Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amatör behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

jaffa007

Aktiv medlem
Hej alla erfarna!

Nu är det så att jag och kompisen har fått tillgång till skolans mörkerrum/förråd (pga att dem rev förrådet,så nu är mörkerrummet till hälften fullt med skit)

Men tillbaks till frågan, jag och min kompis har börjat att framkalla, det har gått bra hittills, bortsätt från vissa saker

till exempel så får vi salt på negativen, vi badar dem i över 20 minuter och har i den-där-vätska-som-jag-inte-kommer-ihåg-namnet-på-men-som-gör-att-vattnet-rinner-av-snabbare-eller-något.
någon som har tips?

och en sak som vi har blivit frustrerade på, vi får inte till bilderna som vi vill, dem blir bara som bilden nedan (nedersta), dem vi vill få till, är bilder som den andra, vi har försökt med olika bländarstyrkor men dem bli bara gråmatta och vi får inte till den där fina bilden som vi vill få fram.
vad är det vi klantar oss med nu?
filmen vi kör med är kentmere 400 och vätskorna vi kör med för pappersframkallare och fixet är kodak polymax.

tips uppskattas !

Bilagor

• 32.jpg
    32.jpg
    18.9 KB · Visningar: 1,524
  • img129.jpg
    img129.jpg
    15.9 KB · Visningar: 1,524
Hej alla erfarna!

Nu är det så att jag och kompisen har fått tillgång till skolans mörkerrum/förråd (pga att dem rev förrådet,så nu är mörkerrummet till hälften fullt med skit)

Men tillbaks till frågan, jag och min kompis har börjat att framkalla, det har gått bra hittills, bortsätt från vissa saker

till exempel så får vi salt på negativen, vi badar dem i över 20 minuter och har i den-där-vätska-som-jag-inte-kommer-ihåg-namnet-på-men-som-gör-att-vattnet-rinner-av-snabbare-eller-något.
någon som har tips?

och en sak som vi har blivit frustrerade på, vi får inte till bilderna som vi vill, dem blir bara som bilden nedan (nedersta), dem vi vill få till, är bilder som den andra, vi har försökt med olika bländarstyrkor men dem bli bara gråmatta och vi får inte till den där fina bilden som vi vill få fram.
vad är det vi klantar oss med nu?
filmen vi kör med är kentmere 400 och vätskorna vi kör med för pappersframkallare och fixet är kodak polymax.

tips uppskattas !

Hej!
Erfarenhet får man genom träning,kan tyckas vara ett enkelt svar.Men så har det varit för mig under dom 45 år som jag varit i mörkrummet och trevligt nog så upptäcker man något nytt då och då.Kanske det är detta som gör att man vill hålla på med det analogafotografin.
Nå.väl jag tycker att ni startar med att att läsa denna länk www.photax.se/startinfo/Enhobbyfordig.pdf. En grund för att göra dom olika momenten rätt.
Tänk igenom så att det mörkrum som ni använder har alla dom grunder som behövs för ett mörkrum.Jag tänker på att det "är mörkt" nog,har rätt filter på lampor för den kopiering ni skall göra.Att ni har tillgång till vatten som inte är kalkhaltigt.Sedan kan oftast utrustningen vara enkel när man börjar.Det var den för mig. Att jag nu har en massa proffs dito har bara med antal år att göra.
Ett försök att svara på frågor:
1)"så får vi salt på negativen, vi badar dem i över 20 minuter"
Detta tolkar som om att ni inte sköljer er framkallade film i RINNADE +20 gradigt vatten under den tid som är normalt.Tiden avgörs om man använder "sköljtidsförkortare" eller ej.Rådet är att om ni anväder er av Patersondosa för framkallning så:
- Spola upp filmen (om ni inte klippt den) på spolen igen.
- Lägg spolen i dosan och sätt den under +20 gradigt vatten igen.
Rimligen är ert "salt" borta.Om det nu inte är någon "rest" från någon av framkallningsstegen.
2) "vi får inte till bilderna som vi vill". Ja, här är den länken som jag skriver om superbra.Det gäller att ha ett bra fotopapper och då menar jag ett som inte är för gammalt.Färsk kemi som har vid"s/vt" +20 grader för det mesta.Skålar som där hela pappret kommer ned.
Ja,alla steg står i länken.

