Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

84/1,4 V.S DC 105 el 135/2?

Produkter
(logga in för att koppla)

b_pinner

Aktiv medlem
Är i behov av en bra porträttglugg och funderar då lite om Nikons gamla DC-objekt fortfarande är tillräckligt skarpa för pixeltäta D800?

Valet står mellan NIkon/Sigma 85/1,4 och Nikons 135/2 DC.

Föredrar på förhand 135:an men frågan om skärpan mellan dessa två (tre) kan mycket väl få mig att ändra uppfattning.

Någon av er som har erfarenhet av de båda och kan lämna över lite kloka tankar?.

OK, tänker mest att DC-gluggarna har en del år på nacken vid det här laget och kanske inte är anpassade för de allra pixeltätaste husen... Men jag vill gärna ha fel!

Gluggen är tänkt att användas vid porträttplåtningar, exempelvis barn och bröllop.

Har i övrigt både en 24-70, 70-200/2,8 och ett 50/1,4.

Mätresultat är jag dessvärre inte speciellt förtjust i... Svårt sätt att jämföra på tycker jag.

Tidningen Foto hade en större test några år sedan och 135 DC var skarpare på full glugg än 105 DC var. Så kan man leva med 135mm istället för 105 är den förstnämnda ett bättre val. Sedan är det ju så att en glugg med väldigt stor bländare kan ju sudda ut bakgrunden ännu mer i vilket fall bakgrunden är så oskarp att karaktären i vissa fall paradoxalt nog blir mindre viktig. Där kan ju 85/1,4 ha vissa fördelar. Förvänta dig dock inte att 85/1,4 på f/1,4 är lika skarp som 135 DC på full glugg. Vid porträtt eftersträvar man sällan absolut toppskärpa utan man söker karaktär.

Detta kan dock vara lite annorlunda i studion då man kan välja en entonad bakgrund och därmed söka optimal skärpa då det inte finns någon distraherande bakgrund.

Det är mer karaktär jag är ute efter. Jobbar alltid utomhus i befintligt ljus och är väl medveten om vad de extra mm i brännvidd medför.

Samtliga objektiv jag använder i övrigt vinner på ett stegs nedbländning men går alla att använda på full glugg om det behövs utan att jag störs speciellt av förlorad skärpa.

Skall du ta porträtt utomhus i bra ljus är ju 135 DC eller 85/1,4 + ND filter (annars går det ju inte att använda nästan full glugg) bra val. Du behöver nog testa båda helst för att se hur de passar just dig.

DC objektiven är skarpa nog. Däremot funkar de inte så bra till motljusbilder och har en del kromatisk abberation. 85an klarar olika ljusförhållanden bättre.

DC objektiven är skarpa nog. Däremot funkar de inte så bra till motljusbilder och har en del kromatisk abberation. 85an klarar olika ljusförhållanden bättre.

Menar du vanlig CA eller longitudinell CA? Det förstnämda trollas bort i JPEG och i metadata till supporterade råkonverterare. Den andra LoCA är ju svårare.

Är det AF-S 85:an du funderar på? Jag tycker mig se en helt annan återgivning av bilderna som Nano-coatade objektiv har. Kontrasten & färgåtergivningen upplever jag ganska mycket bättre än icke-Nano. 135:an var jag sugen på själv & testade kort för ett par år sen. Skarp men lite kyliga färger & dåliga motljusegenskaper. Nu ska man nog testa mer än jag gjorde för att döma men det var min uppfattning. Den påminde mig rejält om min AF 180 som är magiskt dålig i motljus, den liksom lägger av i knepigt ljus. Hur som haver hade jag inte bangat för att ha en 135/2 till bröllopet men ställde jag brudparet i ett fint motljus hade jag än hellre gått 3 steg närmre & skruvat på 85:an.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar