Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alla bilder kvar hos exet, får dem inte

Produkter
(logga in för att koppla)

overhard

Aktiv medlem
Hej

Jag och mitt ex separerade rätt dramatiskt för ca ett år sedan och jag lämnade hemmet med bara mina kläder. Sedan har jag fått tillbaka saker pö om pö och till slut även datorn men utan hårddiskar med bilder för de vill hon att vi ska gå igenom henne hos henne på hennes dator så inga bilder där hon finns med lämnar lägenheten.

Nu rör det sig inte om några olämpliga bilder alls utan hon vill bara inte att jag ska ha några bilder på henne. Jag har förklarat att jag inte heller har något intresse av att ha bilder på henne och kan ta bort dem men att sitta och gå igenom 60000+ råfiler på hennes laptop känns ju som att det skulle ta flera fulldagar och vi går inte så bra ihop. Hon har hela tiden hotat med att jag inte ska få mina bilder och haft det som hållhake, det känns skitdrygt att alla bilder på dottern ligger oskyddade på en hårddisk hos henne. Även bröllop och andra fotojobb ligger på disken.

Har jag några juridiska rättigheter?
 
BrB (1962:700) 10 kap 4 §
4 § Den som, i annat fall än förut i detta kapitel är sagt, med egendom, som han har i besittning men vartill ägande- eller säkerhetsrätt är förbehållen eller tillförsäkrad eller eljest tillkommer annan, vidtager åtgärd varigenom egendomen frånhändes den andre eller denne annorledes berövas sin rätt, dömes för olovligt förfogande till böter eller fängelse i högst två år.

Olovligt förfogande är ett brott med allmänt åtal.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Olovligt_förfogande
 
BrB (1962:700) 10 kap 4 §
4 § Den som, i annat fall än förut i detta kapitel är sagt, med egendom, som han har i besittning men vartill ägande- eller säkerhetsrätt är förbehållen eller tillförsäkrad eller eljest tillkommer annan, vidtager åtgärd varigenom egendomen frånhändes den andre eller denne annorledes berövas sin rätt, dömes för olovligt förfogande till böter eller fängelse i högst två år.

Olovligt förfogande är ett brott med allmänt åtal.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Olovligt_förfogande

Tack för svaret! Så jag kan alltså be henne om hårddisken med polisanmälan som konsekvens om hon inte samarbetar? Hon har alltså inget att komma med alls om hon vill behålla bilderna? Jag menar vi har ju köpt hårddisken som sambos men innehållet äger jag rätten till. Jag vill ju såklart vara shysst i detta och ge henne alla bilder som hon kan tänkas vilja ha kvar men det underlättar om jag får göra det på min dator på kvällar när dottern sover och inte sitta och göra det hemma hos henne.

Hon har ju gått med på att jag får ta bilderna om jag gör på det viset. Hon menar att det räcker ju om jag tar de viktigaste bilderna, problemet är ju att jag måste ändå gå igenom alla bilder och välja ut de viktigaste... Och sedan flytta över dem till en annan hårddisk.
 
Är det inte så att enligt sambo-lagen ska ni bara dela lika på sådant ni köpt för bådas gagn? Så har du köpt en hårddisk till din dator som du ska lagra bilder på, då har hon ingen rätt till den. Varesig du köpte den två år innan, eller 2 veckor efter.

Inte hundra, men har för mig att det är den stora skillnaden mot om man är gift, då man ska dela på i princip allt inklusive csn-skulder m.m.

Edit:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.htm
 
Hej

Jag och mitt ex separerade rätt dramatiskt för ca ett år sedan och jag lämnade hemmet med bara mina kläder. Sedan har jag fått tillbaka saker pö om pö och till slut även datorn men utan hårddiskar med bilder för de vill hon att vi ska gå igenom henne hos henne på hennes dator så inga bilder där hon finns med lämnar lägenheten.

Nu rör det sig inte om några olämpliga bilder alls utan hon vill bara inte att jag ska ha några bilder på henne. Jag har förklarat att jag inte heller har något intresse av att ha bilder på henne och kan ta bort dem men att sitta och gå igenom 60000+ råfiler på hennes laptop känns ju som att det skulle ta flera fulldagar och vi går inte så bra ihop. Hon har hela tiden hotat med att jag inte ska få mina bilder och haft det som hållhake, det känns skitdrygt att alla bilder på dottern ligger oskyddade på en hårddisk hos henne. Även bröllop och andra fotojobb ligger på disken.

Har jag några juridiska rättigheter?

(60 000 bilder, tre sekunder på varje blir 50 timmar utan paus!)

Intressant med det juridiska, upphovsrätten är förstås din så hon kan inte göra något med bilderna.

Men ni var sambo under tiden bilderna togs så då har hon sannolikt 50% ägarskap till exemplaren, de fysiska filerna.

Jag skulle råda dig att visa henne hur man gör för att radera filerna, med Faststone Image Viewer eller annat snabbt bläddringsprogram, så får hon sitta någon vecka själv om hon inte litar på dig när du säger att du inte kommer använda bilderna till något.

Eller erbjud dig skriva ett kontrakt där du dyrt och heligt lovar att inte använda/behålla några bilder med henne på.
 
Är det inte så att enligt sambo-lagen ska ni bara dela lika på sådant ni köpt för bådas gagn? Så har du köpt en hårddisk till din dator som du ska lagra bilder på, då har hon ingen rätt till den. Varesig du köpte den två år innan, eller 2 veckor efter.

Inte hundra, men har för mig att det är den stora skillnaden mot om man är gift, då man ska dela på i princip allt inklusive csn-skulder m.m.

Edit:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.htm

Men har jag köpt hårddisken till bilder så har jag ju fortfarande haft den i vår gemensamma dator som vi båda ägde som sambos, även fast jag betalat den för "mina" pengar och det varit jag som använt den till 90%.

Har även lagt in våra mobilbilder på den, så hennes bilder finns också där.
 
Men har jag köpt hårddisken till bilder så har jag ju fortfarande haft den i vår gemensamma dator som vi båda ägde som sambos, även fast jag betalat den för "mina" pengar och det varit jag som använt den till 90%.

Har även lagt in våra mobilbilder på den, så hennes bilder finns också där.

Då är den ju gemensam eftersom ni använt den tillsammans.

Hade ni lägenheten tillsammans? Om så kan hon inte vägra dig tillträde tills bodelning är klar.
 
Endast sådant som hör till boendet såsom själva bostaden och möbler etc ska delas lika enligt sambolagen. Tex den ena partens personliga fiskeutrustning behöver inte delas oavsett när den är införskaffad.

/Thomas
 
Då är den ju gemensam eftersom ni använt den tillsammans.

Hade ni lägenheten tillsammans? Om så kan hon inte vägra dig tillträde sitt bodelning är klar.

Vi har skött allt utan jurist osv. Vem bestämmer när bodelningen är klar? Det var ett år sedan hon tog över lägenheten själv. Har inte tagit in jurist av ekonomiska skäl, skulle inte haft råd att betala arvodet då jag fick köpa alla möbler och så själv. Men ja, vi bodde i lägenheter i 7 år.
 
Vi har skött allt utan jurist osv. Vem bestämmer när bodelningen är klar? Det var ett år sedan hon tog över lägenheten själv. Har inte tagit in jurist av ekonomiska skäl, skulle inte haft råd att betala arvodet då jag fick köpa alla möbler och så själv. Men ja, vi bodde i lägenheter i 7 år.

Prova stt skriva någonslags försäkran/kontrakt istället, ni vill inte sitta en-två veckor på heltid och gå igenom bilder. Du kan väl lägga in någonslags vitesklausul.
 
(60 000 bilder, tre sekunder på varje blir 50 timmar utan paus!)

Intressant med det juridiska, upphovsrätten är förstås din så hon kan inte göra något med bilderna.

Men ni var sambo under tiden bilderna togs så då har hon sannolikt 50% ägarskap till exemplaren, de fysiska filerna.

Jag skulle råda dig att visa henne hur man gör för att radera filerna, med Faststone Image Viewer eller annat snabbt bläddringsprogram, så får hon sitta någon vecka själv om hon inte litar på dig när du säger att du inte kommer använda bilderna till något.

Eller erbjud dig skriva ett kontrakt där du dyrt och heligt lovar att inte använda/behålla några bilder med henne på.

Jag har erbjudit detta. Kontrakt med skadestånd osv men hon vill inte. Hon tänker inte heller lägga någon tid med att lösa detta utan att jag sitter med då set är jag som vill ha bilderna så det är mitt problem.
 
Lider med dig. Är så trist när det blir så. Än sak jag kommer att använda mig av för att inte råka ut för samma sak (hoppas verkligen inte det!) är att allt hamnar i molnet!
 
Har inte tagit in jurist av ekonomiska skäl, skulle inte haft råd att betala arvodet då jag fick köpa alla möbler och så själv.

Hade du anlitat en jurist kanske du hade sluppit det och då hade du sparat pengar. Jag skulle nog föreslå att du gör det nu, och låter juristen gå igenom alltihop. Ni tycks ha hamnat i ett läge som ni inte klarar av att reda ut själva.
 
Är det du som har tagit bilderna så är det fortfarande du som äger dem och som har kopieringsrätten. Hon kan inte bara ta de bilder som hon känner för.

Nej hon har ju sagt att jag får ta bilderna om jag kommer hem till henne och för över de bilder hon godkänner. Men det känns inte hållbart. Kommer som sagt ta typ 50 timmar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.