Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Actionfoto, frysa med hjälp av fjärrblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Dansjo

Medlem
Idag så kör jag med en styck SB-900 som jag styr med ett set elinchrom. Är helt och hållet rookie på det här med fjärrblixtar och blixt i huvud taget men hur mycket jag än försöker så får jag fortfarande en ordentlig oskärpa i mina bilder. Visst det ser ju fortfarande bra ut men jag vill kunna uppnå den där knivskarpa känslan.

Jag fotar oftast i slutarprioritet inställt på 1/200 för att kunna få en bra synk med blixten. Här är ett klockrent exempel på det jag menar http://www.flickr.com/photos/28841204@N03/4555986394/

Handen är en enda smet, zoomar man in ännu mer på denna bild upp till 100% så syns väldigt tydligt att hela åkaren har en viss oskärpa bräda fötter ansikte rubb och stubb helt enkelt.

Det känns som för mycket oskärpa att det inte kan bero på gluggen kör nämligen med kit optiken 18-105an med VR.
 
Har du blixten på full effekt? Blixten har inte tillräckligt snabb brinntid på full effekt för att frysa rörelserna så sänk den i så fall till halv effekt. Kör även på 1/250 för att frysa rörelserna ännu mer och att underexponera det befintliga ljuset.
 
Har du blixten på full effekt? Blixten har inte tillräckligt snabb brinntid på full effekt för att frysa rörelserna så sänk den i så fall till halv effekt. Kör även på 1/250 för att frysa rörelserna ännu mer och att underexponera det befintliga ljuset.

Jepp jag kör fullt ös medvetslös på blixten ska testa att ställa ner den bra tips förövrigt.
1/250? Hinner kameran med att fånga all ljus då? Bara då jag har pillat runt tycker jag att 1/200 fungerar bäst vad gäller ljus iaf, kan testa köra kortare slutare dock.
 
Använd bländarprioritet om du vill ha blixten rätt exponerad... -om du inte kör med ttl-radio.

För en normal skomonterad blixt har du en brinntid (T0.1) på ca 1/400 när du kör blixten på fullt ös... På 1/64 kraft är du nere på 1/6400s!

Så vill du ha kortare "frys-tider" på bilderna så får du antingen blända upp (kortare skärpedjup, du ser ut att ha jättemycket skärpedjup i exempelbilden) - då kan du sänka blixteffekten - eller så får du skaffa en blixt till och köra dubbelt. Då kan du också halvera blixteffekten (per blixt), och detta nästan halverar frys-tiden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.