Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
50mm
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
PrinsValium
Aktiv medlem
Schönherr har ett pris på 2700 för ett 1.4D i skick B och enligt min egen erfarenhet brukar deras begagnade saker se rätt så bra ut. Sen brukar inte deras lista stämma riktigt med vad dom har inne alla gånger dock.
När det gäller porträttobjektiv tycker jag precis tvärtom. Det är billigare med digitalt. Ett 50/1.4 till en digitalare är billigare än ett 85/1.4 som man skulle velat ha till småbild. Och ett 50/1.8 är enormt mycket billigare än ett 85/1.8.arleklint skrev:
Lite trist med små sensorer. Korta skärpedjup blir dyra
Jag brukar sällan använda större bländare än f/4 vid ansiktsporträtt. Båda ögonen blir ändå inte skarpa om inte personen står helt parallellt med filmplanet. Och så stor skillnad gör inte skillnaden i sensorstorlek.
Joker
Aktiv medlem
Jag säger - Köp en ny 50/1,8. Det är skarp som attan t o m skarpare än den dyrare. Skillnaden i skärpedjup (eller brist på) mellan den och 1,4an är inte ett vettigt argument. Ja, det vore t o m märkligt om det vore viktigare än skärpa.
1,8 känns lite plastig och glapp när den inte sitter på ett hus men väl på plats är den gedigen.
1,8 känns lite plastig och glapp när den inte sitter på ett hus men väl på plats är den gedigen.
Sinuslinus
Aktiv medlem
Jag har en Nikkor 50/1,4 av den gamla varianten; ur-AI (ingen AIS ellern åt sånt) och alla bilder albumet från Båtbgyggarskolan är tagna med den.
1.8:an ska vara skarpare än 1,4 men jag har inte testat så jag vet inte men jag tycker att det mitt objektiv har ful oskärpa på 1.4-2. I princip så var det de bländaröppningarna som jag körde med på skolan. Det blir väldigt distinkt oskärpa.
Stor och tung är den också. Gedigen var ordet.
Vet inte om AF-varianten skiljer sig...
1.8:an ska vara skarpare än 1,4 men jag har inte testat så jag vet inte men jag tycker att det mitt objektiv har ful oskärpa på 1.4-2. I princip så var det de bländaröppningarna som jag körde med på skolan. Det blir väldigt distinkt oskärpa.
Stor och tung är den också. Gedigen var ordet.
Vet inte om AF-varianten skiljer sig...
Sinuslinus
Aktiv medlem
Det kan inte skilja mycket i skärpedjup mellan bl 1,4 och 1,8. Det är ju bara ett halvt steg.