Annons

Användargränsnittparadigmskifte?

Produkter
(logga in för att koppla)

persept

Aktiv medlem
Efter att ha läst tråden om 1D4 http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=96680&page=135 där man undrar hur man skall kunna förbättra kameran i framtida modeller så undrar jag om det inte är dags för ett helt nytt sätt att sköta kameran. Själv lyckas jag ändra programvredet ofta när jag stoppar ner min kamera i bagen. Andra lyckas ändra inställningar under fotografering. Är sättet att sköta dom fundamentala parametrarna tid, bländare, känslighet och skärpa verkligen optimerade eller följer vi bara gamla invanda mönster:

1) lurar det ett helt annat sätt att styra kameran med avseende på vilka parametrar som anges runt hörnet?

2) finns det möjligen ett helt annat sätt att kommunicera ovan parametrar till kameran än den blandning av knappar, vred och rattar/skärm som det ser ut idag?

Själv skulle jag vilja ha bort ratten med program då den har orsakat många förlorade bilder när det börjat gå undan i svängarna. Har ni funderat nåt på detta - fram med dom galna "far out" ideerna...

Efter att ha läst tråden om 1D4 http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=96680&page=135 där man undrar hur man skall kunna förbättra kameran i framtida modeller så undrar jag om det inte är dags för ett helt nytt sätt att sköta kameran. Själv lyckas jag ändra programvredet ofta när jag stoppar ner min kamera i bagen. Andra lyckas ändra inställningar under fotografering. Är sättet att sköta dom fundamentala parametrarna tid, bländare, känslighet och skärpa verkligen optimerade eller följer vi bara gamla invanda mönster:

1) lurar det ett helt annat sätt att styra kameran med avseende på vilka parametrar som anges runt hörnet?

2) finns det möjligen ett helt annat sätt att kommunicera ovan parametrar till kameran än den blandning av knappar, vred och rattar/skärm som det ser ut idag?

Själv skulle jag vilja ha bort ratten med program då den har orsakat många förlorade bilder när det börjat gå undan i svängarna. Har ni funderat nåt på detta - fram med dom galna "far out" ideerna...

Jag föredrar definitivt gamla hederliga "rattar" för funktioner som ska kunna ändras snabbt. Det är ingen slump att man oftast eftersträvar ett "analogt" tänkande även i digitala gränssnitt (iPhones zoomfunktion är ett bra exempel på det).

Din frågeställning är intressant, och det finns säkert utrymme för utveckling, men vissa grundläggande lösningar tror jag finns kvar just därför att de helt enkelt är bäst.

Tycker Pentax har många bra ideer för att förenkla och snabba upp handhavandet. Tex hyper-program, hyper-manuellt, gröna knappen för snabb "nollställning" av fuktioner, osv.
http://neilvn.com/tangents/2009/04/25/the-best-camera-in-the-world/

Pentax har även tänkt lite längre vad gäller exponeringslägen på en digital systemkamera,
TAV = Manuellt läge med auto-ISO
Sv = Känslighets prioritet (programautomatik med manuell ISO)
En annan anvädbar funktion Pentax har är att man kan få automatiken att prioritera bländartal där objektiven presterar bäst skärpa då den informationen finns lagrat i varje objektiv.

Tror även Pentax äe ensamma om att ha en lucka på motljusskydden så de kan sitta kvar på objektiven när man använder pol-filter.

Att man kan vrida på programvredet av misstag är väldigt lätt löst genom att använda ett lås på den. Något som var vanligare förut.

Mekaniska vred där man kan ställa in kameran även med kameran avstängd tycker jag är att föredra. Man får också en bra överblick i hur kameran är inställd med dessa.

Canons 1D serie och Nikon D300 och uppåt har ingen programratt. Istället sköts detta med ett knapptryck och därefter val med hjälp av en av rattarna på kameran.

Fördelarna är två, dels ändrar man inte av misstag och man ser sitt val på ovansidans belysta LCD-skärm även i mörker. Programrattarna är inte belysta och har inga symboler i LCD:n och är därmed svåra att se).

Proffskamerorna har bara PASM lägena att växla mellan, medan enklare kameror har 10-12 olika lägen på programratten, vilket gör ratten till en mer överskådlig lösning.

Apple har begripit hur man gör bra pekkänsliga skärmar. Inte tryckkänsliga alltså - det är numer dåtid. Såna kommer till avancerade kameror också vad det lider, även om iPhone faktiskt också är en kamera bland mycket annat.

De kan inte ersätta alla knappar - det finns nog en ganska tydlig undre gräns för antalet knappar/vred på en kamera av rena användbarhetsskäl. Apple tyckte att 4 knappar var en bra siffra för en telefon. Innan dess började man på 15, ofta fler. Och dessutom minst en joystick och/eller ratt av något slag.

Efter att ha gått från mobiltelefon med knappar till en med touchscreen så längtar jag tillbaka till knappar då hastigheten i allt man gör sänks på tok för mycket. En kamera där knappar ersätts med touch skulle jag själv inte köpa! Dock är det bra om utvecklarna av min kamera alltid nyttjar medvetet nytänk och faktiskt prioriterar kamerans funktionalitet, En systemkamera ska enligt mig gå att hantera med handskar på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar