Annons

Angående USA-Import.

Produkter
(logga in för att koppla)
Följdfråga:

Vad gäller då för tull- och momsregler om man beställer från ett annat EU-land (läs Tyskland)?

Det är ju en sak när man köper från USA eller Asien, men gäller inte lite andra regler för just EU?
 
Gote skrev:
Följdfråga:

Vad gäller då för tull- och momsregler om man beställer från ett annat EU-land (läs Tyskland)?

Det är ju en sak när man köper från USA eller Asien, men gäller inte lite andra regler för just EU?

Varken moms eller tull tillkommer då det är pålagt i ursprungslandet. Bara man ser till at priserna som anges i tyska eller andra EU länders fotobutiker är med moms (i tyskland mswt. eller nåt sånt)
 
Jeppe skrev:


Varken moms eller tull tillkommer då det är pålagt i ursprungslandet. Bara man ser till at priserna som anges i tyska eller andra EU länders fotobutiker är med moms (i tyskland mswt. eller nåt sånt)


En sanning med viss modifikation. Om företaget säljer mycket till Sverige, över ett visst belopp årligen, så ska dom dra av sin moms och lägga på svensk. Då svensk moms är bland de allra högsta (naturligtvis, det är ju en skatt) så kan det bli viss skillnad. Handlar man från Amazon i England så råkar man ut för det t ex.

/Jocke
 
Jocke skrev:


En sanning med viss modifikation. Om företaget säljer mycket till Sverige, över ett visst belopp årligen, så ska dom dra av sin moms och lägga på svensk. Då svensk moms är bland de allra högsta (naturligtvis, det är ju en skatt) så kan det bli viss skillnad. Handlar man från Amazon i England så råkar man ut för det t ex.

/Jocke

Det förklarar ett och annat. Tyska MWST är på 16% så man KAN alltså göra klipp där. Men det gäller alltså att kolla med handlaren om man får betala tysk eller svensk moms just där?

Är det förresten nån som vet hur Italien ligger till i moms-ligan?
 
Hmm tydligen 20 %

här

Något gamla momssatser men den är tydligen uppdaterad 2002 så då är det väl samma fortfarande

Schweiz ligger bra till med 6.5 %
 
Ops! :rolleyes:

Det dokument Jesper hänvisar till heter "Momssatser inom EG samt Norge och Schweiz per den 1 maj 1998". Kul indelning...

Bästa inom EU skulle alltså vara Azorerna och Madeira med 13%.

Nån som känner till en bra postorderfirma på Azorerna? Eller måste man åka dit... :D
 
Det finns också ett antal "taxfree-zoner" i Europa, bla Andorra, San Marino & Livigno. Har själv för ett antal år sedan på plats sett att Andorra & Livigno hade ett ganska hyggligt urval av "kapitalvaror" (inkl foto).

Vid sk distanförsäljning (postorder) är reglerna sådana att säljaren skall vara registrerad i mottagarlandet om den sammanlagda årsomsättningen överskrider ett "tröskelvärde" (högst 100 000 euro och lägst 35 000 euro). Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land.

Man kan handla "momsfritt" inom EU om man har en momspliktig reg verksamhet. Men man är då skyldig att redovisa detta köp i Sverige och betala full moms som ifos kan moträknas mot annan moms.

;) Såna här diskussioner gillar "tull & skattemyndigheten i Sverige, hur hittar man ett "kryphål" för att komma undan avgifter....

/Björn S
 
Ett alternativ är att kontakta en återförsäljare i en av dessa "taxfree-stater" för prisuppgift.
Forumsinlägget "digitalt genombrott" cirkulerar mycket omkring Sigma & deras produkter. Sigma Corp har en agent i Andorra, här följer uppgifter för den som är intresserad:

Racel S.A.
Les Boigues, s/n, Edifci
Racel, Les Escaldes
Andorra
Tel +376-823899 - Fax +376-829463
E-mail [email protected]


Ps. Har Sigma en agent i Andorra så finns det nog flera orsaker till detta...bla skatter & avgifter

/Björn S
 
Jag funderar på att åka till NewYork i Juni. Där ska jag gå till B&H som har en stor butik på Manhattan. Jag tjänar lätt in flygbiljetten på bara ett par objektiv...
1. Har någon varit där?
2. Är stället OK? De verkar ha en hel del på nätet iallafall.
3. Är det samma priser i butiken som på deras nätsida?
 
Jag har varit på B&H i NewYork. Priserna på det jag tittade på var mycket bra. Jag har inte jämfört med katalog priserna men jag antar de är de samma. När man köper i butiken tillkommer lokal moms, när man köper via katalog tillkommer transport, de tar oftast ungefär ut varandra. Jag har köpt via deras katalog många gånger med gott resultat.

B&H säljer ju mycket annat än fottoprylar, vilket är det enda som intreserar mig. När jag tittar i katalogen går jag direkt till de sidorna och bryr mig inte om resten. I butiken fick jag vandra genom alla andra avdelningar och leta efter fottoavdelningen som kändes lite liten. Så lite besviken blev jag nog. Hoppas du inte blir det också! Det är klart värt att gå dit. Observera att butiken har judisk ledning och de har lite oväntade stängningar ibland pgr av judiska helger. mvh/Solveig
 
Kanske ska förtydliga att lokala momsen och transport New York - Dallas ofta går på ett ut. New York - Sverige är säkert dyrare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.