Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
En fungerande bildkritik tillåter alla bilder.

Syftet med kritiken är inte att få bort dåliga bilder, utan att uppmuntra och hjälpa oss alla att fotografera bättre.

Din syn är faktiskt skrämmande.

Du kommer förstå min poäng när du lägger av med att avsiktligt feltolka det jag faktiskt skriver.

/Johan
 
Arleklint skrev:
En fungerande bildkritik tillåter alla bilder.

Syftet med kritiken är inte att få bort dåliga bilder, utan att uppmuntra och hjälpa oss alla att fotografera bättre.

Din syn är faktiskt skrämmande.
Någonstans i dokumenten står det att fotosidan vänder sig till "avancerade nybörjare, amatörer och proffs." Det beskrivs också i dokumenten vad man bör tänka på då man laddar upp bilder och ger kritik.

Så jag tror inte på dina ord "alla bilder" Jag tror på självrannsakan, tänk och vilja att utvecklas som fotograf.
 
lottawe skrev:
Någonstans i dokumenten står det att fotosidan vänder sig till "avancerade nybörjare, amatörer och proffs." Det beskrivs också i dokumenten vad man bör tänka på då man laddar upp bilder och ger kritik.

Så jag tror inte på dina ord "alla bilder" Jag tror på självrannsakan, tänk och vilja att utvecklas som fotograf.

Alla på fs tillhör nog någon av kategorierna du nämner.

Alla lägger sannolikt upp bilder man vill ha kritik på för att utvecklas. Jag har inte anledning att tro annat, och jag har inte mandat att påstå annat.

En fungerande bildkritik tillåter alla dessa bilder.
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Visst kan jag ha misstolkat att du vill sanera bilder, men då får du förklara.

Nyckelordet är slentrianmässigt och jag hoppas det är tillräckligt pedagogiskt.

Men om du får det till att jag vill ta bort alla bilder utom mina egna eller de som just jag inte tycker om kommer säkert desinformationsministern ringa om en ledig plats :)

För att bli mer allvarlig har det nog inte gått dig förbi att det jag intresserar mig för är vettig kritik som kan tas på allvar. För dem som stör sig på bristande bildkvalitet kan ovanstående vara en glädjande dynamisk effekt av att bildkritiken börjar fungera.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Nyckelordet är slentrianmässigt och jag hoppas det är tillräckligt pedagogiskt.

Det som förvånar mig är att du kan se och avgöra vilka bilder som lagts upp slentrianmässigt.

Jag utgår från att alla på fs har ambitionen att bli bättre och lägger upp bilder av det skälet.
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Alla på fs tillhör nog någon av kategorierna avancerade nybörjare, amatörer eller proffs.

Alla lägger sannolikt upp bilder man vill ha kritik på för att utvecklas. Jag har inte anledning att tro annat, och jag har inte mandat att påstå annat.

En fungerande bildkritik tillåter alla dessa bilder.

Jag tror precis samma sak, och skulle vi mot förmodan ha fel, så löser inga forumdiskussioner eller pool-, kommentars- eller regelförändringar något som helst eftersom det i så fall betyder att FS behöver en sollningsmekanism för nya medlemmar.

Jag anser att FS struktur och regelverk fungerar alldeles utmärkt om man bara vill och är beredd att ge minst lika mycket som man tar. Det är när man begär mer än man ger som man har ett problem - men det anser jag inte ska drabba oss andra.
 
De hela kan faktiskt göras ganska enkelt. Skippa kritikpoolerna. Gör fler genre-pooler och sätt in kryssrutor när man laddar upp bilden, där man kan välja "Mjukstart/nybörjare", "mer erfaren" eller "Pang på rödbetan-kritik" Som jag ser det blir då alla tillgodosedda.
 
Jag tycker vi kan skapa pooler för kommentatörer.
Expert/Bra/Medel/Dålig/Usel

Sen får fotograferna lägga sina bilder i valfri pool och skapa trådar där det diskuteras vilka kommentatörer som borde söka upp en annan site eller byta pool.
 
Senast ändrad:
TTG skrev:
De hela kan faktiskt göras ganska enkelt. Skippa kritikpoolerna. Gör fler genre-pooler och sätt in kryssrutor när man laddar upp bilden, där man kan välja "Mjukstart/nybörjare", "mer erfaren" eller "Pang på rödbetan-kritik" Som jag ser det blir då alla tillgodosedda.

Detta är faktiskt inte något dumt förslag alls.
 
TTG skrev:
De hela kan faktiskt göras ganska enkelt. Skippa kritikpoolerna. Gör fler genre-pooler och sätt in kryssrutor när man laddar upp bilden, där man kan välja "Mjukstart/nybörjare", "mer erfaren" eller "Pang på rödbetan-kritik" Som jag ser det blir då alla tillgodosedda.

Jag tycker förslaget är jättebra om man bara lägger till en kryssruta "kommentera som du vill"
 
Arleklint skrev:
Jag tycker förslaget är jättebra om man bara lägger till en kryssruta "kommentera som du vill"
Eller varför inte en ruta med texten klippt ur bildreglerna i stället för "hur du vill"?

Att ge en kommentar
Tänk i dimensioner från bildläran såsom Komposition, Originalitet, Estetik, Teknik, men även mjukare personliga saker såsom Frambringande känslor och liknande, när du formulerar dina kommentar.

Bilden i centrum
Koncentrera dig på bilden och mindre på vem som är fotografen eller vilka exakta prylar som använts. Teknikinformation bör du kunna läsa dig till om fotografen angett detta.

Diskutera bilden, inte kommentarerna
Notera att bildkommentarerna inte är för allmän diskussion, det skall handla om bilden. Skulle en bild skapa ett diskussionsbehov så flytta över frågan till en ny tråd i forumet.

Undvik kommentarer i stil med "Snygg!" och "Dålig!"
Det ger inte så mycket till fotografen för att han/hon skall utvecklas. Även om du tycker den helt enkelt är "bra" vid första blicken, titta en stund till försök att formulera vad med bilden som fick dig att fastna för den, vad är dess kvaliteter (och brister). Det hjälper fotografen att förstå hur andra ser och tolkar bilden, och utvecklar också ditt eget bildseende.


Där finns ju mycket god vägledning.
 
Den texten gäller alla alternativen, "Mjukstart/nybörjare", "mer erfaren" och "Pang på rödbetan-kritik" Det gäller även kritik där inriktning Mjuk - Hård inte angivits.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Självklart Janne...

cw-op skrev:
Det är nog risk för att dom som läser kan missuppfatta dig totalt,JV? Dom kan tro att du är en avundsjuk missunnsam f*n utan något eget socialt sammanhang skulle jag tro? Nu råkar jag veta och förstå att det ingalunda är på det viset men tänk på alla andra okunniga som likt ambulerande fågelholkar läser dina inlägg här!

"FS intention... "Bildkritiksfunktionen är HJÄRTAT på FS & anledningen till att vi skapade FS...""

Man ska inte tro på ALLT man läser har jag fått lära mig. Det var nog då det ... Saker och ting förändras över tiden. Jag tror inte att"intentioner" behöver vara statiska ens på fotosidan. Det finns nog några flera "anledningar" skulle jag tro? Jag inbillar mig att det kan vara jäkligt kul o intressant att driva en community av den här digniteten bara för att nämna ett exempel, vad tror du? JANNE


Ha ha ha... ja fy Beelzebub sicken kul läsning Janne... ha ha ha... :D
Ja kanske grundar sig min reaktion/kritik bara på att jag är jalusi & att mitt umgänge bara består av grovt sandpapper ;)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Självklart Janne...

Arleklint skrev:

Om du vill och vågar skära tycker jag att du skall be om att få göra det, berätta bara hur du tänker lägga snittet.

Ja om vi nu snackar om en bypass-operation, så är det inte så bra om snittet hamnar vid fotknölarna ;)
 
Bildreglerna som det ofta refereras till i argumenten tycker jag har lite av socialstyrelsens rekommendationer över sig. Jag jämför med när jag tog körkort och fick lära mig *exakt* hur man ska framföra sin bil. "Tillsyn före körning" har jag aldrig gjort sedan dess t.ex.
Reglerna är bra, måste finnas och ska inte ändras. Men om jag blir tvingad att följa dem så slutar jag att kommentera. Jag ger nog upp helt förresten.

Nu sitter jag och väljer mellan att lyssna på politikerdebatt eller fortsätta surfa på FS. Konstigt att jag funderar över huvud taget, Billström är ju inte speciellt underhållande...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.