Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A7 II (ILCE-7M2) ny firmware (2.0)

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har installerat den nya firmwaren och det gick bra. Ger ju förutom okomprimerad RAW även fasdetekt AF med A-mountobjektiv och EA3-adaptern med objektiv som inte är skruvdrivna.

Testade med min EA3-adapter som jag haft liggande. Köpte den egentligen till reprofoto med mitt gamla Tamron 90mm A-mount för rent manuell fokusering. Pensionerade den när jag istället köpte det bättre Samyang 100mm makrot för E-mount..

Men nu med den nya firmwaren kommer den faktiskt till nytta igen och jag testade den med mitt Sigma 150-500 med OS för A-mount och si nu blev det stor skillnad mot tidigare. Nu funkar AF hyfsat snabbt vad det verkar med detta objektiv om det inte är alltför mörkt. Man får tyvärr inget stöd av IR-fokusassistbelysningen och det har jag ju läst att man inte heller kan förvänta sig med exv. Canon-objektiv. Men hyvudsaken är att fokuseringen nu använder fokuspunkterna på huvudsensorn.

Funderade ett tag på att köpa EA4-adaptern med det känns ju ganska överflödigt nu vad det verkar.

Det kanske är fler som har några erfarenheter att dela. Följande AF-prestanda vore kul att testa både för A- mount och EA3 och samt rena E-mounts. Mitt 70-200mm för E-mount känns som om det är lite vassare på att låsa fokus än Sigmat men det har ju sämre ljusstyrka och är A-mount och de ska ju vara långsammare än de dedikerade objektiven. E-mountobjektiven får man ju dessutom IR-stöd med om det är riktigt mörkt.

Har installerat den nya firmwaren och det gick bra. Ger ju förutom okomprimerad RAW även fasdetekt AF med A-mountobjektiv och EA3-adaptern med objektiv som inte är skruvdrivna.

Men nu med den nya firmwaren kommer den faktiskt till nytta igen och jag testade den med mitt Sigma 150-500 med OS för A-mount och si nu blev det stor skillnad mot tidigare. Nu funkar AF hyfsat snabbt vad det verkar med detta objektiv om det inte är alltför mörkt. Man får tyvärr inget stöd av IR-fokusassistbelysningen och det har jag ju läst att man inte heller kan förvänta sig med exv. Canon-objektiv. Men hyvudsaken är att fokuseringen nu använder fokuspunkterna på huvudsensorn.

Kul att höra! Nu när A7II har samma fokusprestanda som A7RII så är den ju ett riktigt intressant alternativ för de som inte behöver den högre upplösningen.

Appropå det så har CyberPhoto kampanj idag på A7II.

3000.- rabatt (krävs att man mailar eller ringer dom och begär det). Dvs 17k -> 14k. Sedan har Sony cashback på 900 pix på det (dvs ca 13k för A7II).

Det kanske är fler som har några erfarenheter att dela. Följande AF-prestanda vore kul att testa både för A- mount och EA3 och samt rena E-mounts. Mitt 70-200mm för E-mount känns som om det är lite vassare på att låsa fokus än Sigmat men det har ju sämre ljusstyrka och är A-mount och de ska ju vara långsammare än de dedikerade objektiven. E-mountobjektiven får man ju dessutom IR-stöd med om det är riktigt mörkt.

Jo, hur det än kommer runt med en massa adapters, så är det ju alltid "native"-objektiv som fungerar bäst och fullt ut (om det finns motsvarigheter på det man söker).

17000 till 13000 - äntligen tar man sitt förnuft till fånga

Jag tycker det var lite konstigt att de höjde till 17000:- så långt in på produktcykeln som nära ett år efter lanseringen. Händer det någonsin annars?? Jag fick ju min för 14000:- med lite tur (MediaMarkt var långsamma att höja sina priser) och dessutom var ju A7 II:an med på cash back (900:) som Sony-killarna skickade med då de råkade vara på MediaMarkt när jag hämtade kameran.

När man nu dessutom åtgärdat detta med stödet för AF även med A-mount och tredjepartsadaptrar som Metabones, så att alla de objektiven också kan utnyttja fokuspunkterna på huvudsensorn, så ökar ju det kamerans användbarhet en hel del för många användare. 13000:- är ju ett riktigt bra pris som ju är hela 4000:- under den senaste nivån.

Det måste ha blivit tvärnit i försäljningen efter den höjningen, om de nu sänker igen så här snabbt och så pass mycket som det faktiskt är fråga om.

Grattis alla som funderat på ett inköp.

Firmwareuppdateringen var ju lite stressande annars när man kunde läsa "nollställer kameran" medan processen pågick. Då trodde jag att alla mina inställningar jag lagt en del tid på skulle nollas de med men det hända faktiskt inte.

På sonys svenska sida står att firmwareuppdateringen för A7 mk2 kommer snart,har jag missat något eller får man gå till någon global sida för att hämta den.

På sonys svenska sida står att firmwareuppdateringen för A7 mk2 kommer snart,har jag missat något eller får man gå till någon global sida för att hämta den.

Ja det har du kanske. Jag mailar dig så kan du maila mig. Sen skickar jag filen till dig om du inte hittar den själv. Jag hittade den via privat sida. Sony support är ganska snårigt uppenbarligen.

Härligt. Slog till i helgen på Sony A7 II efter några år med Nikon D-serien.

Är redan helnöjd med kamerahuset.
- Det enda som störde mig lite grann var att få till kopplingen till kameran via Wifi. Felet var nog att jag började i fel ände, för när jag väl fick till det fungerar det att styra kameran via iPad-platta klockrent.

Med denna uppdatering är det bara att bygga vidare på utrustningen.

Kanon att ta del av all information jag hittar här också, som annars skulle vara svårfunnen!

Tack för det!

Tack för tipset!
Jag har en EA4 så då gör det väl ingen skillnad men okomprimerad raw känns bättre. Jag laddar nu...

Det vore intressant att se vilken skillnaden är prestandamässigt mellan EA4 (SLT-tekniken) och EA3 (AF-sensorer på huvudsensorn) om man tar ett objektiv som funkar på båda (ej skruvdrivet).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar