Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture 3 delita bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

r2d2

Aktiv medlem
http://support.apple.com/kb/TA38325?viewlocale=en_US

OMG är det verkligen så man ska delita en bild (master) från Aperture?

1. View > Show Master Image
2. Select a thumbnail.
3. Choose File > Delete Master Image and All Versions.
4. Click the "Move to Trash" button.

En satans massa moment, jag brukar trycka in alla bilder från minneskortet och sen snabb sålla bort skräpet den metoden är ju omöjlig att orka med om jag måste göra som det ser ut som att jag måste göra.

Finns det enklare metod, typ bara trycka på delite?

Ursäkta om jag dubbel postar men en dag har gått så jag rättfärdigar det. Jag vet ju att FS forum är bland de mest hjälpsamma som finns, så jag misstänker att någonting är fel på min fråga.

Är det något som är så uppenbart att jag inte ser det? MÅSTE ju finnas enkla medel (ett moment) att radera/delita en bild på?

Har jag missförstått vad aperture är för ett program? Min tanke är att:

1. Ta en massa bilder.
2. In med dem i aperture.
3. Radera allt skräp.
4. Välja ut de bästa till ett album/kategori/mapp & låta de övriga medel bilderna ligga kvar i någon stor allmän mega mapp/kategori.
5. Arbete upp de bästa bilderna men hjälp av grundläggande funktioner.
6. Posta bilderna på Facebook... (skriva ut konstverk, menar jag så klart).

Nu fungerar det så här.
1. OK
2. De kommer in men förstår inte riktigt vilken import metod som är bäst för mig, hur man/jag bör strukturera min bibliotek. Mappar, projekt, album och till o med smart album finns att välja på!!!
3. Jätte jobbigt att radera bilder just nu..
4. kaos! behöver en struktur i detta, tips mottages!
5. Inte riktigt vän med aperture ännu, känner inte att jag har kontroll över verktygen. Iphoto kunde inte mycket men jag visste vad som skulle hända med bilderna, nu blir det mer som det blir.. men jag antar att det handlar om övning. Skulle kunna tänka mig en kurs i aperture ("RTFM" var hittar jag den? På hjälp delen tycker jag det är väldigt lite att hitta?).
6. kommer inte så långt öhhh...

Känns som att jag framställer mig som väldigt korkad, mer och mer pekar på att det kan vara så.

När jag raderar bilder så trycker jag cmd+suddaknappen, och det funkar utmärkt såvitt jag vet!

Jag tankar in alla bilder, låter datorn ta sin tid med att bygga previews (dricka lite kaffe) och bläddrar sedan igenom dem i P-läget. Första gången snabbt för att kasta bort det jag direkt ser är skit. Senare mer noga. Jag sitter då med ena handen på piltangenterna och den andra beredd med minustangenten.

Oftast raderar jag inte bilderna direkt av ren lathet. Så fort de fått ett minusbetyg så syns de ju inte och stör inte.

Någon gång ibland så väljer jag 'photos' i vänstermenyn och visa 'rejected' i browsern. Kringla-A och kringla-backspace. Sedan tömma papperskorgen.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto