Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående AF-en på Canon 100-400L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

dalkvist

Medlem
Har problem med AF-en på detta objektiv, det snurrar och snurrar, men låser inte på fokus? Därför något oskarpa bilder, som kanske har framgått. Finns det någon mer, som råkat ut för samma problem. Vad göra?
 
Vilken "mode" kör du i? Kan det möjligvis vara så att du kör "servo" mode där den inte ska låsa för att du ska kunna ta en bild? Är det väldigt mörkt när du har problem eller är det även vid dagsljus? Jag har haft min 100-400 i några år och inte haft några problem så här långt.

H
 
Jag har kört i "mode" One Shot, men jag kanske skall köra med AI Focus?
Nej, det är inte mörkt när jag har problem med detta, utan mitt på dagen i bästa ljusförhållanden. Vad tror du, är det vajsing på objektivet eller? Jag hade en fiskljuse i sökaren för ett par dagar sedan. Körde med AF-en, men den kunde ju inte bestämma var focus skulle vara, så det blev skit av det som kunde blivit en bra bild!
 
Jag har också en sån här glugg och är jättenöjd. Har inte haft några problem med fokuseringen, tvärt om så imponerar den. Har följt både fåglar och JAS-plan utan större problem.
Nu är det inte bara objektivet som avgör detta. Kameran spelar stor roll. Jag har en EOS 3 och den är vad jag hört ovanligt bra på att sköta fokuseringen. Det är inte så kritiskt att man håller motivet i fokuspunkten när man har 45 stycken att välja på ;-)
 
Vad Hans säger stämmer. EOS 3 är mycket bra på autofocus. Jag har en EOS 5 och den är ej lika bra, speciellt när ljuset blir lite sämre. Jag har dock inte haft några som helst problem under dom år jag använt detta objektiv(eller med något annat). Du säger att du försökte följa en fågel, kan det vara möjligt att fågeln ej var i "focuspunkten"? Har du testat på stillastående objekt? Testat med en annan kamera?

H
 
Tack Hans, för ditt svar och grattis till EOS 3-an, den måste vara suverän vad jag kan förstå.
Och Hakan, jag kanske inte förklarade att jag bara har en 10D. Och du, angående fiskljusen, så satt han faktiskt still på en gren. Men nu har jag löst problemet, jag ställde om "mode" till AI Focus och nu fungerar det perfekt! Så du skall ha tack för att du nämde att modeinställningen kanske var fel. Nu återstår bara att få någon 1,4 konverter att fungera. Canons original går inte, de slår bara från AF-en och visar f8. Något förslag?
 
dalkvist skrev:
Har problem med AF-en på detta objektiv, det snurrar och snurrar, men låser inte på fokus? Därför något oskarpa bilder, som kanske har framgått. Finns det någon mer, som råkat ut för samma problem. Vad göra?

Konstigt att du inte får det bra, det finns ju en del folk här som kör detta objektiv till både 10D och D60, blir ju hur bra som helst. Nu har jag inte en sådan kamera som du men menyerna har kanske en del likheter ändå. PÅ min kamera kan kan man i menyn välja avtryckarlås eller kontinuerligt. Kör jag med kontinuerligt jagar den på tills jag trycker ner avtryckaren. Med avtryckarlås fokuserar den och låser på motivet när jag trycker ner halvägs.
Det är kanske denna grej som skall ställas om på din kamera.
Jag tänkt bara jag skulle försöka hjälpa dig.
MVH/ Bengt-Arne
 
Tack, Bengt-Arne,det var hyggligt att du ville hjälpa mig. Du skriver om avtryckarlås o.d. Ja det är väl så, att det är lite olika inställningar på kamerorna. Jag ställde om "mode" från One Shot till AI Focus, och då fungerade det perfekt. Nu låser den på fokuseringspunkten, som den skall göra, förut hoppade den bara hit och dit och det blev bara skit. Ursäkta uttrycket!

Mvh/Sven.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.