Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Använda bild till skivomslag
- Trådstartare Rodah
- Start datum
afe
Aktiv medlem
Jag har för mig att man faktiskt får publicera foton man tagit av "konstverk som är stadigvarande placerade på allmän plats" eller nåt i den stilen.
Ja, publicera dem får man nog, men jag är tveksam till om man får använda dem som skivomslag.
matlep
Aktiv medlem
Läser man här: http://www.bus.se/1516
Så tolkar jag det som att man får använda bilder på statyer i tryckta media (skivomslag) men inte på Internet.
Så tolkar jag det som att man får använda bilder på statyer i tryckta media (skivomslag) men inte på Internet.
afe
Aktiv medlem
Läser man här: http://www.bus.se/1516
Mjo, men ett skivomslag är förmodligen avsett för kommersiellt syfte, och då kan det nog vara annorlunda.
Jag skulle nog inte våga chansa utan att kontakta upphovsrättsinnehavaren eller jurist.
matlep
Aktiv medlem
Mjo, men ett skivomslag är förmodligen avsett för kommersiellt syfte, och då kan det nog vara annorlunda.
Jag skulle nog inte våga chansa utan att kontakta upphovsrättsinnehavaren eller jurist.
Ja det är helt klart en tolkingsfråga. Men dom skriver ju att det är ok med vykort, affisher osv. Vykort är ju nästan uteslutande en kommersiell produkt.
Såg att "Bildombudsmannen" hade något på sin sida också.
afe
Aktiv medlem
Såg att "Bildombudsmannen" hade något på sin sida också.
Jag har sett det också, och det är en av anledningarna att jag inte skulle orka försöka använda en sådan bild.
eskil23
Aktiv medlem
"Konstverk som är stadigvarande placerade på allmän plats utomhus får avbildas fritt" står det i upphovsrättslagen. Så för statyer utomhus gäller inga restriktioner. Samma sak gäller hus och andra byggnadsverk. Det kallas för panoramafrihet och det finns inte i alla länder, men väl i Sverige.
Det BUS skriver att man inte får publicera bilder på statyer på internet är bullshit. Wikimedia commons har tusentals bilder på statyer, skulpturer och andra konstverk som är "stadigvarande placerade utomhus". Om något "får avbildas fritt" så gäller det även publicering på internet.
Det BUS skriver att man inte får publicera bilder på statyer på internet är bullshit. Wikimedia commons har tusentals bilder på statyer, skulpturer och andra konstverk som är "stadigvarande placerade utomhus". Om något "får avbildas fritt" så gäller det även publicering på internet.
matlep
Aktiv medlem
"Konstverk som är stadigvarande placerade på allmän plats utomhus får avbildas fritt" står det i upphovsrättslagen. Så för statyer utomhus gäller inga restriktioner. Samma sak gäller hus och andra byggnadsverk. Det kallas för panoramafrihet och det finns inte i alla länder, men väl i Sverige.
Hur tolkar du skrivningen "i digital form" i upphovsättslagen då?
Återgivning av konstverk och byggnader
23 § Offentliggjorda konstverk får återges
1. i anslutning till texten i en vetenskaplig framställning som inte framställts i förvärvssyfte,
2. i anslutning till texten i en kritisk framställning, dock inte i digital form och
3. i en tidning eller tidskrift i samband med en redogörelse för en dagshändelse, dock inte om verket har skapats för att återges i en sådan publikation.
Första stycket gäller endast om återgivningen sker i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Lag (2005:359).
24 § Konstverk får avbildas
1. om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus,
2. om syftet är att annonsera en utställning eller försäljning av konstverken, men endast i den utsträckning som behövs för att främja utställningen eller försäljningen, eller
3. om de ingår i en samling, i kataloger, dock inte i digital form.
Byggnader får fritt avbildas. Lag (2005:359).
erro.se
Aktiv medlem
"Dock inte i digital form" gäller ju bara specifikt för de punkter där texten står. D.v.s. 24 § punkt 3, man får avbilda konstvker om de ingår i en samling eller katalog, men man får inte avbilda just dessa konstverk i digital form. Däremot är det fritt fram av avbilda enligt punkt 1: "om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus," och på den punkten finsn ingen restriktion.
Att sen lagen skiljer på digital publicering och annan publicering kan man förstås tycka saker om.....
Att sen lagen skiljer på digital publicering och annan publicering kan man förstås tycka saker om.....
eskil23
Aktiv medlem
Punkt 3 gäller konst som inte är stadigvarande placerad på eller invid allmän plats utomhus. Punkt 1 har inga sådana förbehåll.Hur tolkar du skrivningen "i digital form" i upphovsättslagen då?