Annons

84/1,2 vs. 24-105/4 som porträttobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

runohm

Aktiv medlem
Hej
Har tidigare använt mig av Nikon men gjorde nyligen ett systembyte till Canon och är därför ännu inte så bekant med vad Canons olika objektiv praktiskt levererar. Därför lägger jag ut min fråga här.

Jag har en 5dMkIII med EF 24-105/4L IS USM som jag är väldigt nöjd med och förvånansvärt imponerad av vilka fina bilder 24-105/4 faktiskt levererar. Om det beror på kameran. optiken eller kombinationen har jag ingen aning om.

Jag är nyfiken på att köpa en fast porträttglugg, en 85mm, f/1,2L eller f/1,8, men vill gärna höra lite erfarenheter från er vad en sådan levererar i förhållande till min nuvarande 24-105/4 eftersom brännvidden ligger inom området för min nuvarande optik.
Jag är fullt medveten om skärpedjupsskillnaden och möjligheten att kunna frilägga motivet mm, men det jag mest är nyfiken på är skillnader i bildkvalitet såsom skärpa. färgåtergivning, kontrast och crispighet i bilden i dessa två olika 85:eek:r i förhållande till min nuvarande 24-105/4 och givetvis något övrigt ni tipsar om eller tycker jag borde känna till.
Jag vill gärna tro att en fast 85:a levererar något bättre än min zoom, men det behöver nödvändigtvis inte vara så. Min Nikon 24-70/2,8 samt 70-200/2,8 VRII var utomordentliga porträttgluggar.

I första hand tittar jag på 85/1,2L men även 85/1,8 skulle kunna vara ett alternativ beroende på hur det står sig mot min 24-105/4.

Jag är alltså ute efter vad jag får för bättre bild kvalitet med dessa fasta alternativ i förhållande till min 24-105?

Så jag delar gärna era erfarenheter och synpunkter som kan hjälpa mig att ta ett bra beslut
 
Jag har också 5D3 med 24-105 och är mycket nöjd med hur det presterar.

Jag har även Canons 85/1.8 men jag använder det inte så ofta. Om man jämför på bländare 4 är väl 85:an marginellt skarpare men då tar jag mycket heller bildstabiliseringen och bekvämligheten med zoomen.

Jag använder min 85:a mest till inomhussport, sällan till porträtt.

Har inge erfarenhet av 1.2.

Ett alternativ som kanske inte är så uppenbart är Canons macro 100 2.8 IS - det är ruskigt skarpt redan på full öppning och har stablisering. Funkar bra till porträtt för mig.

Eller så kolla på 135/2.0 - underbar glugg men lite för långt inomhus.
 
Jag har också 5D3 med 24-105 och är mycket nöjd med hur det presterar.

Jag har även Canons 85/1.8 men jag använder det inte så ofta. Om man jämför på bländare 4 är väl 85:an marginellt skarpare men då tar jag mycket heller bildstabiliseringen och bekvämligheten med zoomen.

Jag använder min 85:a mest till inomhussport, sällan till porträtt.

Har inge erfarenhet av 1.2.

Ett alternativ som kanske inte är så uppenbart är Canons macro 100 2.8 IS - det är ruskigt skarpt redan på full öppning och har stablisering. Funkar bra till porträtt för mig.

Eller så kolla på 135/2.0 - underbar glugg men lite för långt inomhus.

Tack för dina erfarenheter
Det verkar vara en bra kombo 5dMk3 + 24-105/4 :)

Med din erfarenhet så får jag ta mig en funderare på om 85/1,8 är kvar som alternativ.

Jag ska kolla in dina förslag, macro 100/2,8 IS för då får jag ju även en bra macroglugg vilket kan vara kul ibland, samt 135/2.0, men precis som du säger så blir 135mm lite väl lång inomhus.
 
24-105 är en bra grundoptik men för porträtt går den bort alldeles för lite bokeh tack vare bara f4. 85 mm 1,2 är riktigt trevlig men den är inte värd sitt pris för en hobbyfotograf ;-). Däremot tycker jag 85 1,8 är riktigt prisvärd . Jag körde mest med 24-70 2,8l o den har skaplig bokeh som funkar till porträtt samt mindre vinjetterna o bättre än 24-105 på det mesta men om du redan har 24-105 så är det bättre att komplettera med 85 eller macron.
 
1.2an har slöare fokus än den billigare och är ganska tung, men om ekonomin tillåter är den trevlig att ha på kameran. Helt ok skärpa vidöppen. Krispig något nerbländad.
 
Jag har också en 5D III och 24-105/4. Jag har även 50/1.4 och 85/1.8. 85:an är riktigt trevlig och skarp. Kort skärpedjup ger trevliga bilder. Men man måste näsan veta vilka fotosituationer man kommer att befinna sig i så att man inte kommer för nära in på sitt motiv. Med 50:an kan man med några få steg fram/bak fixa till utsnittet som man vill ha det. Lite mer flexibel tycker jag.

Jag gillar både 50 och 85. 85:an känns rejälare i byggkvaliteten.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.