Lycka till och välkommen i "gänget" av analoga "tokar"

kontrast

Papper har olika kontrast.

Om ni får mörka och kontrastrika bilder så måste ni hitta kombinationen av exponeirngstid (bländare) och kanske viktigast vid s/v pappersframkalling rätt kontrast på pappret.

Anledningen till att jag satte "bländare" inom parentes är att det finns ingen anledning att (under normal förhållanden) ändra bländare vid kopering. Ställ bländaren på ett eller två steg över max öppning för då får ni bäst skärpa från objektivet. Sedan anpassar ni med tiden hur mörk den framkallade bilden blir.

Ett bra tips när man är nybörjare är att exponera på en pappersremsa i olika steg.
Gör en remsa t ex 6 x 24 cm (ni delar ett 18 x 24 ark i tre remsor).
Lägg remsan i ramen och placera så att den täcker en lämlig del av motivet. Täck två tredjedelar med ett vanligt papper.
Exponera i t ex 3 sekunder. flytta täckpappret så att ytterligare en tredledel av fotopappret blir exponerad och exponera 3 sekunder till. Nu har ni exponerat första delen i 6 sekunder. tag sedan bort täckpappret helt och exponera ytterligare 3 sekunder.

Nu har ni en remsa som har tre olika exponeringar: 9, 6 och 3 sekunder. Framkalla denna och ni ser tydligt vad som blir rätt exponering.

Papper har olika kontrast.

Om ni får mörka och kontrastrika bilder så måste ni hitta kombinationen av exponeirngstid (bländare) och kanske viktigast vid s/v pappersframkalling rätt kontrast på pappret.

Anledningen till att jag satte "bländare" inom parentes är att det finns ingen anledning att (under normal förhållanden) ändra bländare vid kopering. Ställ bländaren på ett eller två steg över max öppning för då får ni bäst skärpa från objektivet. Sedan anpassar ni med tiden hur mörk den framkallade bilden blir.

Ett bra tips när man är nybörjare är att exponera på en pappersremsa i olika steg.
Gör en remsa t ex 6 x 24 cm (ni delar ett 18 x 24 ark i tre remsor).
Lägg remsan i ramen och placera så att den täcker en lämlig del av motivet. Täck två tredjedelar med ett vanligt papper.
Exponera i t ex 3 sekunder. flytta täckpappret så att ytterligare en tredledel av fotopappret blir exponerad och exponera 3 sekunder till. Nu har ni exponerat första delen i 6 sekunder. tag sedan bort täckpappret helt och exponera ytterligare 3 sekunder.

Nu har ni en remsa som har tre olika exponeringar: 9, 6 och 3 sekunder. Framkalla denna och ni ser tydligt vad som blir rätt exponering.

Hej Tibor!
Ditt förslag är bra, möjligen att man kan ha fler "steg" är dina tre.Kanske mindre antal sek mellan kanske 2 sek intervall. Det finns/fanns även något som har namnet "TEST PRINT" man lägger ett papper som är cirka 13 x18 cm mellan två halvor.Sedan öppnar man 6 olika "luckor" och får på detta sätt 6 olika exponeringar.
Jag det finns som bekant antal andra metoder för denna fråga.

Hej Tibor!
Ditt förslag är bra, möjligen att man kan ha fler "steg" är dina tre.Kanske mindre antal sek mellan kanske 2 sek intervall. Det finns/fanns även något som har namnet "TEST PRINT" man lägger ett papper som är cirka 13 x18 cm mellan två halvor.Sedan öppnar man 6 olika "luckor" och får på detta sätt 6 olika exponeringar.
Jag det finns som bekant antal andra metoder för denna fråga.

Det stämmer nog med tiderna. Mina "referenser" är dels över 30 år gamla, dels använde jag på den tiden "polycontrast" papper där man ställde olika kontrast med olika filter. Filtret stal en del ljus och då vill jag minnas att tiderna blev mellan 3 o 5 sekunder. Men det beror ju till stor del på stykran hos lampan, objektivet mm.

Använder ni polykontrastpapper? I så fall får ni sätta in ett filter och öka exponeringstiden så får ni hårdare kopior, det vill säga mer svart och vitt och mindre jämngrått.

Om ni med salt på negativen menar kalkavlagringar pga hårt vatten så kan ni skjölja en sista gång med avjoniserat/destillerat vatten. Vattnet kan återanvändas några ggr, ni ser när det börjar synas svaga kalkfläckar igen.

Själv brukar jag numera, de få ggr jag framkallar film, bara hänga upp den på tork i duschen i källaren och spruta på vatten ut en flaska batterivatten som jag köpt på macken och låta det rinna av. Man kan hjälpa vattnet att släppa från filmen genom att knäppa på den i kanten.

Ditt förslag är bra, möjligen att man kan ha fler "steg" är dina tre.Kanske mindre antal sek mellan kanske 2 sek intervall.

Nja. Min erfarenhet är att med så korta belysningstider som två sekunder så blir inte den totala exponeringstiden lika lång som antalet intervaller gånger två. Med andra ord försvinner en relativt lång tid av exponering av lampans tänd- och släcktid. Med tre sekunder långa intervaller blir resultatet mer pålitligt.

Till trådstartarna kan jag säga att någonstans mellan tre sekunder och upp till 20-25 sekunders exponeringstid räcker för kopior upp till 10x15 centimeter. Handlar det däremot om kopior i storleken 18x24 eller 20x30 behövs ibland exponeringstider på upp till en minut.

Nja. Min erfarenhet är att med så korta belysningstider som två sekunder så blir inte den totala exponeringstiden lika lång som antalet intervaller gånger två. Med andra ord försvinner en relativt lång tid av exponering av lampans tänd- och släcktid. Med tre sekunder långa intervaller blir resultatet mer pålitligt.

Till trådstartarna kan jag säga att någonstans mellan tre sekunder och upp till 20-25 sekunders exponeringstid räcker för kopior upp till 10x15 centimeter. Handlar det däremot om kopior i storleken 18x24 eller 20x30 behövs ibland exponeringstider på upp till en minut.

Nja.Min erfarenhet är att med så korta belysningstider så fungerar det bra.Men det är ju klart att detta beror på vilken förstoringsapparat man har.Själv håller jag mig två olika färgförstoringsapparater (LPL Pro 7452 och LPL Pro C7700 MX Color) om det nu är intressant.Och dessa arbetar väldigt bra på korta tider.Eller rättare sagt jag trivs utmärk med dom.Så vill jag säga att det finns en massa bra andra förstoringsapparater, så det behöver vi inte avhandla.

hej igen, saltet på negativen har vi fått bukt med, annledningen till att vi har fått det är att vi inte har rinnande vatten i mörkerrummet utan vi måste gå ut till toan o skölja av, vilket vi helst undviker, dem har nämligen stängt av en vattenkran i mörkerrummet pga att det inte skulle användas mer..... trodde dem, den andra kranen har gått sönder och har fastnat på 60+ så negativen smälter nästan i det badet, vilket gör att vi måste hämta vatten från handfaten på toaletterna, vilket är frustrerande.
så vi låter dem bara ligga i en stor burk med vatten i 20 min, och eftersköljer senare.

Men vi har inte fått bukt med det gråmatta än, när ni säger filter, vad menar ni då?, vi har inställningar på förstorningsaparaten som gör att vi kan få rött o gult ljus, kan det vara något?, har för mig att gult ljus gör så att svartvita bilder blir mer "mörkare" vid exponering på film.

PS jag och min kompis testade att göra förstoringar för ett tag sedan, vi hade samma tider som på vanliga 10x15 bilder, var nog
F8 i 7 sekunder, vi körde det på ett a4 papper och framkallade det, ingenting hände och vi tog slutsattsen att pappret var för gammalt. vi tände lyset och fixade iordning för att fortsätta med 10x15 istället för att förstoringen inte funkade, det var senare rätt komiskt när jag såg att hela a4 pappret hade blivit kolsvart , kanske inte säger er mycket men vi hade lite kul över vår okunnighet vid den stunden :p

så vi låter dem bara ligga i en stor burk med vatten i 20 min, och eftersköljer senare.

Hej! Kul att ni intresserat er för den analoga fotografin! Det är bara att kämpa vidare så ska ni se att det blir perfekta bilder.

Den sköljmetod som ni använder är inte riktigt bra, det är stor risk att fixet inte sköljs bort helt och hållet och lämnar fläckar på negativen. Mitt tips till er då ni saknar vatten i mörkrummet är att köpa en eller två 5 litersdunkar (kanske ni kan få av vaktmästaren på skolan) och fylla dem med vatten. Se bara till att de är helt rena om dunkarna är gamla, för vattnet måste vara helt rent. Sedan sköljer ni i mörkrummet enligt "ilfordmetoden" som är vattenbesparande. Ni kan läsa om denna metod i länken nedan:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=19056

Jag använder mig av den metoden sedan några år tillbaka och är nöjd, dock brukar jag "för säkerhets skull" skölja filmen en eller två gånger extra än vad Ilford rekommenderar, dvs. jag avslutar med att agitera 40 ggr med färskt vatten och utför ibland den första agiteringen två gånger. Fördelen är att vattenförbrukningen minskar men framförallt att man kan vara säker på att vattnet alltid håller rumstemperatur. Fyller man dunkarna någon timme innan man börjar arbeta i mörkrummet har vattnet fått en bra temperatur att skölja filmen i.

Lycka till!

hej igen, saltet på negativen har vi fått bukt med, annledningen till att vi har fått det är att vi inte har rinnande vatten i mörkerrummet utan vi måste gå ut till toan o skölja av.

Gör så att ni har en hink med rent, cirka tjugogradigt vatten och en slaskhink att hälla ut det i. Fyll dosan med den fixade filmen i, ta inte av locket. Agitera några gånger och häll ut. Upprepa, men med fler agitationer. Upprepa. Nu har ni tvättat bort det värsta utan att förbruka mycket vatten och kan helt enkelt låta filmen stå i blöt tills ni kommer åt rinnande vatten.
Med fixernatronförstörare (HCA) kan ni korta ned sköljtiden en hel del och neggen klarar sig längre. Använd vätmedel (Yes duger också) innan ni hänger upp dem på tork. När ni hänger upp filmerna skrapar ni av den med en filmskrapa, alternativt doppar ni fingrarna i dosan med vätmedel och drar filmen försiktigt mellan två blöta fingrar för att bli av med stora vattendroppar. Vatten som torkar in ger fula kalkfläckar.

Men vi har inte fått bukt med det gråmatta än, när ni säger filter, vad menar ni då?, vi har inställningar på förstorningsaparaten som gör att vi kan få rött o gult ljus, kan det vara något?, har för mig att gult ljus gör så att svartvita bilder blir mer "mörkare" vid exponering på film.

Gult ljus ger mjukare gradering, magentafärgat ljus ger hårdare kopior. Med det röda reglaget på övre hälften av skalan och det gula på noll får ni grad 4 eller 5, vilket ger stark kontrast. Belysningstiden måste förlängas för att kompensera för det filtrerade ljuset.
Detta gäller om ni har multikontrastpapper, det verkar ni ha. På förpackningen brukar det då stå något i stil med OO-5, det är kontrasten som går att variera genom gult och magentafärgat ljus. På tillverkarens hemsida kan ni nog hitta exakt rätt filtervärden för er förstoringsapparat, även om det kan variera om pappret har legat länge.

PS jag och min kompis testade att göra förstoringar för ett tag sedan, vi hade samma tider som på vanliga 10x15 bilder, var nog
F8 i 7 sekunder, vi körde det på ett a4 papper och framkallade det, ingenting hände och vi tog slutsattsen att pappret var för gammalt. vi tände lyset och fixade iordning för att fortsätta med 10x15 istället för att förstoringen inte funkade, det var senare rätt komiskt när jag såg att hela a4 pappret hade blivit kolsvart , kanske inte säger er mycket men vi hade lite kul över vår okunnighet vid den stunden :p

Just det, ökad förstoring ger mindre ljus per yta, alltså måste exponeringen förlängas. Klipp remsor av pappret som ni exponerar i tiosekundersintervaller (om det är en stor kopia). Håll något över testremsan så att ni bara exponerar en bit. Nästa intervall flyttar ni handen, pappbiten eller vad ni nu använder för att skugga en bit så att mer av pappret exponeras. Upprepa tills hela pappret har exponerats, det kanske tar fem eller sex tiosekundersintervaller. Testremsan ska ha fått ränder av ökande svärta. Skriv på varje rand hur många sekunder den har exponerats sammanlagt så kan ni använda den som referens nästa gång ni gör en förstoring.

Okej, vi har löst saltproblemet nu, vi körde vår egna verision av "Ilford metoden" blandat med att jag köpte en tång/gummiraka som man använder för att dra bort vattnet från filmen för 5 kr på en second hand butik, bästa spenderade 5 kr i mitt liv.

och idag märkte jag en liten sak när vi framkallade, efter att vi framkallat rullen så noterade jag att det blev skitbra kontraster på negativet, inget fel alls, helt perfekt o detta på en T-MAX rulle från 1991.
har framkallat T-max förut men då blev det inte samma kontraster på negativet. detta kan dock bero på att den första minuten man ska agitera (eller rysta som man säger på östgötska :p) så råkade jag bli lite för upptagen med att lyssna på "Mälarö kyrka" av Lenne broberg så min kompis agiterade nog nonstop i 1 min o 40 sekunder, kan detta haft någon effekt på filmen?, någon större effekt vill säga.

och kom även över denna lilla lista för Framkallnign av Arista Premium, http://www.freestylephoto.biz/apdev.php
ska denna lista ses som att det är tider som anges för framkallnig eller är jag enbart trög?

Det måste vara agitationen. En minut och fyrtio sekunder konstant? Jag kör de första tio sekunderna, sedan två vändningar i minuten.

Freestyles tider är för framkallning, fixeringstid är separat och hänger mest på hur färskt fixet är samt hur koncentrerat det är.

Akta nu så att gummiskrapan är absolut ren, annars repar den filmen.

Okej, vi har löst saltproblemet nu, vi körde vår egna verision av "Ilford metoden" blandat med att jag köpte en tång/gummiraka som man använder för att dra bort vattnet från filmen för 5 kr på en second hand butik, bästa spenderade 5 kr i mitt liv.

och idag märkte jag en liten sak när vi framkallade, efter att vi framkallat rullen så noterade jag att det blev skitbra kontraster på negativet, inget fel alls, helt perfekt o detta på en T-MAX rulle från 1991.
har framkallat T-max förut men då blev det inte samma kontraster på negativet. detta kan dock bero på att den första minuten man ska agitera (eller rysta som man säger på östgötska :p) så råkade jag bli lite för upptagen med att lyssna på "Mälarö kyrka" av Lenne broberg så min kompis agiterade nog nonstop i 1 min o 40 sekunder, kan detta haft någon effekt på filmen?, någon större effekt vill säga.

och kom även över denna lilla lista för Framkallnign av Arista Premium, http://www.freestylephoto.biz/apdev.php
ska denna lista ses som att det är tider som anges för framkallnig eller är jag enbart trög?

Hej!
Vill bara ge två tankar på det du skriver:
Detta med agitering har varit och kommer alltid att vara olika meningar om.Men här kommer i alla fall något som är hämtat från Photax nybörjarhjälp www.photax.se/startinfo/Enhobbyfordig.pdf
 “Agitera” – vänd dosan upp & ned med lugna rörelser kontinuerligt
under 30 sekunder. Agitera sedan med två vändningar
varje hel minut eller enligt framkallarens bruksanvisning.
Detta har fungerat för mig dom senaste 45 åren så varför inte även i framtiden ?
Detta med att torka av film är också en sådan sak som man i stort kan få hur många svar som helst på. Jag är mer än skeptisk till allt som har med skrapor och likande för att ta bort vatten.Efter sköljning har jag alltid låtit filmen få hänga i torkskåp och sjävltorka.

Det måste vara agitationen. En minut och fyrtio sekunder konstant? Jag kör de första tio sekunderna, sedan två vändningar i minuten.

Nu när jag tittade på flaskan med framkallare såg jag att det är en ovana jag lagt mig till med. En minut anger Agfa, och som sagts ovan rekommenderar Photax 30 sekunder. Så tio sekunder är i underkant.

Höpp

Nu har vi hållt på i mörkerrummet ett tag nu och försökt få fram kontrasten och den rätta "svärtan".
vi har testat alla möjliga olika belysningstider påde på förstoringar och på mindre papper, olika tider i framkallningen, rött o gult filter o båda , ska nu skriva frasen som yttrades när detta var klart.
"ae, det här går fan inte"
saltet-på-negativen problemet är löst, men vi får inte svärtan på korten, men nu tänker jag fråga efter recept, kan ni som framkallar regelbundet skriva vad ni använder för vätskor papper ? gärna bländare o framkallningstider med mera.
så köper jag in det så det här löser sig någon gång.

här är den bilden vi fick till bäst av dem typ 50 st vi körde med.

Bilagor

• img267.jpg
    img267.jpg
    13.4 KB · Visningar: 157
Nu var det 10 år sen sist, men jag har för mig att längre tid för fotopappret i framkallningsvätskan = djupare svärta. Rätta mig gärna! :)

Hej !

Med risk att det blir lite idisslande av tidigare inlägg...

---

1 Utgå från att negativen är bra, annars märks det nu snart.

2 Pappret SKA framkallas angiven tid, ev något lite längre
ex är angiven tid 2 min så bör tiden vara 2-3 min,
men inte längre.
Svärtan kontrolleras av exponeringen, försök gärna få en
bländar/tid som ger ca 10 sek lystid. Har ni tider på flera min
så är det något fel.
Ha koll på temperaturen (18-20) så den inte ändras för mycket.
Nu kan det även slöjas av mörkrumsljuset, mer senare.

3 Gör kontaktkopior, lägg negativen på pappret under en glasskiva
lys så länge att filmbasen får samma svärta som den yta
i perforeringshålen, detta för att få bort effekten av
filmbasen. Anteckna höjd, bländare tid, till nästa gång.

4 välj ut något neg som ser bra ut, då menar jag bra,
med många toner och bra omfång, finns inte det så gå tillbaks
i kedjan och gör om filmprocessen

-------
Amn Den färdiga bilden ska se någorlunda lika ut som kontakten,
men f-appens konstruktion (kondensor/mjukjus) ger givetvis
skillnader.
--------

Använd normalt papper eller VC filter för normalt.

--
Slöjning av mörkrumsljus
Fotopapper är inte linjärt, det har en startsträcka innan
någon svärta kommer, för att testa mörkrumljus
- Använd en bild med mycket ljusa toner som har framkallats
så vi vet vilken exp tid.
- släck mörkrumsljuset, hantera pappret i totalt mörker,
exponera.
Täck sedan halva pappret med nått ogenoskinligt
tänd mörkrumsljuset, låt ligga ca 5 min
framkalla, syns ingen skillnad mellan ytorna så är det
bra.

Denna olinjäritet gör även att testkartor som framsälls genom att
hålla för och stegvis flytta ett något ogenoskinligt ( så att
fotopapprets första testremsa blir belyst ett flertal gånger)
inte riktigt stämmer med en sammanlagd belysning.

---
F-appen ska bara lysa neråt, täta ev läckor.
---

Mer finns säkert att tillägga.

lycka till
//Magnus

Här en den bilden vi nu lyckats bäst med:
F 2.8
belyst i 1.5 min
ett A4
vi har nu fått bort det gråamatta i bilden på någe sätt som vi inte har en aning om, men men.
denna bild fick vi fram i mörkerummet igår.
är den godkänd?

Bilagor

• img268.jpg
    img268.jpg
    21.3 KB · Visningar: 124
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar