Annons

Använda ngn annans bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Castorian

Aktiv medlem
Om jag förstått saken rätt, så är det ok för mig som privatperson att ex. skriva ut ett foto jag hittar på nätet och hänga upp det på min vägg.

Vilka rättigheter eller begränsningar gäller för mig i min professionella roll? Får jag på motsvarande sätt skriva ut samma foto från nätet och hänga upp det på mitt kontor? I korridoren på min arbetsplats? I en konferenslokal som ibland hyrs ut?

Tacksam för svar.

Tror svaret är nej på alla frågor - det kan inte i något av fallen räknas som privat användning.

Håller med Anders. Å andra sidan är det väl inget som hindrar en privatperson att ta med en utskriven favoritbild till jobbet o sätta upp på väggen.

Håller med Anders. Å andra sidan är det väl inget som hindrar en privatperson att ta med en utskriven favoritbild till jobbet o sätta upp på väggen.

Nej, varför skall man respektera upphovsrätten? Det är väl bara att göra som så många andra inkluderande företag, strunta i den. Är det så en vanlig syn på saken är att det inte gör så mycket om man blundar för andras upphovsrätt medan intrång på den egna en dödssynd?

Gråzon var även min tanke. Viss skillnad mellan en bild på väggen i receptionen och en bild på väggen i det lilla kontorsrummet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar