Annons

5D MK III & San Disk EyeFi ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Någon som har kört denna kombo och får det att fungera?

Har provat både mot mobilen och mot datorn (här på jobbet) och får det inte att fungera.

Sitter kortet i datorn så skickar den till telefonen.

Men i kameran så står det "Connecting" när jag försöker få den att skicka mot telefonen, och "Transfering" när jag försöker skicka mot datorn...

Tips / Tricks någon?

/Jocce

Har du konfigurerat den i datorn först? Jag har kombon och det funkar perfekt till iPhone. Datorn har jag inte testat än.

/Stefan R. Nilsson

Har du konfigurerat den i datorn först? Jag har kombon och det funkar perfekt till iPhone. Datorn har jag inte testat än.

/Stefan R. Nilsson

Självklart har den fått rulla in i datorn först...
Men lyckas ändå inte. Undrar om jag missat nått. Problemet är att guiden på Sandisks hemsida inte ser exakt likadan ut som min version av programmet :(

/Jocce

Det fungerar bra till Android, PC och padda, hade samma problem med en ny telefon förra veckan och löste det med lite pillande i Eye-Fi center och i luren. Minns dessvärre inte vad jag gjorde, kan kolla när jag kommer hem.

Det fungerar bra till Android, PC och padda, hade samma problem med en ny telefon förra veckan och löste det med lite pillande i Eye-Fi center och i luren. Minns dessvärre inte vad jag gjorde, kan kolla när jag kommer hem.

Gör gärna det! :)

Får se när jag har lite mer tid att meka sen!

/Jocce

Något sånt här kanske.

I iOS: Settings > General > Profile > Eye-Fi card > Install

Stänga av/på kameran och kolla att du i paddan har satt Eye-Fi appen till: Settings > Eye-Fi card settings > Eye-Fi card > Recieve media > Photos On

Vet inte om det är samma i äppeltelefonen men förmodligen något liknande.

I android kör jag från Eye-Fi appen: Meny > Settings > Eye-Fi settings > Eye-Fi card > Ticka rutan Eye-Fi card > Switch to "din telefon"

När det strular brukar jag slå av/på Wi-Fi i luren och starta om kameran.

Lite pilligt men det hoppar alltid igång, kör man mot endast en enhet behöver man troligtvis inte göra detta så ofta.

Med appen PhotoSnitch i paddan behöver man inte göra så mycket, bara att starta och köra, den visar dessutom inställningar för slutare/bländare/iso/brännvidd för varje bild, och om man vill blinkar den rött vid högdagervarning.

Ge inte upp :)

Bra jobbat.

Det verkar vara Eye-Fi standard, man vet inte vad man gjorde men plötsligt fungerar det.

Nu ska jag bara se om jag kan få kameran att göra som jag vill med ;)

Skulle helst vilja fota till CF-Kortet, o sen kopiera över till EyeFi-kortet, men at den minskar bilden när man kopierar över den....

/Jocce

Nu ska jag bara se om jag kan få kameran att göra som jag vill med ;)

Skulle helst vilja fota till CF-Kortet, o sen kopiera över till EyeFi-kortet, men at den minskar bilden när man kopierar över den....

/Jocce

Det senare är lätt, ställ kameran att skriva till två kort. Raw till CF och liten jpg till SD.

Det senare är lätt, ställ kameran att skriva till två kort. Raw till CF och liten jpg till SD.

Läs igen hur jag ville göra! :)

Gör jag så så minskar bufferten EXTREMT...

Jag vill fota som vanligt till ett kort, CF kortet. Full storlek.

Sen de jag vill skicka via EyeFi vill jag kopiera över till det (dvs de jag väljer ut), inga problem so far, dock kopieras & skickas dom över i full storlek.
Men vill att dom ska minskas när jag kopierar dem.

Detta för att slippa bli av med bufferten!

/Jocce

Jag förstår vad du vill åstadkomma. Misstänker också att det är så många sportfotografer i tidsnöd gör. Vi bör ha några i denna tråden som jobbar så för jämnan och kan detta som ett rinnande vatten.
Jag började leta i menyerna hur man efterframkallar bilderna. Ändra hur JPG bilden skall vara lyckades jag hitta men inte få alternativet att skriva till SD kortet.
Kan bero på att jag inte ställt in det kortet som aktivt.
Jag har för mig att jag läst att man kan få samtliga protected photos att behandlas automatiskt.
Så detta tror jag man kan lösa.
Det som är tråkigt med Sandisk Eye-Fi är att det är den gamla Eye-Fi teknologin. Det vill säga att det inte går att hantera raw-bilder via kortet.
Det klarar tydligen bara deras egna nya kort. Fast dessa verkar riktigt svåra att få tag på.
Det är få som säljer dem och alla jag kollat har inget på lager och leveranstiden okänd.
Jag har ibland behovet av att jobba färgkritiskt när jag fotar.
Då är det perfekt att köra teethered med ett Eye-Fi kort. Slippa kablar och kunna ställa datorn där den står bäst. Så ur den synvinkeln var Sandisk en felinvestering. Fast det är ju småpengar så jag får se det som en lärdom.
Nu gäller det att få tag på ett Eye-Fi X2 kort. De verkar inte vara lätta att få tag på.
Någon som har några tips?

Eye-fi X2 köpte jag på Clas Ohlsson, även Teknikmagasinet har det. Men du kanske tänkte på Pro-kort som kan överföra RAW?

För min del är EyeFi grejen mest en "rolig grej" och då räcker iallafall JPEG gott :)

/Jocce

Jag har också letat efter Pro-kort och de verkar man inte kunna köpa i Sverige längre..

Jag har också mest använt kortet för skojs skull och kört till Nya IPad men varit med om vid två tillfällen så har det krånglat, inställt på Registrera Separat. Kört RAW på CF och JPG på SD.

Många gånger räcker JPG långt. Tar man t.ex sportfoton eller en fotograferar ett evenemang inklusive bröllop så måste man inte få fram varenda detalj och nyans.
Nu hjälper jag ibland konstnärer att föreviga sina tavlor.
De vill gärna ha bilder av vad de skapat för utställningar och gallerier. Sedan vill de gärna ha kvar bilder på deras alster även när de är sålda.
Om nu en bild är värd en 250 000 kr men är såld så kan man ju inte visa den i sin ateljé.
Så då blir bilderna deras portfolio. Så bilder över gamla men välbetalda alster blir grymt viktigt.
Nu är ju konstnärer givetvis duktiga på att se nyanser och konstraster. Så att fota av deras målningar blir ett teamwork. Det blir att tillsammans ta ett antal bilder i raw som sedan granskas på skärmen. Har man satt exponeringen helt rätt och skapat en egen kameraprofil som får färgen rätt så fungerar det oftast bäst att låta alla reglage i LR vara.
Med JPG så ändrar Canon bilden riktigt ordentligt även när man satt allt på noll. Kontrasten ökas så nyanser i lågdagrarna försvinner, kontrasten blir för hög i målningen och färgerna förstärks.
Vi är nog ett antal som tar produktbilder mm. som är färgkritiska och där jpg inte duger.
I alla andra sammanhang duger jpg för det mesta. Vi vill ju ändå inte att fåra bilder skall se ut exakt som verkligehten.
Redan Kodachrome, Sensia och Velvia och vad de nu hette förstärkte konstrasten och vissa nyanser och tonade ner andra.

Ber er snällt att inte göra detta till en "RAW vs. JPEG tråd...tror det finns sådana redan? ;) :p

/Jocce

Inte heller min tanke. Det ämnet är sedan länge uttömt. Däremot finns det behov av av raw via Eye-Fi.
Tyvärr verkar dessa kort vara omöjliga att få tag på för tillfället.
Om någon hittat där de finns så tar jag gärna emot tips.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar