ANNONS
Annons

Alminiumfolie som reflexskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-A

Aktiv medlem
Jag har läst igenom alla diskussioner om "gör det själv reflexskärmar" men inte lyckats hitta någon som testat klistra upp aluminiumfolie på en pappskiva, någon som vet om det funkar och om man ska knyckla aluminiumfoliet lite innan?

Är lite sugen på att göra små reflexskärmar mest för macro och produktfoto, alltså inga större format
 
Min sista hemmagjorda reflexskärm bestod av en lätt skiva där jag limmat blank aluminiumfolie på. Sen klädde jag skärmen med ett tunt tyg för att diffusera ljuset lite. Den fungerade ypperligt i studiosammanhang. Kanske hade den för liten verkningsgrad för att fungera utomhus.
 
Men aluminium reflekterar väl ljuset lite väl kraftigt... är det inte bättre att använda vanligt vit papper? Alltså om man vill ha det som en vanlig skärm?
 
Jag vill mena att det är svårt att få limma upp alumuniumfolie skrynkelfritt och man vill nog sällan ha en punktformig ljuskälla i reflektorn (á la solkatt) som man får med en perfekt blank yta, utan snarare vill man väl ha en stor difus ljuskälla för ett snällare ljus. Sedan beror det väl på hur pass intensivt man vill ha ifyllnadsljuset om man skrynklar folien så mycket som möjligt, om man använder den blanka (speculära reflektioner)eller den matta ytan (diffusa reflektioner), eller bara använder en ljus pappskiva. Det är lite beroende på vad man är ute efter vad som är optimalt. Hur stor reflexskärm kan man ha, hur nära kan man ha den?
 
Jag åkte till närmaste byggvaruhandel och köpte en stor frigolitskiva (120x60x20mm) för 15 kronor och klistrade på aluminiumfolie på ena sidan, då får man två sidor man kan använda sig av. :)

Jag knycklade till folien lite och klistrande med den matta sidan utåt för att få en så diffus ljuskälla som möjligt.

Funkar kanon!
 
Alla våra reflexskärmar är hemmagjorda (studiogjorda). Stora kapaskivor med folie påklistrat. Funkar jättebra, dessutom är de hållbara.
 
Jag har gjort en reflexskärm av en tunn MDF-skiva och silverfolie från en hobbyaffär. Funkar kanon! "Hobbyfolien" är tjockare och mattare än aluminiumfolie. Nästa steg blir att köpa guldfolie och limma på andrra sidan... :)
 
Var ute på bauhaus för att köpa några frigolitplattor och där hade de rullar med tunnt skumplast belagt med folie för isolering av golv, typ när man har värmeslingor och dylikt. Det fanns både guldfärgad och silverfärgad folie på sån isolering. Rullarna var rätt långa dock och kostad typ 300kr stycket.
 
Funderar själv på att göra ett med aluminiserad plastfolie monterat / limmat på ett solskydd till bil, Den modellen som har ett tunt stålband i ytterkanten (går att veckla ihop och som fästes med sugproppar på rutan).
 
Jag köpte för länge sedan en sådan här "överlevnadsfilt" är en plastig stark reflekterande folie.

Tyvärr minns jag inte om det var Hobbex eller Clas Ohlsson, eller något liknande då det är över 20år sedan.
Men den har hållit sig hel.
 
Första hjälpen-filtarna finns även på Apoteket för 42kr, artikelnumret är 236661. Tyvärr är de silverfärgade på båda sidor.
 
Jag har köpt räddningsfilt med guld på ena sidan och silver på andra genom fotosidanmedlemmen Efwa Blass. Det var ett par år sen, så det kanske inte funkar den vägen längre. Men kolla in den här tråden för mer info.

Vill minnas att priset var bra. Jag köpte tre filtar så jag har lite i reserv :)
 
fick tag på ett liggunderlag klätt med "silvertyg" på ena sidan... klepp bara upp den i nog stora bitar, fäste 2st rundstav snett över så att dessa två bildar ett kors med stripes... för att inte hålen jag användt för att sätta fast stripsen skulle paja limmade jag med limpistol... ska jag fixa en illustration?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.