Annons

Affärer att föredra?

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, vilka affärer är att föredra nu för tiden när det gäller foto?
Hört att cyberphoto ska vara en trevlig sida, personligen föredrar jag att gå in i en affär och handla mellan 4 ögon.

Funderar på att köpa en D600 runt jul och vet inte vart bara, funderar på Japanfoto eller Media Markt.

Undvik Media Markt för all del. Sämsta kedjan som finns!

Fotokungen eller Cyberphoto på nätet eller Japan Photo, Scandinavian Photo som fysiska.

Undvik Media Markt för all del. Sämsta kedjan som finns!

Fotokungen eller Cyberphoto på nätet eller Japan Photo, Scandinavian Photo som fysiska.

Där ser man, ändå fått intrycket att MM är helt okej, köpte min första riktiga systemkamera där, fick bra hjälp när jag hade problem med objektivet med. Men bra att veta iaf.

Rajala o Scandinavian är bäst, stort sortiment o hyfsat kunnig personal, både i Malmö o Sthm. Gillar Fotokungen också, ofta billiga demogrejer från Canon.

Jag köper mest från Cyberphoto, men går annars nästan enbart till Scandinavian i Mölndal. Götaplatsens Foto har varit bra också när jag var där för länge sedan, tror de har ganska bra rykte. Var hos JapanPhoto (fysiska butiken i Göteborg) för ett tag sedan och tyckte jag fick bra hjälp med alla dumma frågor.

Jag köper mest från Cyberphoto, men går annars nästan enbart till Scandinavian i Mölndal. Götaplatsens Foto har varit bra också när jag var där för länge sedan, tror de har ganska bra rykte. Var hos JapanPhoto (fysiska butiken i Göteborg) för ett tag sedan och tyckte jag fick bra hjälp med alla dumma frågor.

Sammanfattningsvis då:
Fysisk(gbg): Japan, Scandinavian & Götaplatsen.
Inet: Cyberphoto, fotokungen

Undvika: Media Markt samt andra liknande affärer(?)

Även jag har bra erfarenheter av såväl Götaplatsens foto (bl.a. gav de mig snabb hjälp med faktura kopior för ett försäkringsärende) Dessutom har de bra sortering och kunnig personal.

Sammanfattningsvis då:
Fysisk(gbg): Japan, Scandinavian & Götaplatsen.
Inet: Cyberphoto, fotokungen

Undvika: Media Markt samt andra liknande affärer(?)
Det ser ut att vara en rätt bra sammanfattning för Göteborgsområdet.

Dock, när det gäller Götaplatsens Foto (f.d. Expert foto, f.d. Fisher Foto), ifall man kom in och var intresserad av något från Sony så blev man inte behandlad som någon VIP-kund precis...
Fast de måste väl ändra sin attityd nu när Sony plötsligt har börjat ösa ut massor av A7/A7R-kameror.

Längre tillbaka i tiden (på den analoga) handlade jag en hel del där, men på senare år har kundmottagandet lämnat en del övrigt att önska, så nu jag har inte varit där på kanske 4 år eller nåt.

Dock är det som bekant så att man kan stöta på sopprötter i vilken butik, verksamhet eller organisation som helst.

Kom på en sak som kan ha betydelse. Av de butiker som du har listat är det två som har i särklass största tillbehörssortimenten.
Den ena är Scandinavian Photo, och den andra är nätbutiken CyberPhoto (även Scandinavian finns på nätet, som jag förmodar att du vet).

Handlar definitivt hellre på Mediamarkt än nätet om det går.

Bra/hyfsad service åtminstone här i Örebro men det bästa är 30 dagars öppet köp där man får ta med sig tex gluggen hem och testa den. Vilken annan fotobutik skulle tillåta detta?

Handlar definitivt hellre på Mediamarkt än nätet om det går.

Bra/hyfsad service åtminstone här i Örebro men det bästa är 30 dagars öppet köp där man får ta med sig tex gluggen hem och testa den. Vilken annan fotobutik skulle tillåta detta?

Menar det, visst MM kanske inte är BÄST. Men här göteborg känns de både kunniga och trevliga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar