Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Användbar funktion på min 20D eller är det inte så?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
En funktion som jag verkligen skulle vilja ha, men inte vet om den finns (tror inte det) är vid makrofotografering.
Skulle vilja kunna ställa in önskat ungefärligt fokusavstånd, ha manuell fokus och genom att flytta kamera/kroppen närmare längre från objektet få en "pip" när objektet befinner sig i fokus.
Hänger in med?
Finns den funktionen på 20D?

//Jocke
 
Förutsatt att du har AF-kappen intryckt så piper kameran när ngt är i fokus. Funktionen finns m.a.o.
 
Om du har en fokuspunkt vald och objektivet ställt på manuellt så kommer den att markeras när du kommer i fokus, har du det påslaget att det skall pipa när du får fokus på en punkt kommer det således att pipa också när fokuspunkten är "i fokus"
 
Haa, attans vad bra!! Det borde jag kanske listat ut, men jag skyller på att jag inte hade kameran med mig på jobbet.
Nu blir det nog enklare att får skärpan på rätt ställe på de där nedrans insekterna.

//Jocke
 
Äh, bara att hålla inne avtryckaren och köra 5 bilder/sekund medans du sakta lutar dig framåt... någon borde väl bli i fokus ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.