamerahus, men det kan man kanske leva utan.

Sedan finns det andra som skippar objektivet helt, eller rättare, har ett integrerat objektiv i bildförstärkaren och så en kamerafattning i andra ändan.

Men billigt blir det aldrig, om man ska ha bildförstärkarrör med bra prestanda.

Ok då känns det ju som ett rätt dumt förbud, om de finns att köpa från andra länder. Eller är alla länder som tillverkar bildförstärkare likadana?

Ja den amerkanska försvarsindustrin är knappast så nöjd med restriktionerna. Motiveringen från amerikanska staten är att man vill hålla koll på vem som har tillgång till sådan teknologi.

Det går att köpa bildförstärkare som inte är exportkontrollerade, men jag vet inte om man kommer åt de bästa ens från andra tillverkare. Kanske.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar