Annons

använda dimmer på bygglampor?

Produkter
(logga in för att koppla)

pyro

Aktiv medlem
Kan man använda dimmer på bygglampor,sådana med halogenrör i?

Förrutom de förslag som tidigare framkommit i diskussion om bygglampor som ljuskälla,vad kan man använda som reflektor.

Papper,frigolit,tyg osv känns inte som att det är ett speciellt smart alternativ med tanke på värmen.

Andra förslag?

pyro skrev:
Förrutom de förslag som tidigare framkommit i diskussion om bygglampor som ljuskälla,vad kan man använda som reflektor.

Papper,frigolit,tyg osv känns inte som att det är ett speciellt smart alternativ med tanke på värmen.
Om det är ett problem så tycker jag synd om modellen som brukar befinna sig mellan ljuskällan och reflektorn. :)

Det är inte så att du vill studsa allt ljus? Då kan du göra det mot ''vad som helst'' som är vitt och hyggligt värmetåligt men strukturen kommer givetvis att påverka resultatet. Prova med närmaste sidovägg.

Skall du använda bygg lampor så köp en gipsskiva och måla den vit.
Renoveringsgips är 6 mm tjock och finns i 90 cm bredd.
Den är lätt att skära till med kniv.
Finns i byggvaruhus och liknande och kostar 60-80 kr st.

MVH
Kenneth

Dimmer typ ATD600R på elfa kan reglera upp till 600 volt. Den kan du använda. Kostar bara 600 spänn ;)

Ang. dimmer till B-ljus.

Tänk på att när man sänker ljusstyrkan med en dimmer så sänker man även färgtemperaturen.

... ifall nån undra'

/Jacob vP

Jag köpte två 500 W bygglampor till fotobelysning för ett par år sedan, och funderade också på dimmers! Dock hade inte affären jag kollade i dimmers som klarade av 500 W. Ska söka vidare.

Tills vidare så har jag vita kartongskivor på ca 1x1 meter att reflektera lampljuset mot.

Hur är det nu med halogen.... Den ska väl strömstyras?
Jag har för mig att halogen lampor innebär en ren resistiv last, kommer inte riktigt ihåg.

/Erik

Halogen är glödljus, altså en resistiv last. Att styra en halogenlampa med en dimmer funkar alldeles utmärkt, så länge dimmen är dimensionerad så att den klarar det. (OBS! Man kan INTE styra halogenlampor som har inbyggd transformator)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar