Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Affinity Photo, RAF-filer och iMac

Produkter
(logga in för att koppla)

Streetrunner

Avslutat medlemskap
Hej allihopa!

Jag har en iMac Retina 5K, 27 tum (sent 2015) med en 3,2 Ghz Intel Core i5-processor och med 8 gb minne. Så länge jag använde Ricoh GRII och fick DNG-filer på cirka 20 mb funkade Affinity Photo utmärkt. Nu när jag fotograferar med en Fuji X-T2 kraschar programmet så fort jag försöker ladda en RAF-fil som är omkring 50 mb.

Jag antar att det är internminnet som inte räcker till. Vad tror ni? 32 Gb minne kostar drygt 3.000:- har jag sett. Det är maximalt vad jag kan ha i datorn. Tror ni att det är värt att uppgradera till 32Gb?
 
Minne till iMAC

Hej! Har en likadan fast nyare också 8 gb från början uppdaterade till 16 och ser att den använder mellan 7-9 gb. Så minst 16 är nog lämpligt hade köpt 32 själv.
 
Jag antar att det är internminnet som inte räcker till. Vad tror ni? 32 Gb minne kostar drygt 3.000:- har jag sett. Det är maximalt vad jag kan ha i datorn. Tror ni att det är värt att uppgradera till 32Gb?

8 Gb är alldeles för lite minne för att redigera stora bildfiler. Köp så mycket minne du har råd med! Lite trist att programmet ska krascha, hade känts bättre om det givit ifrån sig ett felmeddelande istället med någon förklaring.
 
Tack för er input. Filstorlekarna tycks ha en tendens att växa så jag kör på 32 gb direkt så är datorn förhoppningsvis något framtidsförberedd. Jag har för övrigt även problem med att Safari fryser och gör hela datorn långsam och har därför gått över till Google Chrome. Har ni samma problem?
 
Tack för er input. Filstorlekarna tycks ha en tendens att växa så jag kör på 32 gb direkt så är datorn förhoppningsvis något framtidsförberedd. Jag har för övrigt även problem med att Safari fryser och gör hela datorn långsam och har därför gått över till Google Chrome. Har ni samma problem?

Det är många dataprogram som lider av för lite arbetsminne, Safari är säkert bara ett av dem?
 
Generellt är Chrome markant hungrigare och mera CPU-krävande än Safari.

Om Safari bråkar, skulle jag kolla på vilka eventuella pluggar du har installerat för Safari.
Stäng av dem och testa på nytt.

Sedan undrar jag vilket macOS du kör med?
 
Jag har en gammal Imac mid 2011 med en i5 3,1 GHz och 16Gb ram. Os är High Sierra. Kompletterat med en 512 Gb SSD som systemdisk. Affinity Photo snurrar på relativt bra med tanke på att maskinen är rätt gammal nu.

AP använder ca 300 Mb ram utan bild laddad och 1,7Gb när jag laddat 1 RAF från X-T2. Så varje Raf tar lite drygt 1 Gb ram. Tar för övrigt ca 15s att öppna en RAF.

Med 8Gb ligger man nog på gränsen så att öka på minnet borde vara bra men AP borde inte krascha för det. Finns en del rapporter på Affinitys forum om just det problemet. Hade liknande problem efter uppgradering men då kraschade AP redan vid start utan att jag öppnat nån bild. Du kan prova att starta med att hålla nere ctrl och starta AP. Du ska då få en dialogruta där du kan välja Clear vilket resettar alla inställningar i programmet.

Vilken OSX version har du och version av AP? Du kan i inställningar i AP också välja hur mycket ram AP får använda. Kanske nåt att testa.

Lycka till!
 
Generellt är Chrome markant hungrigare och mera CPU-krävande än Safari.

Om Safari bråkar, skulle jag kolla på vilka eventuella pluggar du har installerat för Safari.
Stäng av dem och testa på nytt.

Sedan undrar jag vilket macOS du kör med?

Detta var lösningen. En plugg avaktiverad och Safari fungerar felfritt. Tack!
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag har en gammal Imac mid 2011 med en i5 3,1 GHz och 16Gb ram. Os är High Sierra. Kompletterat med en 512 Gb SSD som systemdisk. Affinity Photo snurrar på relativt bra med tanke på att maskinen är rätt gammal nu.

AP använder ca 300 Mb ram utan bild laddad och 1,7Gb när jag laddat 1 RAF från X-T2. Så varje Raf tar lite drygt 1 Gb ram. Tar för övrigt ca 15s att öppna en RAF.

Med 8Gb ligger man nog på gränsen så att öka på minnet borde vara bra men AP borde inte krascha för det. Finns en del rapporter på Affinitys forum om just det problemet. Hade liknande problem efter uppgradering men då kraschade AP redan vid start utan att jag öppnat nån bild. Du kan prova att starta med att hålla nere ctrl och starta AP. Du ska då få en dialogruta där du kan välja Clear vilket resettar alla inställningar i programmet.

Vilken OSX version har du och version av AP? Du kan i inställningar i AP också välja hur mycket ram AP får använda. Kanske nåt att testa.

Lycka till!

Jag har clearat som du föreslog, begränsat ram-minnet som programmet kan använda men så fort jag öppnar en RAF-fil kraschar det. Andra filtyper funkar bra. Jag ska ominstallera det och se om det hjälper.
 
DAM-program som visar Affinity Photo-filer

Efter uppgradering av Affinity Photo flyter det på utan kraschar. Fortfarande långsamt men hanterbart.

Jag hade hoppats kunna använda Photo Mechanic i kombination med Affinity Photo men ser att det inte stödjer Affinity Photos filer. Jag har hittat ett program som åtminstone visar tumnagler: Photo Supreme. Känner ni till fler DAM-program som kan hantera Affinity Photo-filer?
 
Efter uppgradering av Affinity Photo flyter det på utan kraschar. Fortfarande långsamt men hanterbart.

Jag hade hoppats kunna använda Photo Mechanic i kombination med Affinity Photo men ser att det inte stödjer Affinity Photos filer. Jag har hittat ett program som åtminstone visar tumnagler: Photo Supreme. Känner ni till fler DAM-program som kan hantera Affinity Photo-filer?

Skönt att det löste sig med Safari.

Photo Supreme är väldigt kraftfullt och har helt galna möjligheter att tagga, filtrera och skripta på precis alla sorts data som över huvud taget finns att gräva fram från filen. :)
Och skulle den inte själv kunna tolka filtypen (RAW eller annat typ av fil) så låter den operativsystem tolka filen och nyttjar dess förmåga istället för att skapa förhandsvisningen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.