Annons

ACDSee - MP3, AVI och annat otyg

Produkter
(logga in för att koppla)

Arctic

Aktiv medlem
Jag testar ACDSee för tillfället men håller på att bli vansinnig när det skall öppna alla tänkbara och otänkbara filformat. Jag vill att det skall visa bilder och endast bilder. MP3, AVI och andra filer har jag bättre lämpade program för.

Går det att stänga av denna, hm, "finess"?
 
Arctic skrev:
Jag testar ACDSee för tillfället men håller på att bli vansinnig när det skall öppna alla tänkbara och otänkbara filformat. Jag vill att det skall visa bilder och endast bilder. MP3, AVI och andra filer har jag bättre lämpade program för.

Går det att stänga av denna, hm, "finess"?

Ovanför tumnaglarna har du en liten rad med knappar.
Tryck på Filters och välj att den endast ska visa bilder, så ordnar det sig.
Så är det i alla fall i version 7, som jag har.
 
Du kan väl gå in i windows explorer, under Verktyg och Mappalternativ. Välj fliken filtyper och ändra sedan program för resp. filtyp.
 
FiLM) (Francis-G skrev:
Du kan väl gå in i windows explorer, under Verktyg och Mappalternativ. Välj fliken filtyper och ändra sedan program för resp. filtyp.
Nu vill jag vara lite duktigare än du Francis...

Därför tipsar jag om att HÖGER-klicka på filen du vill öppna, och att där under egenskaper välja vilket program som ska öppna den filtypen.
 
Jag skall förtydliga mig lite.

Jag använder ACDSee version 6 (hm, måste ha varit länge sedan jag laddade ner det) enbart för att titta på bilder genom att dubbelklicka på dem. Då laddar ACDSee in alla mediefiler som finns i nuvarande bibliotek.

Filterfunktionen gör så att jag inte ser annat än bilderna i det bibliotek som jag befinner mig i när jag använder ACDSee för att lista det biblioteket och då fungerar filtret. Dubbelklickar jag på en bild i utforskaren så köar den upp alla mediefiler så att när jag stegar mellan dem så laddar den in dessa också.

Windows själv vet vilka filer den skall öppna med vilket program men det är sedan ACDSee som vill lägga alla mediefiler på kö.

Lessen om jag var lite otydlig. Nå, jag skall plocka hem testversionen av 7:an ist och se om filtret fungerar även för den situationen också.

För att katalogisera mina bilder så använder jag Thumbs+ så till det har jag inget behov av ACDSee, bara som bildvisare.
 
Om du bara är ute efter å köra ACDSee som bildvisningsprogram så kanske inte det programmet är något för dig?!

Skulle nog rekommendera dig å iaf. testa http://www.irfanview.com/ istället, kostar ju inget, å skulle det inte passa så är det ju bara å avinstallera å fortsätta å strula med ACDSee. :)


(Har själv inga problem med bildvisningsprogram, kör iofs. mac själv så har ej testat ifranview, fast verkar som det är ett bra program, vad man har sätt från andra här på Fotosidan.)
 
Jag har testat IrfanView också. Jag vill att bildvisningsprogrammet skall kunna krympa bilderna så att de ryms i tittfönstret men det verkar IV inte klara annat än i fullskärmsläge.

I det fallet så är ACDSee bättre och det känns viktigare för mig, men om det är värt USD 50$ får jag se när prövoperioden löper ut.

Tyvärr så är inte v7 av ACDSee bättre på mitt ursprungliga problem :-/
 
ACDSee är ett elände.

För ett halvår sedan provade jag ACDSee7. Vid installationen var jag oförsiktig med att klicka bort en hel del fil associacioner. Då ACDSee "åt sig in" i flera program som blev helt ohanterbara.
Avinstallerade ACDSee efter konstens alla regler men associacionerna blev såpass förvirrade att jag var tvungen att Ghosta tillbaka systemet från en c:a 2 veckors gammal backup.
Jag har inte lärt mig, min pucko.
Jag letade efter en snabb bildvisare som klarar av .RAW/.NEF och förhoppningsvis .DNG. Efter uppmaningen av några diskussioner här på Fotosidan tog jag beslutet och installerade ACDSee 7 på nytt, mycket försiktigt denna gången. Den är faktiskt en snab bildvisare, MEN nu satt jag där igen.
I utforskaren kunde jag inte högerklicka och "Öppna med" PaintShopPro 9 några JPG filer.
När jag dubbelklickade på en vanlig .ZIP fil då ville datorn skriva ut filen. Likadant med .RAR filer och Gud vet vilka fler.
Idag avinstallerade ACDSee 7. Aldrig mer, M E N,
associationerna har inte stälts tillbaka. ZIP och RAR filerna ville datorn fortfarande printa ut.
Jag var tvungen att manuelt återställa 3-4 filassociationer, men jag fruktar att det finns fler att återställa.
Det finns bättre bildvisare. Ta t.ex. som någon sa här, IrfanView. Den läser även .DNG filer, litet långsamt men ändå.
För RAW/NEF/DNG finns det också RawShooter, men detta visar inte JPG.
ALDRIG, ALDRIG mer ACDSee i min dator. Never.
/Fred
 
Senast ändrad:
Arctic skrev:
Jag har testat IrfanView också. Jag vill att bildvisningsprogrammet skall kunna krympa bilderna så att de ryms i tittfönstret men det verkar IV inte klara annat än i fullskärmsläge.


