Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anställda fotografers bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordan2

Aktiv medlem
Hej,
Upphovsmannen till bilden är ju alltid den som tar bilden, hur gör man med bilder där man har anställda fotografer som är ute och fotograferar till en firma eller liknade?

Anställd under arbetstid, sen vad fotografen gör på sin fritid är väl hans/hennes ensak, om inget specifikt skrivits i något kontrakt?
Tar man bilder åt andra under betald arbetstid, är det chefen som får avgöra om det är okej, samt att det fortfarande är en kontraktsfråga.

Det brukar man reglera i ett avtal.

Någon som har ett sådant avtal så man kan få se hur det ser ut? :) Eller finns det bra info på nätet någonstans? Jag vet inte ens vad jag skall söka på. Letar jag på avtal så får jag bara fram det som har med upphovsrätten att göra. Alltså inte avtala att tidgningen/arbetspaltsen eller så har rätt till att använda bilder man tar på arbetstid.

Svenska Fotografers Förbund, SFF, Pressfotografernas Förenng, SPF (?) eller Journalistförbundet kanske har något på sina respektive hemsidor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar