Annons

Alternativ till pocketwizard

Produkter
(logga in för att koppla)

haakon

Aktiv medlem
Finns det några vettiga alternativ till pocketwizard, tänkte köpa elinchrome blixtpaket style bx400. Och skulle gärna ha en trådlös lösning för att lösa ut dom, antar att det räcker att lösa ut den ena och använda den andra som slav?

Tycker att pocketwizard verkar omotiverat dyr, jag behöver inte så galen räckvidd heller... men den ska gärna vara pålitlig.

Sök i forumet, det finns en hel del information. PW är det bästa och mest tillförlitliga, men om du bara är innomhus i en liten studio borde en IR-sändare räcka. Kostar 600-1.000:-.

Annars så har Kaffebrus en rejält billig fulsändare (radio) som går på el och påstås fungera.

Kaffebrus blixtutlösare funkar förträffligt.
Räckvidd ca 30 meter om du har fri sikt.
4 kanaler och spänningsmatning 240 volt.
12 volt batteri i sändaren på kameran.

Lyxvarianten kan köpas från USA, men är kanske inte CE märkt.
http://www.microsyncdigital.com/index.cfm

Ungefär som kaffebrus är nedanstående från UK.
http://www.studioflash.co.uk/products.asp?cat=13

Jag köpte mina på www.tradera.com
http://www.tradera.com/auction/Foto__Kameror___Optik/aid_24829307 någon dag kvar till slut!

IR-Sändare finns på www.photax.se för 395:- men den har inte "vidvinkel" och allt vad det innebär!

Jag fick min kaffebrusvariant med posten igår. Den billiga enkanaliga som jag ropat in på Tradera för ett par hundra.
Testade och den funkar precis som den ska, skönt att slippa sladden. Det enda den gör är att ersätta synksladden men det är gott så. Liten lätt sändare i blixtskon som inte är ivägen alls, finns en testknapp så man kan lösa ut blixtarna om man vill.

Det problem som jag upplever mest med IR- sändaren är just att den har lite dålig spridningsvinkel. Se illustrationen! Om jag ligger under blixten i mitten, har en till vänster om mig och en snoot till höger om mig, så är det sällan som IR sändaren "hittar" blixtarna. Sändarens område markerat med grönt och mottagarna markerade med rött. Det största problemet är att sändaren hamnar på vänster sida på kameran, när man tar i porträttläge! Och då är spridningsvinkeln ännu sämre.

Bilagor

• session.jpg
    session.jpg
    54.5 KB · Visningar: 562
både och

Jag har båda de diskuterade typerna.

Jag har inte upplevt något problem med Photax IR-sändare i en mindre studio, tänder bara en blixt så hänger dom andra ju på den.

Jag har 2 st av kaffebrus 1-kanaliga radiosändare. Det ena exemplaret av sändare har lite osäker funktion så jag kommer att begära utbyte av en.
Men först ska jag testa båda i en stor idrottshall för att fota en danstävling. Där duger inte IR!

Någon 4-kanalig variant har jag inte sett, har kaffebrus den? Eller någon annan?

/Christer

Jag använder NIKON D100.

Jag har en motsvarande modell dock inte köpt på kaffebrus. Den fungerar utan problem. Om du har en med fyra kanaler så är det viktigt att sändare och mottagare är inställda lika. Alltså på samma kanal på både sändare och mottagare.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar