Advertisement

Annons

AF och IS fungerar inte längre...

Produkter
(logga in för att koppla)

Kikkz

Medlem
Jag måste ha gjort något knas.. eller kommit åt någon inställning för även fast mina objektiv är inställd på AF och IS knappen så fungerar det inte som det gjorde för en stund sen..
Den "fokuserar/ställer in sig" inte själv utan den "beter" sig precis som om jag skulle ha haft på MF knappen på objektivet..

Någon som kan hjälpa mig..
Har 3 objektiv och det är likadant på alla tre så jag antar att det är något på kameran jag har kommit åt, eller tryckt på..

Har en Canon eos 40D
Hoppas någon av er kan hjälpa till då jag ska använda kameran på lördag på ett speciellt tillfälle..

Du har inte råkat ställa in att AF inte ska aktiveras av avtryckarknappen? Finns i custom-inställningarna i kameran. Iof borde det inte påverka IS men ändå. Skit på någon kontaktyta på kameran kanske?

Har du fokus satt på af-on knappen eller vanliga avtryckaren? Beter sig kameran lika i gröna rutan läget som övriga?

Grundinställa?

Prova att återställa din kamera till grundinställningen.
Tryck Meny-knappen. Välj tredje från slutet, där kommer mittenalternativet vara: Återställ alla kamerainställningar.
Du har ju koll på att objektiven inte är ställda på manuellt och IS är aktiverat.
Fungerar detta så är det bara att gå in och göra de förändringar som du vill ha sedan!

Tack för era tips..
Det hade blivit nå skit på kontakterna i kameran ;)
Så två av tre objektiv fungerar men hur mycket jag än redogjorde kontakterna på både kamera och objektiv så fungerade inte mitt 18-55 IS objektiv på AF: en
utan det går endast att ta kort om man har på MF.. Why?!
Trasigt..?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar