Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ till Dektol?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag använder Dektol och är väldigt nöjd med det förutom att det har så kort livslängd i tillblandad form. Livslängden är c:a 8 timmar enligt vad jag läst på nätet. Det verkar stämma, för när jag blandar till en sats och gör några kopior är den död nästa dag även om den förvarats i fylld flaska.
Så jag undrar om det finns någon annan bra framkallare som tål att stå några dagar.
Det vore bra att slippa blanda till varenda gång man ska göra ett par bilder.

Jag använder Dektol och är väldigt nöjd med det förutom att det har så kort livslängd i tillblandad form. Livslängden är c:a 8 timmar enligt vad jag läst på nätet. Det verkar stämma, för när jag blandar till en sats och gör några kopior är den död nästa dag även om den förvarats i fylld flaska.
Så jag undrar om det finns någon annan bra framkallare som tål att stå några dagar.
Det vore bra att slippa blanda till varenda gång man ska göra ett par bilder.

Jag har modifierat DK-50 och T-max i 5 liters förrådslösning i dunkar. Jag framkallar och häller tillbaka soppan igen och gör en markering efter varje film jag har framkallat. Den håller mer än ett halvt år i dunken. All syre utpressad och tillsluten med kork.
Jag kan framkalla rätt så många film i innan jag byter.

Hur då modifierat? Det är alltså pappersframkallare jag är ute efter.

Sorry, Dektol kan användas att framkalla film också, jag trodde du höll på med det. jag har förbisett att du nämnde kopior. Dumt av mig.

Ps: DK-50 modifierats av mig för att passa mina ändamål för 4x5 och större filmer

Framkallare är ofta ett val efter tycke, smak och vilka papper man använder. Men photax har en del olika varianter. Själv har jag kört en del med ilfords multigraderframkallare (som inte säljs av photax).

Håller helt med Frank. Det du efterlyser är omöjligt i skål. Men i mina Nova-tankar har jag lyckats hålla liv i Dektol bortåt 3 dagar.

Här har du en framkallare som jag kan har uppåt 3 månad i Nova men då häller jag 100ml fresh soppa in efter en arbetsdag. som är mellan 10-15 kopior i olika format.
Mitt Nova är den största och ta in ca 3 liter

Water (125º F) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 750 ml
Sodium Sulfite . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24.5 g
Citric acid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.6 g
Amidol . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8.1 g
Potassium bromide . . . . . . . . . . . . . . . . 0.6 g
Ammonium thiocyanate . . . . . . . . . . . . . 0.3 g
Water to make . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 liter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar