Annons

Använda patchtool nära mörka partier

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej på er.

Sitter med en bild där jag ska arbeta bort lite detaljer med patchtool CS3.

Men precis brevid har jag mörka detaljer vilket gör att området jag ska klona bort intill det svarta, det blir svartdiffust när jag drar i det området jag använder patchtool.

Provade att först markera området jag ska klona bort med lassot, med patchtool glider utanför det området också och ger mörk toning.

Har fixat sådant tidigare, men just nu står det still ;-)

Hur är det man gör nu igen, hjälp att minnas mottages tacksamt.

Klona bort som vanligt passar inte riktigt denna gången.

Ha det bra.

MVH Julle.
 
Rätt ofta ger Patch verktyget inte så bra resultat om den omkringliggande texturen varierar kraftigt sas. Så man får bita i det sura äpplet och göra det manuellt :). Sen är det svårt att ge goda råd när jag direkt kan se vad du försöker göra. Har du provat att kopiera pixlar med copy/paste och lägga till lite feather/ludd därifrån du kopierar. Sen kan man ju försöka finlira med klonverktyget, men som sagt; svårt att ge råd när jag inte ser vad du ska göra, du kanske kan ladda upp en bild.
 
Hej på er.

Sitter med en bild där jag ska arbeta bort lite detaljer med patchtool CS3.

Men precis brevid har jag mörka detaljer vilket gör att området jag ska klona bort intill det svarta, det blir svartdiffust när jag drar i det området jag använder patchtool.

Provade att först markera området jag ska klona bort med lassot, med patchtool glider utanför det området också och ger mörk toning.

Har fixat sådant tidigare, men just nu står det still ;-)

Hur är det man gör nu igen, hjälp att minnas mottages tacksamt.

Klona bort som vanligt passar inte riktigt denna gången.

Ha det bra.

MVH Julle.


Patchtool/lagningspenseln är fantastikt bra att ta bort större saker med. Mindre bra är det när man "bryter" en kontrast, eller försöker ta bort något som fortsätter utanför markeringen. Då är, (av mig förhatliga klonstämpleln) bra. Prova att dra ett rent spår först med hjälp av klonstämpeln. Efter det brukar det gå rätt bra att använda patchtool.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.