Annons

Amerikansk fotboll

Produkter
(logga in för att koppla)

Illerfantasten

Aktiv medlem
Fotade killens lag lite igår, men har jätteproblem med vitbalansen. Någon annan som känner igen det med en 400D?

Använder mig av ett vikt A4, eller handflatan, tycker handflatan fungerar bäst hittills.

Vet inte vad jag gör för fel. De blir mörka och saknar skärpa men är ändå utfrätta på vissa ställen.

Denhär är endast förminskad.

ISO 400.

Om frågan ligger del får ni gärna flytta den :)

Bilagor

• fotosidan.jpg
    fotosidan.jpg
    47.9 KB · Visningar: 428
Ulrika, handflatan är inte bra för vitbalansen, möjligen för exponeringen dvs du kan mäta ljuset i handflatan för att få en sånär rätt exponering.
För vitbalansen, använd ett gråkort (18%) eller fotografera i Raw när du är osäker och justera i Bridge etc i efterhand.
Tog mig friheten att justera vit/svartpunkten i din bild, bättre?

Mvh/Peter

Bilagor

• fotosidan.jpg
    fotosidan.jpg
    58.5 KB · Visningar: 419
Det var ju helt klart bättre!! Hur gjorde du? Är novis på PS ännu, men håller så smått på och lär mig ;)

Jag har testat RAW men trivs bättre med jpeg, kanske skall ge RAW en chans till :)

iaf i sådana här situationer :)

molnigt, regnigt och vatten på filter och sedan dimma på det :)

har funderat på gråkort men de enda jag hittar är stora och de får ju inte plats i väskan.

Tycker du ska ge RAW en chans.
Du kommer inte att vilja gå tillbaka när du väl har börjat. Det är som knark , fast utan baksidorna..
Är du osäker så prova att plåta jpg + RAW. Visst,det drar minne, men det är ju ett bra sätt att testa på.
Ha det så bra.

Gabbe

Grovt beskrivet. Du öppnar bilden i Ps, väl där väljer du längst ner i lagerpaletten-skapa nytt lager-kurvor eller nivåer (liten cirkel till hälften vit till hälften svart, yinyang liknande). Du får då upp ett justeringsfönster innehållande tre pipetter.
Klicka på den vänstra (svartpunkt) och klicka sedan på den del i din bild som du vill skall vara svart. klicka sedan på den högra pipetten (vitpunkt) för att välja den. gör nu samma sak dvs klicka i din bild på den del du vill skall vara vit och klicka där efter på OK, voala!

Vill du lära dig mer Ps mm så har du här ett par bra länkar:
http://www.moderskeppet.se
http://www.webdesignskolan.com/

Även här på Fs hittar du kanske något nyttigt om du kikar under artiklar. Bl.a fördelarna med Raw.

Vet inte om dessa gråkort går att få tag på i Sverige men de är små och bra sägs det:
http://www.whibal.com/products/whibal/index.html

Hoppas det är till någon hjälp

Mvh/Peter

Nackdelen med att fota raw med de här budgetkamerorna är ju den lilla bufferten, den fylls verkligen på nolltid när man fotograferar i raw. Jag fotar alltid i raw förutom när jag fotograferar sport, då går jag över till jpg.

Själv tycker jag att den automatiska vitbalansen funkar bra utomhus. Ger i alla fall alltid mig bra resultat.
Fotograferar inte heller i RAW då det gäller sportfoto. Många av de tidningsfotografer jag snackat med gör det inte heller.

Har när jag tänker efter inte sett någon av dom ställa in vitbalans på fotboll - medans man alltid ser det inomhus på handboll.

NordicV skrev:
Fotograferar inte heller i RAW då det gäller sportfoto. Många av de tidningsfotografer jag snackat med gör det inte heller.

Du tror inte det kan ha att göra med den korta leveranstiden? Ofta vill tidningsredaktionerna ha första bilden 5-10 min efter avspark i fotboll tex.

Om du skulle lyckas fånga årets sportbild tror jag du skulle önska att den var i Raw, inte jpg.
Varför chansa när minneskorten är så billiga mot vad de har varit, idag får man ett CF 8Gb för under 1000 kr.

Mvh/Peter

Nu har jag testat det där med vitpunkt och svartpunkt :)

tog ett tag innan jag hittade det men nu så ;)

dock märker jag att bilderna är otroligt utfrätta på sina ställen, vilket är tråkigt

tackar för hjälpen :)

såhär blev denna efter jag mixtrat med de olika punkterna, men det är utfrätt på sina ställen

Bilagor

• fotosidan2.jpg
    fotosidan2.jpg
    50.3 KB · Visningar: 275
Det är inte utfrätt, snarare underexponerat.
Här har jag ställt svart/vitpunkten i din originalbild samt lättat upp mellantonerna.

Bilagor

• 8april07 077 copy.jpg
    8april07 077 copy.jpg
    51.4 KB · Visningar: 250
NordicV skrev:
Själv tycker jag att den automatiska vitbalansen funkar bra utomhus. Ger i alla fall alltid mig bra resultat.

Jag håller med.

Inomhus i glödlampsbelysning kan det var riktigt knepigt att få till det, men utomhus i gott ljus brukar det inte vara några som helst problem.

Själv tycker jag bara det blir ett kraftigt rödstick i bilderna. Har försökt ändra inställningarna på kameran också men för mig har det bara blivit värre. Skall dock prova igen med andra inställningar, skam den som ger sig :)

Om man nu inte har tillgång till ett gråkort, fungerar ett A4 då?

Vilken / vilka bilder skulle det vara rödstick i ?

Henriks bild ser riktigt bra ut på min skärm.

Varför inte gå ut och ta någon bild utomhus med den automatiska vitbalansen så vi kan se om det är problem med kameran eller om det är något med ditt sätt att ställa in vitbalansen.

Bilden i tråden är tagen med egen isntällning av vitbalansen, inte automatisk.

Skall ut idag, skall se om jag kommer ihåg att ta en bild med automatisk inställning och visa sedan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar