Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Acutol hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag fotar lite svartvitt (efke KB400) och har hittills framkallat med Acutol.. tycker det fungerar bra.
Nu på eftermiddagen skulle jag framkalla en film och upptäcker till min FASA att acutolen börjat oxidera.. =(
Den är ljust brun, när den är färdigspädd så ljust att man inte ser det, men på koncentratet syns det tydligt. Nu körde jag filmen i detta ändå men min fråga är, kan jag göra det eller bör jag skaffa ny framkallare?

Blev lite irriterad när jag upptäckte det.. har använt antioxidationsspray hela tiden, dock har jag förvarat framkallaren i orginalflaskan.. vilket enligt photax skulle gå bra...
Nåja.. vad tror ni?

//Malin

Acutol har skitkass hållbarhet. Hur länge hade du haft flaskan öppen? Jag brukar dumpa över i flera 100ml kemiflaskor då jag öppnat för att det ska hålla så tätt som bara går.

Hur blev filmen du framkallade?

Filmen är på sköljning nu, får återkomma om hur den blev..

Flaskan har väl varit öppen 4-5 ggr på 2 månader kanske.. efter varje gång har jag duschat i ordentligt med "Eco Inoxygel"...

Jag har använt den lätt oxiderad några gånger, och tycker inte det har påverkat resultatet. Dock använde jag Aculux II som var svårt oxiderad (koncentratet så ut som starkt kaffe), och den var helt värdelös. Filmen var helt genomskinnlig efter framkallningen.

2 månader tror tyvärr räcker för att den ska bli för gammal i orginalflaskan.

Förresten, har du nåt exempel på efke 400+acutol. Hur blir kornet? Efke 50 har jag varit toppennöjd med i Acutol fast den 400 jag kört tycker jag fick fult korn. Kanske berodde på min agitering så jag är riktigt nyfiken på resultatet. Fast å andra sidan ska väl acutol vara bäst till lägre asa..

lukin[SvartVitt] skrev:
Jag har använt den lätt oxiderad några gånger, och tycker inte det har påverkat resultatet. Dock använde jag Aculux II som var svårt oxiderad (koncentratet så ut som starkt kaffe), och den var helt värdelös. Filmen var helt genomskinnlig efter framkallningen.

Vilken tur att det inte var din film... ;)

Det blir lite kornigt, ska ladda upp ett par av de jag framkallade idag. Men de måste torka först... =)

Har en bild i mitt album som är efke400/acutol men det är missvisande. var innan jag skaffade filmscannern så bilden är inscannad genom att jag lade negativet på min flatbed..

Kan du rekommendera nån annan framkallare till efke 400 lotta? Är ju kanske läga att beställa nått annat nu då... gärna nått som inte har lika kass hållbarhet...

//Malin

HC100 tycker jag funkar perfekt och den håller bättre. Fast jag förvarar inte den heller i orginalflaska utan häller över i småflaskor så det ska hålla tätt.

Ska hålla utkik efter dina bilder sedan.

Xtol är trevlig. Sympatisk eftersom den är lite snällare mot människa och miljö.

Den har fått lite dåligt rykte eftersom många har haft problem med att den helt plötsligt tappat effekten. "Xtol-döden".

En del berodde på felaktiga förpackningar i början, men problemet kvarstod även med de nyare förpackningarna. Jag svor rejält när jag råkade ut för det men har ändå bestämt mig för att ge Xtol en ny chans. Nu är jag fyra liter igenom min första nya femlitersbatch och får perfekt repeterbara resultat.

Jag tror att Xtol-döden för min del berodde på blandningstekniken. Jag läste ett tips om att man kunde blanda pulverframkallare snabbt och smidigt genom att skaka ut i dunk istället för att röra om i hink. Men förmodligen inroducerade det ut för mycket syre i lösningen. Det är i alla fall den teori jag har nu, och den verkar ju stämma med tanke på att min traditionellt tillrörda batch funkar perfekt.

Rodinal är en kul framkallare också om man ser till lagringsegenskaperna. Koncentratet håller i åtminstone 70 år och man blandar enkelt till den med en liten spruta vid användningen. Den ger ett vackert skarpt korn. Men om du använder så snabb film som 400 ISO så kanske du skall använda något som ger ett lite finare korn. Då är Xtol inget dumt val. Eller varför inte vanlig hederlig D76, det kan liksom aldrig bli fel :)

jimh skrev:
Rodinal är en kul framkallare också om man ser till lagringsegenskaperna. Koncentratet håller i åtminstone 70 år och man blandar enkelt till den med en liten spruta vid användningen. Den ger ett vackert skarpt korn. Men om du använder så snabb film som 400 ISO så kanske du skall använda något som ger ett lite finare korn.
Rodinal på efke 400 har jag kört när jag viljat ha korn, dock tycker jag skillnaden mellan Rodinalen och Acutolen i det fallet var ganska liten och kornet ganska likvärdigt med spädning 1+25.

Håller verkligen Rodinal så länge? Vad sjutton är det i den? Jag har kollat min på testsnuttar de senaste gångerna för att jag tyckt det är dags att den blir för gammal, men nu kanske jag kan vänta till 100-årsåldern innan jag ens kollar då?

PS. Givetvis skulle det stå 110 och inte 100 förut)

Tack för ett långt och bra svar Jim!

Jag sitter här och ska välja mellan D-76 (som alla talar väl om) och X-tol som jag läste mindre trevliga saker om i äldre trådar.

Tror nog att det blir X-tol. Jag har lite anlag för allergier och har börjat reagera på penicilliner jag blandar på jobbet, sedan jag började slaska med kemi hemma...Kanske är läge att välja den lite "snällare" X-tol då... Blir nog så.

tack för alla råd! //Malin

lotelo skrev:
dock tycker jag skillnaden mellan Rodinalen och Acutolen i det fallet var ganska liten
Jag har aldrig testat Acutol, men är det inte en framkallare som skall ha ganska lika egenskaper som Rodinal?
lotelo skrev:
nu kanske jag kan vänta till 100-årsåldern innan jag ens kollar då?
Förhoppningsvis hinner du förbrukar flaskan innan dess :) Uppgiften 70 år kommer från något nyhetsbrev från Agfa där de hade hittat nån dammig pava från 30-talet på lagret som de testade med. Den var förmodligen oöppnad, så man skall nog ta det med en nypa salt. Men hållbar är den, och lite oxidering i koncentratet skall man inte behöva bry sig om.

jimh skrev:
men är det inte en framkallare som skall ha ganska lika egenskaper som Rodinal?
Jopp, men jag tycker bara att likheterna syns bara på filmer med högre asa (från 400 och upp.) På lägre asan ger Acutol betydligt finare korn än vad Rodinal gör på samma asa (Iaf på mina filmer).

Jag tyckte också att Acutol hade dålig hållbarhet, och Protectan antioxidantgas hjälpte inte mycket.

Jag använder mest en glycinbaserad framkallare som skärpeframkallare nuförtiden, men den tillverkar jag själv. Den ger mycket fin gråskala och finare korn än Rodinal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar