Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analog film från "öst"

Produkter
(logga in för att koppla)

Forestman69

Medlem
Någon som varit över i "öst" (Ryssland, Baltikum, Polen) och köpt "lokalt" tillverkad analog film?
Är den värd pengarna? Hur blir resultatet?
Tänker alltså inte på analog film från de "stora giganterna" utan på lokala märken..

Det är ju fotbolls-EM i Polen / Ukraina i sommar ...
;-)

Vad jag vet så finns det ingen filmtillverkning kvar, förutom Foma i Tjeckien, i det forna östblocket.
Det har iaf funnits: Svema, Tasma (Sovjet), Orwo (Östtyskland) och Forte (Ungern). Finns säkert fler märken men det är dessa jag kommer på just nu.

Vad jag vet så finns det ingen filmtillverkning kvar, förutom Foma i Tjeckien, i det forna östblocket.
Det har iaf funnits: Svema, Tasma (Sovjet), Orwo (Östtyskland) och Forte (Ungern). Finns säkert fler märken men det är dessa jag kommer på just nu.

Ok, det låter ju rimligt. Har för mig att "öst" var organiserat så att det var en och endast en dedikerad tillverkare som stod för tillverkning och försäljning av en viss produkt för att uppnå effektivitet och stordriftsfördelar

Bitar av Orwo finns ännu kvar, men de koncentrerar sig på kinofilm, som iofs går utmärkt att ladda i stillbildskameran om man har bulkladdare.

Annars säljs en del filmer från de stora märkena i öststaterna som vi inte ser här, ofta baserade på lite äldre emulsioner och med pris därefter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar