Annons

ACR 6.1 Vs tidigare versioner avseende brusreduceringpå höga ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

nalleg

Aktiv medlem
I Foto 7/8 sägs att man knappast klarar sig utan Cs5. "Fördelarna med Acr 6.1 är helt avgörande".

En viktig komponent anges förbättrad brusreducering jämfört med raw-motorn från 2003.

Här blir recensionen missvisande!. Den förbättrade brusreducering på höga ISO finnsi stor utsträckning redan i CS4 givet att man uppdaterat ACR. Jag gjorde en jämförelse mellan ACR 5.7 i Cs4 och 6.1 i CS 5 och fann endast marginella förbättringar avseeende brusreduktionen.
 
Verkligen? Intressant... Jag har inte testat CS5 ännu, men det här var en av dom sakerna jag såg fram mot. Är det likadant med skärpningen i ACR 5.7? För den skulle också vara förbättrad om jag inte minns helt fel...
 
Beträffande skärpning/detaljteckning

Testade detta genom att ladda ner en testbild: http://www.imaging-resource.com/PRODS/D3X/D3XhSLI0100.NEF.HTM. Extremt mycket detaljer, fina färgnyanser.
Bilden är tagen med D3x..
Körde sedan capture sharpening: amount 40, radius 0,9 detail 70 masking 30 med 5.7 resp 6.1 och sparat i /16bits tiff). Sedan jämförelse i CS5

Såg inga skillnader alls på skärmen (100%). Men de kanske finns där för ett mer tränat ögat än mitt.

Jag vill dock betona att det kanske finns andra skäl till uppdatering som automatisk optikkorrrigering i ACR 6.1 och andra förändningar i CS 5
 
Senast ändrad:
Tror du har missat något grundläggande, det som var nytt i ACR 6.1 var både förbättrad brusreducering och bättre avmosaikifieringsalgoritm. Där den sistnämnda funktionen även infördes i ACR 5.7, det är vad valet av process handlar om (2003 eller 2010). Redan denna förbättrade algoritm ger precis som du har konstaterat stora förbättringar när det gäller brusreduceringen, men i ACR 6.1 finns det ytterligare möjligheter att påverka brusreduceringen.

I ACR 5.7 har du två reglage som du använder för att anpassa brusreduceringen, en för luminiscens och en för färg. I ACR 6.1 har du istället fem kontroller, luminiscens, luminansdetaljer, luminanskontrast, färg och färgdetaljer. Vi har således mycket större möjligheter att anpassa brusreduceringen efter motivet, i standardläget är skillnaden inte stor (eftersom brusreduceringen för luminiscens normalt är avstängd) men behöver bilden brusreduceras mer är skillnaderna mellan ACR 5.7 och 6.1 däremot väldigt påtagliga.
 
Jag är inte omedveten om dessa förändringar du nämner men har inte kunnat se att de spelar så stor roll som du påstår . Men du har kanske rätt.

T a ett exempel:http://www.imaging-resource.com/PRODS/D3X/D3XhSLI6400_NR_OFF.NEF.HTM.

Återigen d3x men nu på 6400 ISO. Färgbruset i skuggorna kan fixas men till priset av att detaljerna i exempelvis tyget försvinner. Jag är då inte hjälpt av de nya reglagen för luminance. Om jag å andra sidan lämnar färgbruset i skuggorna därhän-för att fixas senare blir kanske luminansbrusreduceringen något bättre med detail/contrastreglagen men är det väsentligt?.
Om du har tid- kan du kolla bilden och ange hur parametrarna för luminansbrusreduceringen avseende detalj och kontrast skall sättas så att skillnaden mot 5.7 är synlig?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.