ANNONS
Annons

ACR städar bort heta pixlar? (D300)

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Blev lite bedrövad i går natt, när jag testade några nattbilder med min D300 och hittade rätt många gröna, blå och röda punkter spridda över hela bildytan när jag kollade bilderna efteråt på skärmen. Såg rent ut sagt illa ut!

När jag öppnar NEF'arna i ACR så syns de heta pixlarna först helt tydligt (och fult!), men tonas fort ner så att de nästan inte syns mer. Har ACR en inbygd funktion som automatiskt plockar bort heta pixlar? Det är ju rätt kasst i så fall, eftersom det egentligen är enkelt att göra det själv om man bara vet var de är - blir mycket jobbigare när ACR plockar bort dom halvt om halvt.

Och följdfrågan - hur mycket heta pixlar ska man behöva leva med?

Ett par exempel; kanske inte syns så bra nu men jag lovar att det inte gick att missa innan ACR gjorde sitt.. Exponeringstider omkring en timma:
 

Bilagor

  • natt_hel.jpg
    natt_hel.jpg
    70.7 KB · Visningar: 611
Utsnitt (ett annat, men punkterna finns förstås på samma platser på alla bilder):
 

Bilagor

  • natt2_utsnitt.jpg
    natt2_utsnitt.jpg
    53 KB · Visningar: 605
Ett liknande fenomen gäller min 1ds. Har hittat nån död pixel men efter ACR så är den puts väck, så jag tänker aldrig på det längre.

Har inget svar på din fråga egentligen om hur mycket heta pixlar man ska leva med
 
Ställ in kameran att använda brusredusering på långa exponeringstider, då försvinner problemet med heta pixlar, det gäller alla Dslr kameror.

/kent
 
Hmm - vad håller jag på med nu egentligen.. :)

Fick för mig att jag skulle kolla upp de där heta pixlarna utan att ACR fick lägga sig i, och gjorde en 30min jpg-exponering med linslocket på. Hade förväntat mig att få en nästintill svart bild med några få, spridda röda, blå och gröna punkter. Det var väl inte riktigt vad jag fick ut...
 

Bilagor

  • hel.jpg
    hel.jpg
    97.2 KB · Visningar: 448
Orginalbilden lite uppljusad för att förtydliga:
 

Bilagor

  • helljus.jpg
    helljus.jpg
    97.3 KB · Visningar: 431
Visst är jag med på att långa exponeringar ger brus med digitalkameror, men är det så här det brukar se ut? Jag reagerade aldrig på nåt dylikt med min gamla D70s, får ni andra samma resultat om ni gör om experimentet?

Per
 
Jag försökte ta en lång exponering med locket på kameran, men har tyvärr inte någon fjärris så det blev att hålla i avtryckaren samtidigt jag surfade runt på fotosidan. Lyckades koncentrera mig i ungefär sju minuter och lyckades få den här bilden.

Jag har bara beskurit, inget mer.
Min kamera har oxå massa prickar. Antar att det blir mer ju längre exponering. Men det du visade sist verkade otäckt mycket. Jag fick massa fula streck och allt såg värre ut lika som din bild. Men inte förrän jag kom upp till 150% brightness i ps blev det såå mycket.


100%:
 

Bilagor

  • d2h.jpg
    d2h.jpg
    39.4 KB · Visningar: 360
Bokeh skrev:
Ställ in kameran att använda brusredusering på långa exponeringstider, då försvinner problemet med heta pixlar, det gäller alla Dslr kameror.

/kent

Gjorde om experimentet (30 min med locket på) men med brusreduceringen påslagen. Då fick jag mycket riktigt en betydligt svartare bild, där jag efter nivåjustering kan se färre färgade prickar spridda över bildytan + tätt med mörkgrå fläckar där jag antar att brusreduceringen gjort sin grej. Om det inte vore för att brusreduceringen efteråt tar ungefär lika lång tid som exponeringen (med kameran låst) så vore det ok.

Det märkliga är att jag trodde det funkar tvärt om; att de "heta pixlarna" var sällsynta och sporadiska. Här verkar det ju som om alla pixlar är mer eller mindre 'heta', och att de som syns i slutändan är de som kameran och progamvaran inte fixar på vägen?

Någon?

Per

100% utsnitt från 30 min med lock och brusreducerning på, nivåjusterad för att förtydliga:
 

Bilagor

  • red.jpg
    red.jpg
    35.9 KB · Visningar: 273
De flesta är nog inte heta pixlar, utan vanligt färgbrus. Det blir en hel del vid så långa exponeringar. När du tog bilden med linsskyddet på, hade du även täckt över ögonmusslan? Annars slinker det in ljus bakvägen.

/Hampus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.