Prova med (i IV, alltså):
View/Display options/Fit images to window.
Då kan du styra storleken. Nästa bild öppnas i samma storlek som föregående du ställt in i önskad fönsterstorlek.
Är det det du menar?
/Fred
 
För enbart bildvisning tycker jag det som är inbyggt i XP fungerar alldeles utmärkt. Är det bara jag som använder det?
 
Mr.Berg skrev:
För enbart bildvisning tycker jag det som är inbyggt i XP fungerar alldeles utmärkt. Är det bara jag som använder det?
Nehej, då. Den inbyggda visaren är aldeles utmärkt för jpegbilder men är helt oanvändbart till råformat. Man önskar sig en allmän bildvisare som klarar av, åtminstone de vanliga filformaten. Och, vad gör Adobe när de vill introducera en ny standard, den Digitala NeGativen (.DNG) utan att komma med en vettig visare?
/Fred
 
Idag snubblade jag över dpMagic 1.2
http://www.dpmagic.com/

en shareware version, men fullversionen kostar bara 9,95$
Jag installerade det och WOW.
Programmet poppar upp vilket bildformat som helst,
.JPG, .RAW, .NEF och t.o.m. .DNG nästan exakt på samma vis som bildvisaren i Win XP. Den enda skillnaden är att på övre högra kanten ser man med rött: "Unregistered version" Inte alls störande.
Programmet saknar uppstartfönster. Man måste köra dpMagic config för att associera filtyperna sedan bara dubbelklicka på bildfilen i utforskaren. Det hindrar inte att högerklicka på filen och "Öppna med" vilket program som helst.
dpMagic nu möjliggör att visa även Miniatyrer i utforskaren även för .DNG formatet. dpMagic är "himla" snabbt också.
WOW, igen. Jag gillar det.
[Edit] Jag kommer på nyare och nyare godbitar i detta: man kan se EXIF info, man kan se histogrammet, bildspel etc. Mycket bra.

/Fred
 
Senast ändrad:
Jag sitter inte vid min dator nu och den har inte ACDSee installerat, men jag är 100 på att man kan ändra filassociationerna i programmets inställningar, själv tycker jag ACDSee är helt överlägset alla andra bildvisnings program jag provat.
 
Zoso skrev:
Jag sitter inte vid min dator nu och den har inte ACDSee installerat, men jag är 100 på att man kan ändra filassociationerna i programmets inställningar, själv tycker jag ACDSee är helt överlägset alla andra bildvisnings program jag provat.

Alla som gillar ACDSee borde iallafall teste CompuPic från Photodex innan man bestämmer sig. Snabbare (enligt egen utsago) och VÄLDIGT konfigurerbart. Nu har jag inte kört ACDSee på ett tag, men jag ääälskar Cpic. Den gör allt man vill, och lite som man inte visste att man ville att den skulle göra ;)

www.photodex.com CompuPic PRO 30-dagar provversion.
 
Cerwinski skrev:
Alla som gillar ACDSee borde iallafall teste CompuPic från Photodex innan man bestämmer sig. Snabbare (enligt egen utsago) och VÄLDIGT konfigurerbart. Nu har jag inte kört ACDSee på ett tag, men jag ääälskar Cpic. Den gör allt man vill, och lite som man inte visste att man ville att den skulle göra ;)

www.photodex.com CompuPic PRO 30-dagar provversion.
Enligt CompuPic file support,
http://www.photodex.com/products/compupicpro/filetypes.html
fins INTE filformatena
.RAW .NEF, .DNG och andra råformatfiler. Värdelöst, IMHO.
Jag vill ha dessa i min visare. dpMagic Plus har de och jag är mycket nöjd (än sålänge) med den. Demoversionen är inte tidsbegränsad och visar bara texten "Unregistered copy" utanför bildytan. Inte störande als.
Idag ville jag testa Microsofts RAWviewer för WinXP. Den är stor och kräver Windows SP2, vilket jag vägrar installera.
/Fred
 
Eller så byter ni helt tillvägagångsätt hur ni tittar på era bilder och installerat ett bildhanteringsprogram så som tex. iView Media (Pro).
 
digitalzero skrev:
Eller så byter ni helt tillvägagångsätt hur ni tittar på era bilder och installerat ett bildhanteringsprogram så som tex. iView Media (Pro).
Testat demoversionen. Liknar ACDSee och det vill att först "preparera" sina kataloger, spara dem mm. Nej, tack.
Jag vill klicka på bildfilen och öppna den för att VISA den SNABBT, inget annat.
För detta fann jag dpMedia demo helt underbart och tillräckligt.
För redigering av bilder använder jag andra program.
/Fred
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.