Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ batteri EN-EL3 till Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Zirk

Medlem
Måste säga att jag är imponerad av batteritiden till D70'an men ett extra batteri är ju aldrig fel.

Var inne på http://www.dustinhome.se i andra ärenden, hade inte ens reflekterat över att de kunde ha fotoprylar, såg att de hade det och upptäckte två olika batteri för D70'an:

LENMAR BATTERI NIKON EN-EL3 TILL D100/D70 för 155kr

NIKON BATTERI EN-EL3 TILL D100/D70 för 618,75kr

Eftersom jag redan var på gång att köpa andra prylar gick det på ett "klick" att lägga till ett Lenmar batteri för 155:-

Vet inte hur kvaliten är ännu så klart, har inte fått det, men om de vågar ge två års garanti så borde det inte vara katastrof.

Med risk för att någon skall tolka det som reklam, men ta det som ett tips, för 310:- dvs hälften av ett orginal får man två batteri, speciellt bra eftersom de kör med order >300:- frifrakt i december.

Väntar bara på "man får vad man betalar för" kommentarer nu....

Mvh

Stefan

Vad gäller kvaliteten på batteriet är det nog inte så jättemycket som skiljer. OM det däremot skulle hända något med kameran pga att du använt ett "pirat"-batteri kan ju Nikon vägra gå med på garanti osv.
Bortsett från det så ska det inte vara några problem att använda piratbatterier. De funkar oftast lika bra, eller i stort sett lika bra, som original.
Viktig är bara att de har exakt samma märkspänning, annars kan det gå fel i laddningen. Li-ION är mycket känsliga vad gäller laddning.

Jag klickade på detta batteri igår kväll. Tog även med 1h batteriladdare inkl 4 st AA 2300 mAh för 225:- och ytterligare 4 st AA 2450 mAh för 69:-

Batterier av denna typ tänkte jag ha till SB-800:an.

Fort och fel???

Tveksamt om det är smart att använda uppladdningsbara batterier i blixten. Problemet är ju att uppladdningsbara ofta ger bra med kräm och sedan väldigt plötsligt lägger av.

Vore ju lite tråkigt att missa en bra bild på grund av det. Min erfarenhet av uppladdningsbara i blixt är i alla fall dålig, men det kan ju ha varit dåliga ackar...

Slowfinger skrev:
Tveksamt om det är smart att använda uppladdningsbara batterier i blixten. Problemet är ju att uppladdningsbara ofta ger bra med kräm och sedan väldigt plötsligt lägger av.

Det är snarare så att det är laddningsbara batterier man skall använda i blixten. Alkaliska är helt kassa, blixtladdningen tar efter bara några blixtar mer eller mindre en evighet. Med Ni-MH så får man en massa blixtcykler (eller vad man nu säger) med kort blixtladdning.

Där ser man. Då får jag testa lite bättre ackar. De alkaliska som sitter i min SB-800 nu har hållt fantastiskt länge men det är kanske blixten som är extremt strömsnål jämfört med min gamla 80-talsblixt.

Jag har förstås ingen Nikon-blixt, men det borde väl vara samma med Metz (54MZ3). Det kanske går bra med alkaliska om man inte tar så många blixtbilder på raken, men gör man det så tycker jag de mattas väldigt fort. Jag körde med alkaliska ett tag innan jag hade råd med en sjyst och snabb laddare och jag blev smått galen under ett mörkerrally när det var med nöd och näppe blixten hann laddas upp mellan bilarna... :/ Sedan köpte jag en laddare med två uppsättningar Ni-MH-batterier (2100 resp 2350 mAh) och jag har aldrig varit nära att få slut på kraft. :) Vill man veta mer kan man kolla http://www.batteryuniversity.com , där finns det en massa info om det här och annat relaterat.

Det är olika med olika blixtar. Jag har en gammal Braun som är omöjlig att köra med nimh. Det tar bergis en minut att ladda den mot kanske tio sekunder med vanliga alkaliska. Min Nikonblixt däremot upplever jag som rappare med nimh än alkaliska.

Delar uppfattningen om....

...laddningsbara batterier till blixt.

Använder en SB-600 med 2 x 4 x 2300mAh NiMH laddningsbara batterier, kombinerat med en bra laddare och jag har aldrig lyckats ta slut på båda uppsättningarna.

Har för mej att Ni-MH har lägre inre motstånd än alkaliska. Detta gör att batteriern inte blir lika varma då det är kraftiga strömmar när blixten laddar (mindre förluster). Och en bra blixt idag har inga problem med att det är lägre spänning från Ni-MH. Till SB800 kan man ju också lägga till ett 5e batteri för att förkorta laddtiden. Min SB800 går som en dröm på Ni-MH.

En bra laddare ska vara gjord för den typen av batteri som man ska ladda, det är bra om den har delta-laddning, det är bra om den kan ladda ur batterierna innan de ska laddas.

Nån som vet hur ofta man ska ladda ur Ni-MH totalt?

/tj

Bra jmf dålig laddare

En bra laddare:

* Är gjord för batteritypen NiMH, NiCd etc
* Mäter spänning och ström samt
anpassar laddningsspänngen efter det
* Mäter temperatur på batteriet slår
av vid för hög
* Avslutar laddning och övergår till
undersladdning

Sen får den ju gärna klara olika format och antal av batterier.

Thomasis skrev:
Nån som vet hur ofta man ska ladda ur Ni-MH totalt?/tj

Det ska man inte. Då förstör man batteriet.
Man ska däremot motionera cellerna (ladda ur till 0.6-1V/cell, beroende på belastning, och sedan ladda upp igen) var annan till var tredje månad. Det ska man göra oavsett om man använder dem eller inte.

dumbo skrev:
Det ska man inte. Då förstör man batteriet.
Man ska däremot motionera cellerna (ladda ur till 0.6-1V/cell, beroende på belastning, och sedan ladda upp igen) var annan till var tredje månad. Det ska man göra oavsett om man använder dem eller inte.

Om man då har ett 2Ah batteri, vilken ström ska man ha då vid urladdningen? Olika strömmar för olika Ah?
/tj

Finns väl ingen rekommenderad "urladdningsström" eg, bara den inte är på tok för hög.
Normalt sett är det bara att använda batterierna tills apparaten de sitter i stänger av sig.
Finns ingen sådan avstängning så är det bättre att ladda batterierna innan de är helt tomma. I moderna batterier finns inte några större problem med minneseffekter eller liknande.

Enligt Eng manualen till SB-800 (sid 19) så både laddar 800'an snabbare och tar mer bilder på NiMH än den gör på alkaliska batterier. Med alkaliska 6 sek / 130 bilder (min) jmf med NiMH som ger 4 sek / 150 bilder (min). NiMH datan är vid batterier med kapacitet på 2000 mAh.

Om man sedan hakar på ett ytterligare batteri (SD-800) så kommer man ner i 2.9 s jmf med 5 s.

100mAh hit eller dit är inget att bråka om. Olika tillverkare mäter olika och ett som är märkt med 1400mAh kan i själva verket ha högre kapacitet än ett som är märkt 1500mAh.
Det beror på vid vilken spänning man anser att batteriet är urladdat och med vilken last man mäter osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar