Annons

80-200/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

lacrits68

Aktiv medlem
hej!

varför får jag mörka kanter med min D70 tillsammans med 80-200/2,8??

helt nytt fenomen!

--J--
 

Bilagor

  • proshooter test.jpg
    proshooter test.jpg
    14.6 KB · Visningar: 513
Det kallas vignettering (reservation för stavfel) och det är mekaniskt att ljuset inte fyller bilden jämnt. Det försvinner till stor del när du bländar ner.

Kolla på http://purplemoments.com/archive/test.html så ser du lite jämförelser på olika bländare.

Edit: Tänk på att de bilderna är tagna med analog kamera och att din D70 skär bort en del av kanterna så du ser det som mindre framträdande jämtemot film.
 
Nja... vilken version av 80-200 glugg har du? Jag har haft den med skjutzoom och den vinjeterade ganska kraftigt måste jag säga. De nyare tror jag är lite bättre på det men visst är det vanligt att kanterna blir mörka vid stora bländaröppningar.
 
Hej!

ok! har dock den nyaste versionen.
nåväll där ser man man lär sig nåt nytt om sin utrustning varje dag!

Man får ha detta i åtanke när man fotar ngt med tex mycket vatten/himmel med.


ha en fortsatt trevlig helg!

--J--
 
lacrits68 skrev:
Hej!

ok! har dock den nyaste versionen.
nåväll där ser man man lär sig nåt nytt om sin utrustning varje dag!

Man får ha detta i åtanke när man fotar ngt med tex mycket vatten/himmel med.


ha en fortsatt trevlig helg!

--J--
Jag antar att med den nyaste versionen så menar du afs 80-200 2,8. Den har tyvärr rykte om sig att vinjettera väldigt mycket, betydligt mer än sina föregångare. Intressant att beskärningsfaktorn inte tar hand om problemet. Jag var själv inne på att skaffa just den (begagnad), som ett billigare alternativ till 70-200. Tur att jag avstod.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.