Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-justering

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke30

Aktiv medlem
Jag har en fråga, jag har haft min Eos 7D + två objektiv. Fick tillbaka det idag och kollade lite snabbt på det bara, på service rapporten står det bara att det är af justerat, gick in och kollade i kameran och upptäcker att mitt ef 100 macro är microjusterat -2 och mitt ef 70-200 micro justerat -1. jag undrar om det är så för er som lämnat in det till Intervision att dom justerar det i microjusterat när det kommer tillbaka.

Hur fungerar det om du skaffar ett andra kamerahus, har då dålig skärpeinställlning då?

Eller kan man inte låna Canonobjektiv av/till kompisar för det är anpassade enbart till ett kamerhus?

Låter oseriöst att inte justera det på riktigt.
Många här på fotosidan är allergiska mot kamerans inbygga mikrojustering och påtalar olika justeringar på olika brännvidder, bländare och vilket område på objektivet.

/Stefan R. Nilsson

Jag ska kolla med mitt 350D hus i morgon med, det jag blev fundersam var just det med att dom microjusterat huset, har läst mkt om just det och det hade jag kunnat göra själv.

Jag har en fråga, jag har haft min Eos 7D + två objektiv. Fick tillbaka det idag och kollade lite snabbt på det bara, på service rapporten står det bara att det är af justerat, gick in och kollade i kameran och upptäcker att mitt ef 100 macro är microjusterat -2 och mitt ef 70-200 micro justerat -1. jag undrar om det är så för er som lämnat in det till Intervision att dom justerar det i microjusterat när det kommer tillbaka.

Det där låter som ett rejält humbug! Objektiven ska vara rätt justerade då microjusteringen är avslagen vilkert den bör vara! T.o.m. Canon själva nämner ju i manualen att Af blir mer opålitlig (Minor variations) då man justerat med microjustering! Vet av erfarenhet att vissa serier av 70-200 har produktionsfel och inte går att justera rätt på alla avstånd utan att man microjusterar (vilket leder till fel på andra avstånd/brännvider än där man justerar). Kanske har du råkat ut för detta, trodde dock inte att även 100 macrot led av samma åkomma! Canon själva vägrar dock erkänna dessa brister. Själv var jag tvungen att skippa tanken på ett 70-200/4 ((efter 3 byten fick jag nog) och bytte till ett annat objektiv. (Objektivet frontfokuserade ca 2mm vid närgränsen vilket inte några av Rikets serviceverkstäder kunde åtgärda.) Problemet kan givetvis också ligga hos kameran i ditt fall och microjusteringen kan ju vara ett sätt för firman att slippa köa för den riktiga justeringen om de hade många på tur!

Ja jag tycker att det ska vara bra, var ute och testade det i dag.

Bilden på blomman har jag lagt af på det vita bladet närmast, och på svalungens huvud.

Bilagor

• testbild 100mm crop 008.jpg
    testbild 100mm crop 008.jpg
    9.3 KB · Visningar: 428
  • testbild 200mm_crop 006.jpg
    testbild 200mm_crop 006.jpg
    10.6 KB · Visningar: 427
Lämnade in min 7D för att få den justerad. Kom efterhand på att jag hade microjusterat den och påpekade det när jag hämtade ut den De svarade med att de alltid nollar microjusteringen innan kalibrering.

Har nu fått svar, där dom verkligen beklagar att servicen blivit dålig och att dom inte utfört af justering korrekt utan trott att det var microjustering dom skulle göra. Dessutom tittade dom inte ens på det andra jag ville dom skulle titta på, det finns fibrer när man tittar i sökaren som kommit inifrån huset. Det tittade dom inte heller på.
Var bara att skicka tillbaka så skulle dom titta på det inom 24 timmar från det dom fått hus och objektiv. Jag var först i kön eftersom det var reklamation.

Har nu fått svar, där dom verkligen beklagar att servicen blivit dålig och att dom inte utfört af justering korrekt utan trott att det var microjustering dom skulle göra.

Allvarligt talat....var detta Intervision du skickade till? Detta låter i mina öron helt uppåt väggarna galet och aldrig nånsin har jag hört talas om något liknande.

Upptäckte en sak till i morse när jag tog några bilder till.

Jag la min fokusruta kant i kant med brädan (höger sida) men ser att rutan ligger förskjuten åt vänster. När jag tittar på bilderna jag la upp igår så ligger fokus åt samma håll på svalan och blomman. Ber om ursäkt för den kassa bilden, tog den med mobilen för att visa.

Bilagor

• fokusruta1.jpg
    fokusruta1.jpg
    23.3 KB · Visningar: 245
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar