Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda äldre Minoltaobjektiv - adapter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Blooming Onion

Ny medlem
Hej,

Har förstått att gamla Minolta AF-objektiv går att använda till Sony Alpha, men att det inte gäller äldre manuella objektiv - eller?

Tacksom om någon kan svara på om det i så fall inte finns något sätt att kunna använda dessa gamla objektiv med manuell fokus. Någon form av adapter?

Har ett antal bra gluggar, inte minst med fast brännvidd, som man gärna vill få användning för med nya kameran.

AF objektiv går att använda, för att använda gamla MC/MD-gluggar behöver du en adapter, det finns vad jag vet 4st sådana, tyvärr har alla en lins som behövs för att få fokus på oändlighet.
Det finns en 2x för objektiv längre än 300mm och en 2x för objektiv kortare än 300mm.
Sen finns det även en ny piratadapter från Haoda som dom hävdar har 1x förstoring (men den ska tydligen vara någonstans runt 1.1x har jag för mig) och en äldre och vanligare piratadapter med 1.2x förstoring.

Tack för svar!

Är det nu någon som vet var man kan få tag i dessa adaptrar - inte minst piratvarianterna som inte förändrade brännvidden alltför mycket. Tacksam!

Försämras ljusstyrkan mycket med sådan adapter?

Blooming Onion skrev:
Tack för svar!

Är det nu någon som vet var man kan få tag i dessa adaptrar - inte minst piratvarianterna som inte förändrade brännvidden alltför mycket. Tacksam!

Försämras ljusstyrkan mycket med sådan adapter?
"1.0x"-adaptern kan du köpa direkt från Haoda:
http://haodascreen.com/minoltaMDAF.aspx

De andra kan du leta på www.ebay.de efter.

Vet inte hur mycket ljus 1.0x-adaptern tar, men skärpan blir ju inte lika bra som på ett MD-hus tyvärr.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar