Annons

Alternativ sköljmetod

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Läste i den engelska fototidningen Black&White PHOTOGRAPHY om en annorlunda sköljmetod för film. Visserligen tog någon upp metoden ytligt vid en forumdiskussion för ett tag sedan men det skulle vara intressant att höra om någon har erfarenheter och om den sköljer lika bra som den vi vanligtvis använder, rinnande vatten?
I England är man kanske inte lika bortskämda som vi när det gäller vattentillgång, pris mm och då är det kanske denna metod som dominerar?

Visserligen talade man om bladfilm i exemplet och man använde då kärl som filmen agiterades i under sköljningen men jag tror det kan funka lika bra med dosa och 135-film, eller har ni en annan uppfattning?

Man hällde rent vatten i 2 kärl/dosor och efter fixering lades filmen i den första där man agiterade i 2 min. Sedan flyttades filmen över till nästa kärl/dosa med rent vatten varvid man agiterade likadant i 2 min.

Processen upprepades med nytt rent vatten i kärlen/dosorna 10-12 ggr och slutligen doppades filmen i ett bad med vatten och vätmedel innan den hängdes till torkning.

Med 12 ggr upprepning skulle det för en vanlig 600 ml dosa gå åt endast 7,8 l vatten vid sköljning och efterföljande vätmedelsbad. Tiden skulle vara ca 25 min och det är ung. vad som krävs vid rinnande vatten.

Har man sköljslang direkt till dosan kan trycket hållas mycket lågt och frågan är hur mycket vatten som då går åt under 25 min med vår metod? Kanske är den engelska metoden effektivare också eftersom man agiterar hela tiden?

Jag har använt Ilfordmetoden flera år och den är ännu enklare och snålare än den där. Jag har sett något test nånstans som intygade att det skulle vara säkert. Tyvärr hittar jag inte tillbaka till det.

Ilfordmetoden går ut på att fylla dosan med vatten ett antal gånger under stigande antal inverteringar.

Fyll - invertera 5 ggr
Töm
Fyll - invertera 10 ggr
Töm
Fyll - invertera 20 ggr
Klart

Jag har lagt till två steg. Först fyller jag och tömmer en extra gång i början utan inverteringar, och sen fyller jag en extra gång och inverterar 40 ggr på slutet.

Jag tappar upp sköljvatten till nästa framkallningstillfälle som sista grej varje gång jag soppar. Då har jag fem liter tempererat vatten redan när jag sätter igång vilket sparar in lite jobb. Går det långt mellan tillfällena kanske man inte skall göra så med risk för att det börjar växa i vattnet, men jag framkallar i regel rätt ofta och då inbillar jag mig att det bara är positivt att låta vattnet stå och avkloreras ett tag.

Ilford chockade många i slutet av sjuttiotalet(?) när de hävdade att man kan skölja med tre vattenbyten i dosan.

Jag har använt tekniken men huruvida sköljningen räcker är svårt att säga. HT2-test är lite halvdana. Filmerna har i alla fall inte förändrats efter tjugo år.

I USA är det vanligt med vattenransoneringar, jag läste med stort intresse de artiklar som Popular Photography hade om hur man kan skölja effektivt med lite vatten.

Länk till artikel om skölj enligt Ilford.

Enligt en tumregel så går de kemiska filmprocesserna 30 % snabbare om man har ständig agitering jämfört med agitering 5 sekunder var 30:e sekund.
Enl. en annan regel räcker det att byta vatten i en 500 ml-dosa med en 135-film 4-5 gånger under en tidsrymd av 5 minuter. Det förutsätts då att man använt HCA, agiterar var 30:e sekund och har en vattentemperatur mellan 16 – 24 grader C. Om man kör med ”snålspolande” dosa med 250 ml så fordras uppåt 10 vattenbyten. Att skölja med vatten med slang från en vattenkran är olämpligt ur flera synpunkter. Dels får grus och annat smolk fritt tillträde. Dessutom är ju kranvattnet oftast för kallt och en del av de utlösta fixerresterna samlas på dosans botten.
Om man är osäker på sin metod kan man göra ett sköljtest. Lös 0.1 % kaliumpermanganat i batterivatten. Lös därefter 0.2 % natriumhydroxid. (OBS! Farliga kemikalier!). Denna lösning har en svagt röd färgton. Häll upp av lösningen i ett rent dricksglas. Låt ett par droppar vatten från den sköljda filmen droppa ner i lösningen. Om rödtonen då försvinner eller blir svagare så finns antagligen skadliga fixerrester kvar i filmen.
Ovanstående gäller svartvit film. När det gäller negativ färgfilm så föreskriver t ex Tetenal C-41, sköljning i 32 – 38-gradigt rinnande vatten 4 minuter. Alt. byte av vatten 6 gånger i dosa som agiteras minst var 30:e sekund. Något sköljtest för negativ färgfilm känner jag inte till.
/Harald

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar