Annons

80-200 missar fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

grummel

Aktiv medlem
Jag har ett 80-200 AF-D skjutzoomen som missar fokus väldigt ofta tycker jag. Speciellt på Långa avstånd. Jag använder en D80, funderar lite på att skaffa ett sigma eller tamron 70-200 istället.

Eller skulle det bli bättre om jag byter upp kameran till en D300? De börjar ju bli ganska billiga begagnade nu.
 
Jag har ett 80-200 AF-D skjutzoomen som missar fokus väldigt ofta tycker jag. Speciellt på Långa avstånd. Jag använder en D80, funderar lite på att skaffa ett sigma eller tamron 70-200 istället.

Eller skulle det bli bättre om jag byter upp kameran till en D300? De börjar ju bli ganska billiga begagnade nu.

Många som äger en sådan glugg håller säkert inte med mej, men jag har läst och hört att just det problemet är ganska vanligt med den optiken monterat på digitalkamera.
Nu skiljer ju de olika kamerornas fokussensor åt så varför skulle den inte funka bättre med en D300? Man an ju iaf hoppas.

Ett annars "säkert" tips är att införskaffa en D700. Om fokusproblemet inte försvinner så är den hursomhelst avsevärt lättare att fokusera med i manuellt läge, pga stor och fin sökare.

Men den är ju å andra sidan avsevärt dyrare...

/K
 
Fokusproblem med 80-200 med skruvfokus har varit ett känt problem nu. Ska du ha en gammal 80-200 är det AF-S versionen som gäller. Är du inte sugen på den är det helt enkelt Sigma 70-200 (som tydligen är lite halvt osäker i kvalitén) eller tamron 70-200 (som man inte hört så mycket om men verkar ok) eller nikons 70-200 VR (dyr men levererar!) som gäller.

Jag har bara erfarenhet av nikons men kan säga som så att jag var lite tveksam tills jag började använda den. Den levererar! Redan på största bländare är den knivskarp! Bokeh'n är också riktigt mysig! VR är också riktigt behagligt när man fotar i sämre ljus.

Dyr är den men frågan är om det inte är värt det. En glugg som man alltid kan lita på och fungerar klockrent.
 
Jo en nikon 70-200 skulle inte vara fel. Men den är helt enkelt för dyr för mig, får kolla på sigman eller tamronet.
 
Vissa kameror har problem med AF80-20/2,8.
Jag hade samma modell som du och det var inte bra på D70.
På D2X fungerade det dock bra.

Känner du någon med annan Nikon-kamera än D80 så ni kan byta objektive eller kamera någon gång ni är ute och fotograferar?

Kanske kan du prova ditt objektiv på annan kamera vid fotobutik. Ut genom dörren dvs.
 
Vissa kameror har problem med AF80-20/2,8.
Jag hade samma modell som du och det var inte bra på D70.
På D2X fungerade det dock bra.

Känner du någon med annan Nikon-kamera än D80 så ni kan byta objektive eller kamera någon gång ni är ute och fotograferar?

Kanske kan du prova ditt objektiv på annan kamera vid fotobutik. Ut genom dörren dvs.

De låter ju positivt(= Får ta och göra det.

70-200 är säkert jätte bra men att bränna typ 13 månaders studiebidrag på ett begagnat objektiv har jag inte direkt råd med.
 
Vissa kameror har problem med AF80-20/2,8.

Om du menar AF 80-200/2,8 så står det t.o.m. i manualerna till D300 och D700 att fokusproblem kan uppstå vid närgränsen med det objektivet. Dock bör man inte få problem på långt håll kan man tycka.

Jag har ju tvåringsvarianten ihop med min D80 och fokuserar mestadels manuellt med den kombinationen.
 
Om du menar AF 80-200/2,8 så står det t.o.m. i manualerna till D300 och D700 att fokusproblem kan uppstå vid närgränsen med det objektivet. Dock bör man inte få problem på långt håll kan man tycka.

Jag har ju tvåringsvarianten ihop med min D80 och fokuserar mestadels manuellt med den kombinationen.

Det står samma i D80's manual. Visst, har man tid att köra manuellt så funkar det givetvis även om det är svårt med den lilla sökaren.

Men då jag har mitt för att fota sport prioriterar jag AF-hastighet... och på 70-200 går det FORT! Vet man med sig att motivet alltid kommer vara minst 2.5 meter ifrån kan man dessutom köra med områdesbegränsning och spara in halva tiden. Finns säkert på 80-200 också men vad hjälper det när fokus missar?

Till TS: Med de fakta som kom fram kanske du ska kika lite på en begagnad sigma 70-200/2.8 Inte lika skarp fullt öppen (vilket iofs är själva grejen med ljusstark optik) men AF verkar pricka rätt och den är skarp om du bländar ner något steg. Kanske är säkrast att köpa ett nytt ex över disk då sigma verkar tillverka väldigt mycket på måndagar. Åtminstone efter vad man har hört andra säga.

Lycka till med ditt köp! Men ett hett tips! Köp inte något du är osäker på. Det ska kännas helt rätt. Jag funderade mycket på 80-200 och 70-300 samt sigmas 50-150, 70-200 och tamrons 70-200 innan jag köpte. Men ingen verkade ha den där suveräna byggkvalitén och optiska kvalitén jag eftersträvade. Det slutade med ett begagnat 70-200 VR som aldrig har svikit mig. Känns det inte rätt kan du lika gärna behålla din 80-200 och spara i några månader till så du har råd med 70-200. Jag vill inte sätta dig i personlig konkurs. Bara se till att du tänker efter före! :)

God jul på er!
 
Får avbryta den negativa delen av tråden och påpeka att min Nikon 80-200/f2,8 ED skjutzoom fungerar förträffligt på motiv som inte rör sig för snabbt när den sitter på min D200. Fungerade lika bra med min F90X och D100 också. skulle dock velat ha en AF-S glugg för att bättre fånga rörliga motiv på ett säkrare sätt. Min nuvarande glugg jobbar nog lite för långsamt i C-focus läget.
 
Har den alltid varit sån tillsammans med din D80?

Mina tips är att försöka prova den på ett annat hus men även prova med ett annat tele/skruvobjrktiv på din kamera och se vad som händer.

Funderat på att justera det innan du börjar bränna pengar?

Kan hålla med tarzan om att det fungerar förträffligt på d200. Är ju grym skärpa i det så jag skulle inte byta bort mitt i onödan mot något osäkert! Typ sigma som enl Rockholic är lite svajjigt i kvalitén vilket jag inte personligen kan bekräfta.
 
Jag har ett 50 1,8 som fokuserar helt rätt med kameran, så kamerans autofokus lär det inte vara fel på. Jag får se om jag kan få tag på något annat hus och testa på. Annars kanske det blir en nikon 180mm 2.8
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.