Annons

Arkivbeständighet...

Produkter
(logga in för att koppla)

Richard Jack

Avslutat medlemskap
Hej på er!

Hur ligger det till med hållbarheten, eller arkivbeständigheten, av de digitala fotoutskrifter man gör själv?

Jag pratar primärt om utskrifter gjorda på bläckstråleskrivare.

Finns det något särskilt papper, eller särskilda bläckpatroner man ska välja? Eller är det så att "alla" papper och bläckpatroner idag är lika bra/dåliga?

Är det någon skillnad mellan fotoskrivare som man även kan använda som vanlig skrivare och de skrivare som är renodlat fotoskrivare?

Skrivaren jag har idag är en HP Photosmart 8450.
Några kommentarer angående arkivbeständighet och denna skrivare? Eller ligger det hela i pappersvalet?

Finns det några siffror på livslängd på utskrifterna?

Kan man efterbehandla, eller t.ex. laminera bilderna med någon fiffig film för att öka hållbarheten?

Tack på förhand!
/Richard
 
Det är stor skillnad på olika bläck och papper.

De hållbara bläcken kallas ofta pigmentbläck och finns bara till de lite dyrare skrivarna. Färgen består av ljusäkta pigmentkorn och kan hålla i hundratals år.

Pappret bör vara syrafritt för att inte åldras.
 
rijack skrev:
Finns det något särskilt papper, eller särskilda bläckpatroner man ska välja? Eller är det så att "alla" papper och bläckpatroner idag är lika bra/dåliga?

Är det någon skillnad mellan fotoskrivare som man även kan använda som vanlig skrivare och de skrivare som är renodlat fotoskrivare?

Skrivaren jag har idag är en HP Photosmart 8450.
Några kommentarer angående arkivbeständighet och denna skrivare? Eller ligger det hela i pappersvalet?

Som Stina säger är det stor skillnad mellan olika skrivare. Pigmentskrivare anses ha betydligt bättre hållbarhet än infärgningsbläck. Din skrivare använder infärgningsbläck, men har en speciell variant som med vissa HP-papper får en god hållbarhet. Men det krävs då att bilderna visas under glas.

Du kan läsa mer om denna skrivare på http://www.wilhelm-research.com/hp/WIR_HP_8450_2005_06_29.pdf

Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.