Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

75-300mm

Produkter
(logga in för att koppla)

NixXxoN

Aktiv medlem
Jag sitter på en D70 och kollar lite billiga zoomobjektiv att köpa så man har i väntan på man köper en "riktig" zoom och jag undrar vad den stora skillnaden är mellan Nikon 75-300 som kostar kring 2000 och ED versionen som billigast (vad jag sett) går på 3400. vad motiverar tusenlappen? Någon som jämfört dessa?

jag har ett nikon 70-300 för runt tvåtusingen. det ger acceptabla resultat med ett analogt hus, typ f80, men jag är inte alls nöjd med det när det hänger på min d70. inte alls nöjd. mest är det färgskiftningar (color fringing, kromatisk abberation) som stör. tycker också att skärpan känns mjukare om jag använder objektivet på d70:n jämfört med om det sitter på mitt f80-hus.

f - smudo.org

Bra att höra så man inte köper den då Fredrik.

Roger, Får du mörka hörn om du använder största bländaren med det där objektivet?

Om du håller objektivet neråt, "rinner" den då ut till 300-läget eller håller den sig på plats?

Den verkar lite intressant iallafall!

smudo skrev:
jag har ett nikon 70-300 för runt tvåtusingen. det ger acceptabla resultat med ett analogt hus, typ f80, men jag är inte alls nöjd med det när det hänger på min d70. inte alls nöjd. mest är det färgskiftningar (color fringing, kromatisk abberation) som stör. tycker också att skärpan känns mjukare om jag använder objektivet på d70:n jämfört med om det sitter på mitt f80-hus.

f - smudo.org

Jag har samma problem. Har alltid varit nöjd med mina objektiv av mellan klass tillsammans med ett analogt 601-hus.

Med ett D70 hus tillsammans med mina gamla objektiv tycker jag inte att skärpan är som jag vill ha det. Kan hända har kraven gått upp nu när man kan använda en dator för att framkalla?

mvh Erik

Om du med 75-300 menar den gamla 75-300/4-5.6 så ska den vara bra mycket bättre än de nya 70-300:eek:rna. Skarp genom hela brännviddsområdet, även vidöppen, men något mjukare på 300mm.
Den fokuserar lite långsamt, men det gör de "moderna" 70-300:eek:rna åxå.
Om det är en typo och du menar 70-300 och undrar över skillnaderna mellan G- och D ED-versionen så är det att det är ED-glas i ED-versionen vilket ska ge något mindre kromatisk aberration. Den har åxå lite bättre bygkvalitet. G-versionen har ingen bländarring. Ingen av dem presterar ju jättebra.
Sigmas 70-300/4-5.6 APO II är bättre isf.
Behöver du inte ända upp till 300mm är Nikons 70-210/4-5.6D åxå bra. D-varianten fokuserar snabbt medan icke-D-varianten fokuserar långsammare. Optiskt är de dock lika. Dessa går att hitta tämligen billigt på ebay.
Alla av de sistnämnda behöver bländas ner ett steg för att ge sitt bästa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar